SF1679 Diskret matematik 7,5hp för F3, ht17

URL: http://www.math.kth.se/math/GRU/2017.2018/SF1679/

Kursansvarig: Bengt Ek, 08-790 6951, bek@math.kth.se
Kursstart: Måndagen den 30 oktober 2017 klockan 10.15 i sal U31 (Brinellvägen 28A).

Sidan uppdateras efter hand. Gå in då och då och se vad som har ändrats.


Aktuell information


Viktiga tider


Vem är vem?

Kursledare:
Bengt Ek (bek@math.kth.se), tel. 790 6951, rum 3650 (på planet över entréplanet, Lindstedtsvägen 25 (under klocktornet)).
Kommentarer och frågor från kursdeltagare är välkomna vid lektionerna eller via elpost, telefon eller personligt besök.
För besök, ring eller mejla gärna innan för säkerhets skull.

För frågor om registrering, inrapportering av betyg och liknande, se Studentexpeditionens sida.
Med frågor rörande kursens innehåll bör man vända sig till lärarna.

Kursnämndsrepresentanter (utsågs den första lektionen):
Gustaf Forsman (skriv honom),
Viktor Nilsson (skriv honom).
Till dem kan man framföra synpunkter på kursen och undervisningen (man kan förstås också själv tala med läraren).
Kursnämnden planeras ha minst ett möte under kursen.


Kursbeskrivning

Kursens betydelse

Denna kurs är valfri för F3.

Den diskreta matematiken (kombinatorik, grafteori, talteori, abstrakt algebra) har sedan mitten av nittonhundratalet ökat explosionsartat i betydelse, både som forskningsområde och för tillämpningar inom datalogi, fysik, kemi, bioteknik och ekonomisk modellering.

För att kunna förstå, analysera och konstruera algoritmer och datastrukturer är vissa kunskaper i diskret matematik nödvändiga. Dessutom ger diskret matematik tillfälle att öva tankens skärpa på ett kanske tillgängligare sätt än differentialkalkyl och geometri, samtidigt som den kan användas för att modellera många vardagsnära problem som kan vara både viktiga och underhållande.

Kursens mål är att ge kunskaper, insikter och färdigheter i diskret matematik som kan vara nyttiga för en (ren eller tillämpad) matematiker. Med "insikter och färdigheter" menas bland annat förståelse av begreppen, förmåga att göra korrekta matematiska resonemang och att kunna redogöra för dem.

Kursens mål och innehåll

Se studiehandboken.

Förkunskaper

SF1604 Linjär algebra, eller motsvarande.

Kurslitteratur

Kursbok

Biggs, Norman L.: "Discrete Mathematics" (Second edition); Oxford University Press, 2002 (ISBN 9780198507178). (THS)
En ganska tjock bok (drygt 400 sidor, men vi läser inte alls hela), men den är trevligt och klart skriven.
Kom igång med läsningen så snart som möjligt!

I denna kurs ingår avsnitt 4.3-7, kapitlen 5, 6, avsnitt 7.2-3, kapitel 8, avsnitt 9.7, kapitlen 10-13 (utom 11.6-7 och 13.4-5), kapitel 15, kapitel 17, kapitel 20 och 21 (utom 20.9), avsnitten 24.1-4, 25.1-4 och 26.1-4.

Annat kursmaterial (ingår i kurslitteraturen!)

Ytterligare material


Examination

Tentamina

En skriftlig tentamen, TEN1, 7,5hp.

Årets tentor:
11 januari 2018  pdf,    lösningar  pdf   
5 april 2018  pdf,    lösningar  pdf   

Förra årets tentor:
12 januari 2017  pdf,    lösningar  pdf   
12 april 2017  pdf,    lösningar  pdf   

Denna kurs gavs första gången förra året, men tidigare fanns en kurs SF2736, som gavs på engelska, med till största delen samma innehåll.
Förrförra årets tentor i den kursen:
13 januari 2016  pdf,    lösningar  pdf   
16 mars 2016  pdf,    lösningar  pdf

Några äldre tentor (i SF2736) finns här.

