 |
5B1204 Diskret matematik 8p för D2, vt03
-
URL: http://www.math.kth.se/~bek/diskret03.html
-
|
Institutionen för matematik
|
Kursansvarig: Bengt Ek, 08-790 6951,
bek@math.kth.se
-
Kursstart: Tisdagen den 14 januari 2003 klockan 11.15 i sal
M1.
|
Sidan revideras efter hand. Gå in då och då och se
vad som har ändrats.
Aktuell information
-
Uppsatserna 15 augusti
Uppsatserna är rättade.
De flesta har fått resultatet med elpost, dens som inte skrivit adress
resultat finns på anslagstavlan.
Uppsatserna finns på elevexpeditionen.
-
Tentan 20 augusti
Skrivningen och lösningsförslag finns
här nere.
Rättningen är nu äntligen klar och resultatet anslaget.
Av 23 skrivande fick 1 (4%) betyg 4, 4 (17%) betyg 3 och hela 18 (78%) blev
inte godkända.
Skrivningarna finns på elevexpeditionen.
-
Kursanalys:
En kursanalys (dvs kursledarens bedömning av kursen) finns nu
här.
-
Tentan 23 april
Skrivningen och lösningsförslag finns
här nere.
Rättningen är klar och resultatet finns anslaget.
Statistik: 2 (4%) betyg 4, 14 (27%) betyg 3 och 36 (69%) inte
godkända.
-
Om uppsatsen 16 april
Äntligen är rättningen klar. Resultatet finns anslaget och
uppsatserna på expeditionen.
-
Tentan 7 mars
Äntligen är rättningen klar.
Statistik: 8 (5%) betyg 5, 38 (23%) betyg 4, 63 (38%) betyg 3 och 56 (34%)
inte godkända.
Resultatet finns anslaget och skrivningarna på studentexpeditionen.
Skrivningen och lösningsförslag finns
här nere (ett tryckfel i lösningen till uppgift
10c rättat 10 mars).
-
Om uppsatsen
Uppsatserna är nu rättade och resultatlistan finns anslagen.
Åtta personer har fått "kompl." som resultat. Det innebär att
uppsatsen skall kompletteras för att bli godkänd. Det innebär
dock inte att betyget nödvändigtvis blir 3.
Uppsatserna finns på studentexpeditionen. Det gäller
också dem som skall kompletteras.
-
Föreläsningssammanfattningar
De sammanfattningar som inleder nästa föreläsning
finns nu i "maskinskriven" form. Titta här.
-
Kursutvärderare
är Alan Abdulrahman och David Johansson.
Kontakta dem om du har synpunkter på kursen (eller
gå till läraren direkt).
Viktiga tider
-
Lappskrivningar (se nedan under
lappskrivningar):
tisdagarna 28 januari och 4, 11, 18, 25 februari kl. 13.15-13.35.
-
Tentamina (föranmälan och information om salar
här,
anmälan senast två veckor före tentaperioden):
ordinarie tentamen: fredagen den 7 mars kl. 14-19.
omtentamina: onsdagen den 23 april kl. 14-19 och onsdagen den 20 augusti kl.
14-19.
-
Inlämning av uppsatsen (se nedan under
uppsats)
Senast måndagen den 3 mars, onsdagen den 16 april och fredagen den 15
augusti.
Lärare m.fl.
-
Föreläsare:
-
Bengt Ek (bek@math.kth.se), tel. 790
6951, rum 3549.
Kommentarer och frågor från kursdeltagare är välkomna
vid föreläsningarna eller via elpost, telefon eller personligt
besök.
Säkraste tider är måndagar kl. 11-12 och torsdagar kl. 10-11.
-
Övningslärare:
-
Grupp 1: Jan Kristoferson (
janke@math.kth.se), tel. 790 7287, rum 3550.
Grupp 2: Andreas Enblom (
enblom@math.kth.se), tel. 790 6582, rum 3651.
Grupp 3: Lars H. Halle (
halle@math.kth.se), tel. 790 6694, rum 3524.
Grupp 4: Jonas Bergström (
jonasb@math.kth.se), tel. 790 6645, rum 3524.
Rum 3xyz ovan finns på plan x, Lindstedtsvägen 25 (dvs under
klocktornet), där entréplanet räknas som plan 5.
-
Kursutvärderare:
-
Alan Abdulrahman (
alan82@kth.se)
David Johansson (
d01david@kth.se)
Kursbeskrivning
Kursens mål och betydelse
Denna kurs är obligatorisk för D2. Den diskreta matematiken
(kombinatorik, grafteori, talteori, abstrakt algebra) har under andra halvan
av nittonhundratalet
ökat explosionsartat i betydelse, både som forskningsområde
och för tillämpningar inom framförallt datalogi men även
inom fysik, kemi, bioteknik och ekonomisk modellering.
För att kunna förstå, analysera och konstruera algoritmer
och datastrukturer är vissa kunskaper i diskret matematik
nödvändiga.
Dessutom ger diskret matematik tillfälle att öva tankens skärpa
på ett kanske tillgängligare sätt än differentialkalkyl
och geometri, samtidigt som den kan användas för att modellera
många vardagsnära problem som kan vara både viktiga och
underhållande.
Kursens mål är att ge kunskaper, insikter och färdigheter
i diskret matematik som kan vara nyttiga för en datalog
samt att
träna förmågan att skriva om matematiskt stoff för
icke-matematiker. Med "insikter och färdigheter" menas bland annat
förståelse av begreppen, förmåga att göra korrekta
matematiska resonemang och att kunna redogöra för dem muntligt
och skriftligt.
Kursinnehåll
Bijektioner, injektioner, surjektioner. Principer för räkning.
Pascals triangel. Linjär rekursion. Partitioner, ekvivalensrelationer.
Modulär aritmetik. Kryptografi. Kinesiska restsatsen. Grafer.
Grundläggande gruppteori. Ringar, kroppar, polynom. Ändliga kroppar.
Felrättande koder. Fördjupning inom något område av
grafteori.
Förkunskaper
5B1109 Linjär algebra II eller motsvarande.
Kurslitteratur
Kursbok
 |
-
Biggs, Norman L.: "Discrete Mathematics" (Revised edition); Oxford
University Press, 1989 (ISBN 0-19-853427-2). (THS)
-
En ganska tjock bok (nästan 500 sidor), men den är trevligt och
klart skriven. Kom igång med läsningen så snart som
möjligt!
I denna kurs ingår kapitlen 1-6 (utom 4.6, 4.7, 6.4, 6.5), kapitel
8, kapitel 10, 12.2, kapitel 13, 14.1-14.4, kapitel 15,
16.1-16.4 och 17.1-17.4.
|
Det kommer en ny upplaga av boken, men eftersom det inte är klart om
den finns till kursstarten kommer vi att använda ovanstående.
För dem som har den nya upplagan finns här en kort beskrivning av
skillnaderna.
Kapitel 1-9 är till största delen nya. Av dem motsvarar kap. 5 och
6 den gamla upplagans kap. 2, medan kapitel 8 motsvarar de gamla avsnitten
1.5-8. Kapitel 4 ersätter avsnitten 1.1-4, men eftersom
framställningen är förändrad kan det vara vettigt
att låna ett exemplar av den gamla och läsa 1.1-2 där (det
är bara 6 sidor).
För kapitel 10-27 i den nya upplagan gäller att kapitel n i
stort sett exakt överensstämmer med kapitel n-7 i den gamla.
Övrigt kursmaterial
Övrigt material
Uppsats
I en uppsats ska ni träna er att skriva om matematik för
icke-specialister.
Uppgiften består av tre delar. I inläsningsdelen skall
ni läsa in er på något område med anslutning till
kursen. I problemdelen skall ni formulera och lösa ett "vardagligt"
problem som kan lösas med resultat inom det aktuella området.