Hemuppgifter

Under kursen ges möjlighet att lämna in hemuppgifter vid två tillfällen. Problemen finns här:
hemuppgifter omgång 1, till 4 december: (pdf),  (svar och anvisningar: (pdf))
hemuppgifter omgång 2, till 2 januari 2018: (pdf).   (svar och anvisningar: (pdf)).
Hemuppgifterna kan ge högst 4 bonuspoäng (2 poäng per omgång), vilka läggs till resultatet av del I på tentan i januari och omtentan i april 2018. Det totala antalet poäng på del I kan emellertid inte överstiga 15.
Sista inlämningstid (och -plats) för lösningar till hemuppgifterna anges här. Glöm inte att ange dina namn, personnummer och mejladress på lösningarna!
Det är tillåtet att diskutera problemen med andra deltagare i kursen, men inte att söka hjälp från andra håll (som t.ex. fora på internet). Var och en måste göra sina egna lösningar, avskrivning är inte tillåten och skulle betraktas som fusk.
Lösningarna skall lämnas in i handskriven form.

Betygsättning

Betyget på kursen ges av betyget på tentan (A, B, C, D, E eller F).


Lektioner

Lektionerna kommer dels att vara i form av föreläsningar, där teori och illustrerande exempel presenteras, och dels som övningar, där problem löses och diskuteras.
Övningar blir måndagar från 6 november - 11 december plus en halvövning onsdag 13 december, totalt sex stycken och en halv.
Problemen för varje övning finns i planen nedan. Kursdeltagarna bör studera problemen i förväg.

Plan för lektionerna (provisorisk)
Nr Tid Lokal Innehåll Att studera
före lektionen
Samman-
fattning
1 Må 30/10
10-12
U31 Inledning till kursen.
Heltal, talbaser, delbarhet, sgd, Euklides algoritm, mgm.
Kedjebråk och bästa approximation med rationella tal.
rubriker
Biggs 8.1-5,
Lite om
kedjebråk (pdf)
pdf
2 Ti 31/10
15-17
E32 Den diofantiska ekvationen ax+by=c.
Primtalsfaktorisering av positiva heltal.
Modulär aritmetik, Zm.
rubriker
Biggs 8.5-6, 13.1-3 pdf
3 On 1/11
10-12
E53 Linjära ekvationer i Zm, Kinesiska restsatsen.
Ett kaninexempel  lösning
Eulers ϕ-funktion, Fermats och Eulers satser.
rubriker  om Z15
Kinesiska
restsatsen (pdf),
Biggs 13.3
pdf
4 To 2/11
8-10
D34 RSA-kryptering.
Felrättande koder.
rubriker
Om RSA (pdf)
Biggs 24.1-4
pdf
5 Må 6/11
10-12
U31 Övning 1. Problem pdf Svar
pdf
6 Ti 7/11
15-17
M35 Mängder. Ekvivalensrelationer, partitioner.
Partialordningar. Välordningar, ordinaltal.
rubriker
Biggs 4.7,
7.2-3, 12.1-2
pdf
7 To 9/11
8-10
E31 Välgrundade relationer. Induktion och rekursion.
Kungar och narrar.
rubriker
Biggs 4.3-6,
Om induktion (pdf)
pdf
8 Fr 10/11
8-10
M35 Funktioner, injektioner, surjektioner, bijektioner.
Postfacksprincipen. Mängders kardinalitet.
rubriker
Biggs 5, 6, 9.7 pdf
9 Må 13/11
10-12
U31 Övning 2. Problem pdf Svar
pdf
10 Ti 14/11
15-17
E33 Kombinatorik: additions- och multiplikationsprinciperna.
Ramseys sats och ramseytal. Ordnat urval.
Binomialtal. Multinomialtal.
rubriker
Biggs 10.1-2,
10.4-5, 11.1, 11.3
pdf
11 To 16/11
8-10
D41 Oordnat urval med upprepning.
Stirlingtal (av andra slaget).
Sållprincipen (principen om inklusion/exklusion).
Funktionerna ϕ(n) och μ(n).
rubriker
Biggs 10.3, 11.2,
11.4-5, 12.1, 12.3
pdf
12 Fr 17/11
13-15
U61 Möbius inversionsformel.
Permutationer, permuterade skurkar.
rubriker
Biggs 10.6,
11.5, 12.4-6
pdf
13 Må 20/11
10-12
E53 Övning 3. Problem pdf Svar
pdf
14 Ti 21/11
15-17
E31 Grupper. Definition, exempel. Grundläggande egenskaper. Cykliska grupper.
rubriker
Biggs 20.1-6 pdf
15 On 22/11
15-17
U21 Delgrupper. Sidoklasser och Lagranges sats.
rubriker
Biggs 20.7-8 pdf
16 To 23/11
8-10
L51 Grupper som verkar på mängder. Burnsides lemma.
rubriker
Biggs 21.1-6 pdf
17 Må 27/11
10-12
U31 Övning 4. Problem pdf Svar
pdf
18 Ti 28/11
15-17
E52 Grafer, ex. om vargar och getter.
Definitioner. Grundläggande egenskaper.
Euler- och hamiltongrafer. Träd.
rubriker
Biggs 15.1-5 pdf
19 On 29/11
10-12
E31 Graffärgningar. Planära grafer. Kromatiska polynom.
rubriker
Biggs 15.6-7,
Planära grafer (pdf)
pdf
20 To 30/11
8-10
D34 Kőnigs (oändlighets)lemma.
Bipartita grafer, matchning i grafer.
rubriker
Biggs 17.1-6 pdf
21 Må 4/12
10-12
K51 Övning 5. Problem pdf Svar
pdf
INL1 Må 4/12
12.00
(K51) Sista inlämning/-sändande av hemuppgifter, omgång 1.
22 Ti 5/12
15-17
E31 Genererande funktioner (formella potensserier).
Antalet partitioner av ett positivt heltal.
rubriker
Biggs 25.1,
25.4, 26.1-4
pdf
23 On 6/12
15-17
U21 Lite om matematisk logik.
Språk, strukturer, axiomatisering, modeller.
Ultrafilter och ultraprodukter.
rubriker
Om modeller (pdf) .
24 To 7/12
8-10
D34 Semantisk följd. Formella bevis.
Gödels fullständighetssats.
Gödels ofullständighetssats.
rubriker
Om bevis (pdf) .
25 Må 11/12
10-12
U31 Övning 6. Problem pdf Svar
pdf
26 Ti 12/12
15-17
E35 Urvalsaxiomet, välordning, Zorns lemma.
Kompakthetssatsen. Löwenheim-Skolems sats.
rubriker
Om urvalsaxiomet mm (pdf) .
27 On 13/12
15-17
E35 Ordinaltal, goodsteinföljder. Kardinaltal.
Exempel på transfinit rekursion.
rubriker
Om ordinaltal och kardinaltal (pdf)
(ofullständig)
Problem pdf
.
Svar
pdf
INL2 Ti 2/1-18 Sista inlämning/-sändande av hemuppgifter, omgång 2.
TEN1 To 11/1-18
14.00-19.00
Q36 Tenta
TEN1 To 5/4-18
8.00-13.00
Q15,17 Omtenta