I redovisningsdelen skall ni formulera detta i en uppsats som riktar
sig till läsare med kunskaper motsvarande era egna innan ni började
läsa den här kursen.
Det är mycket svårare att skriva lättbegripligt än
att beskriva någonting på ett tekniskt sätt och detta
är därför nyttigt att träna på. Sjutton
uppsatsämnen
finns att välja bland. För flera av de föreslagna ämnena
kommer det att finnas stenciler med material att läsa in. Mer om detta
tredje föreläsningen!
Ni får själva välja språk, svenska eller engelska.
Uppsatsen ska vara 2000-3000 ord och skrivas i Word eller TEX. Uppgiften
är individuell. Plagiat (av källtext eller av annan uppsats)
betraktas som fusk.
Uppsatsen kommer att bedömas efter innehåll (är
den presenterade matematiken korrekt, relevant för problemet, begripligt
beskriven, är problemet vettigt och "lagom" för detta format?),
form
(är fördelningen mellan problempresentation och teori lagom,
finns en lagom lång inledning och sammanfattning med slutsatser,
en tydlig röd tråd?), stil och språklig korrekthet
(rätt stilnivå, inte för lätt/svårt, stavning,
meningsbyggnad, medryckande/tråkigt?).
En tidsgräns för inlämning av uppsatsen är satt
till den 3 mars (24.00), då en pappersversion skall ha kommit in.
Elektroniskt insändande godtas alltså inte.
Uppsatser som lämnas in efter den 3 mars kommer att bedömas
först i samband med nästa omtenta och bara att ge betyget tre
kombinerad med ordinarie tentamen (se nedan under betygssättning).
Examination
Tentamen
Tentamen kommer att bestå av två delar: en teoridel (20 poäng)
med fem uppgifter av resonerande karaktär som går att ersätta
med godkända lappskrivningar, och en andra del (30 poäng) med
fem problem av varierande svårighetsgrad. För godkänt betyg
krävs 25 poäng. För betyg fyra krävs 33 poäng.
För betyg fem krävs 42 poäng. Inga hjälpmedel är
tillåtna.
Årets tentor:
7 mars 2003, tentan ps-fil
pdf-fil,
lösningar ps-fil
pdf-fil
23 april 2003, tentan ps-fil
pdf-fil,
lösningar ps-fil
pdf-fil
20 augusti 2003, tentan ps-fil
pdf-fil,
lösningar ps-fil
pdf-fil
Förra årets tentor:
7 mars 2002, tentan ps-fil
pdf-fil,
lösningar ps-fil
pdf-fil
11 april 2002, tentan ps-fil
pdf-fil,
lösningar ps-fil
pdf-fil
14 augusti 2002, tentan ps-fil
pdf-fil,
lösningar ps-fil
pdf-fil
Förrförra årets tentor:
9 mars 2001, tentan ps-fil
pdf-fil,
lösningar ps-fil
pdf-fil
25 april 2001, tentan ps-fil
pdf-fil,
lösningar ps-fil
pdf-fil
22 augusti 2001, tentan ps-fil
pdf-fil,
lösningar ps-fil
pdf-fil
Lappskrivningar
Vid fem räknestugetillfällen (tisdagar 28 januari till
25 februari) ges korta (20 minuter) lappskrivningar med fem korta frågor
av teoretisk art. De omfattar det stoff som behandlats t.o.m. veckan innan.
För godkänt på lappskrivningen krävs fyra uppgifter
rätt. Godkänd lappskrivning i ger 4 poäng på uppgift i
vid ordinarie tentamen och de två första omtentamenstillfällena
fram till (men inte med) nästa ordinarie tentamen.
Årets:
1A ps pdf
1B ps pdf
2A ps pdf
2B ps pdf
3A ps pdf
3B ps pdf
4A ps pdf
4B ps pdf
5A ps pdf
5B ps pdf
Förra årets:
1A ps pdf
1B ps pdf
2A ps pdf
2B ps pdf
3A ps pdf
3B ps pdf
4A ps pdf
4B ps pdf
5A ps pdf
5B ps pdf
Förrförra årets:
1A ps pdf
1B ps pdf
2A ps pdf
2B ps pdf
3A ps pdf
3B ps pdf
4A ps pdf
4B ps pdf
5A ps pdf
5B ps pdf
Uppsatsen
Uppsatsen (se ovan) bedöms med något av betygen
tre, fyra och fem. Uppsatsmomentet ger 2 av kursens 8 poäng.
Betygssättning
Kursens slutbetyg fås som medelvärdet (höjt om medelvärdet
blir halvtaligt) av betygen på tentamen
och uppsatsen, med ett undantag: betyg tre på tentamen och fyra på
uppsatsen ger slutbetyget tre. Uppsatser som lämnas in senare än
bestämt datum knappt en vecka före en viss tentamen ger dock
högst betyg tre då den räknas ihop med denna tentamen.
Undervisning
Undervisningen ges i form av föreläsningar och
räkneövningar. På föreläsningarna varvas
teori och illustrerande problemgenomgångar, medan övningarna
ägnas problemlösning av lärare och/eller studenter.
På övningarna kommer också lappskrivningarna att ges.
Föreläsningar (preliminärt)
|
Tid |
Lokal |
Innehåll |
Avsnitt i litteraturen |
Ti 14/1 11-13 |
M1 |
Inledning. Rekursionsekvationer. |
Rekursionsstencil, Biggs 12.2 |
To 16/1 12-15 |
F2 |
Inledning grafer, Eulervägar, Hamiltoncykler. |
Biggs 8.1-4 |
Fr 17/1 10-12 |
D1 |
Om uppsatsskrivning. Träd. Hörnfärgning. |
Biggs 8.5-7 |
Må 20/1 13-16 |
D1 |
Bipartita grafer. Kantfärgning. |
Biggs 10.1-3 |
Ti 21/1 10-12 |
Q1 |
Matchning i bipartita grafer. |
Biggs 10.4-6 |
To 23/1 12-15 |
F2 |
Inledande aritmetik. Delbarhet, största gemensam
delare. |
Biggs 1.1-6 |
Fr 24/1 10-12 |
D1 |
Euklides algoritm. Entydig faktorisering. |
Biggs 1.7-8 |
Må 27/1 13-16 |
D1 |
Funktioner, räkning. Postfacksprincipen. |
Biggs 2 |
Ti 28/1 10-12 |
Q1 |
Grundläggande kombinatorik. Ord, urval. |
Biggs 3.1-2, 3.4-5 |
To 30/1 12-15 |
F2 |
Permutationer. |
Biggs 3.6 |
Fr 31/1 10-12 |
D1 |
Delmängder, binomialtal. Binomialsatsen. |
Biggs 4.1, 4.3 |
Må 3/2 13-16 |
D1 |
Oordnat urval med upprepning. Sållprincipen. |
Biggs 4.2, 4.4 |
Ti 4/2 10-12 |
Q1 |
Partitioner. Ekvivalensrelationer. |
Biggs 5.1-3 |
To 6/2 12-15 |
F2 |
Partitioner av naturliga tal. Mer om permutationer. |
Biggs 5.4-6 |
Fr 7/2 10-12 |
D1 |
Eulers funktion och möbiusfunktionen. |