För hemarbete rekommenderas

Biggs 4.3:2; 4.4:2; 4.5:3; 4.6:3; 4.7:1;
Biggs 5.2:1,2; 5.3:1; 5.4:2,3; 5.5:4;
Biggs 6.2:3; 6.4:2,3,5; 6.5:2,3; 6.6:3; 6.7:2;
Biggs 8.4:1,2,4 (finn alla sådana x,y); 8.6:3,5; 8.7:5,14;
Biggs 10.1:1,2; 10.2:1,3; 10.3:2; 10.4:2,3; 10.5:1,2,4; 10.6:1,2,3,4; 10.7:4,5,7;
Biggs 11.1:3,4,5,6,7; 11.2:2,3; 11.3:2,3; 11.4:1,2,5; 11.5:1,2,3,4; 11.8:3,5,6;
Biggs 12.1:1,2; 12.2:2,5; 12.3:1,2,5,6; 12.5:1,2,3,4; 12.6:1,2,3,4; 12.7:19;
Biggs 13.1:1,2,3; 13.2:1,3,4; 13.3:1,4,5,7,8;
Biggs 15.1:4; 15.2:1,2,3; 15.3:1,2,3,4,5; 15.4:1,3,4,5 (i vilka kuber kan musen starta, om hon vill sluta i mittenkuben?); 15.5:1,2,4; 15.6:1,2; 15.7:1,2,3; 15.8:8;
Biggs 17.1:2,3; 17.2:1,2,4; 17.4:1,2,3; 17.5:1; 17.6:1,3,4; 17.7:1(,9);
Biggs 20.2:1,3,4; 20.3:1,2,3,5; 20.4:1,3; 20.5:1,4; 20.6:1,4; 20.7:1,2,3,4; 20.8:1,2,3,4,5; 20.10:5,13;
Biggs 21.1:2,5; 21.2:2,4; 21.3:3; 21.4:1,2,3,4; 21.5:1,3,4; 21.6:2,3,4;
Biggs 24.1:1,2; 24.2:1,2,3,4; 24.3:1,2,3; 24.4:1,2,3,4;
Biggs 25.1:3,4; 25.4:2,3,4;
Biggs 26.1:4; 26.2:1,2,3; 26.3:1,2,3; 26.4:2,3;
Övningarna i extramaterialet (Kinesiska restsatsen etc.).