Biggs 3.3, 4.5 |
Må 10/2 13-16 |
D1 |
Modulär aritmetik. |
Biggs 6.1-3 |
Ti 11/2 10-12 |
Q1 |
Kinesiska restsatsen. |
Kinesisk reststencil |
To 13/2 12-15 |
F2 |
Grupper. |
Biggs 13.1-3, 13.5 |
Fr 14/2 10-12 |
D1 |
Cykliska grupper. Delgrupper. |
Biggs 13.4, 13.6-7 |
Må 17/2 13-16 |
D1 |
Lagranges sats. |
Biggs 13.8-9 |
Ti 18/2 10-12 |
Q1 |
Gruppers verkan på mängder. |
Biggs 14.1-4 |
To 20/2 12-15 |
F2 |
Ringar, kroppar. Polynom, polynomdivision. |
Biggs 15.1-6 |
Fr 21/2 10-12 |
D1 |
Polynomfaktorisering, irreducibla polynom. |
Biggs 15.7-8 |
Må 24/2 13-16 |
D1 |
Ändliga kroppar. |
Biggs 16.1-4 |
Ti 25/2 10-12 |
Q1 |
Felrättande koder, början. |
Biggs 17.1-2 |
To 27/2 12-15 |
F2 |
Felrättande koder, avslutning. Kryptografi,
början. |
Biggs 17.3-4, Kryptografistencil |
Fr 28/2 10-12 |
D1 |
Kryptografi, avslutning. Repetition. |
Kryptografistencil |
Må 3/3 13-16 |
D1 |
Repetition. Problemgenomgång, bl.a. 10.7:9, 13.10:23,
1.9:19 i Biggs. |
Allt möjligt |
Ti 4/3 10-12 |
F1 |
Repetition. Problemgenomgång, bl.a. 13.8:4,5, 13.10:10
i Biggs. |
Allt möjligt |
Övningar (preliminärt)
|
Tid: 13-16
Salar: Ti Q24,(grupp 2 lite olika),32,33
Fr Q33-36
|
Dag |
Uppgifter att välja bland |
Fr 17/1 |
rek 4,5,6,8; Biggs 8.1:3,4; 8.2:1,2; 8.3:1,3;
8.4:1,3,4,5 (i vilka kuber kan musen starta om han vill sluta i
mitten?) |
Ti 21/1 |
8.5:1,4; 8.6:1,2; 8.7:4; 10.1:2,3; 10.2:1,4; 10.3:1;
10.4:1,2; 10.5:1; 10.6:1 |
Ti 28/1 |
Ls 1; 1.5:2,3;
1.6:4; 1.7:1,5(finn alla x,y); 1.8:4,7; 2.1:1; 2.2:1; 2.3:3;
2.4:2,3; 2.5:4; 3.1:1,2; 3.2:1; 3.4:3,4; 3.5:2 |
Ti 4/2 |
Ls 2; 3.6:1,2,3; 4.1:3,5,6; 4.3:2; 4.2:2; 4.4:1;
5.1:1,2; 5.2:1,2,6; 5.3:1,2,5,6 |
Ti 11/2 |
Ls 3; 5.4:2; 5.5:2,4; 5.6:1,4; 3.3:1; 4.5:1;
6.1:1-3; 6.2:1,3; 6.3:1,4-5; kin 2,3 |
Ti 18/2 |
Ls 4; 13.1:1; 13.2:1,3; 13.3:1,5; 13.4:1;
13.5:1; 13.6:1; 13.7:1,3; 13.8:1; 13.9:1,2; 14.1:5; 14.2:2,4;
14.3:3; 14.4:1,2 |
Ti 25/2 |
Ls 5; 15.1:2; 15.2:1; 15.3:2; 15.4:1; 15.5:4;
15.6:1; 15.7:6; 15.8:1; 16.2:2 [bör stå: "finite field"];
16.3:1; 16.4:1,3; 17.1:1,2; 17.2:1,3; 17.3:1,2; 17.4:1,2 |
Ti 4/3 |
krypto 1,3,5,7,8; 1.9:3,7; 3.3:2; 4.2:3; 4.3:3; 5.5:6;
6.2:4; 6.3:6; 13.4:2; 13.7:4; 15.3:3; 15.5:2,3 |
För hemarbete rekommenderas de uppgifter av ovanstående som inte
hunnits med på övningarna, samt övriga exempel från
relevanta avsnitt i Biggs.