[disclaimer]


Eva Leksell

Läsarnas DN


Minst fyrtio människor har fått sätta livet till i den drygt elva kilometer långa biltunneln genom Mont Blanc. I över två dygn och 1000 graders hetta har de olyckliga offren, instängda i tunneln och i angränsande räddningsutrymmen, kvävts, bränts och slutligen förkolnats. Bilar och bussar har kört fast i den smälta asfalten, däcken har exploderat i hettan och delar av det glödande tunneltaket har rasat in. Giftiga rökgaser, från bland annat brinnande däck, har gjort räddningsarbetet utomordentligt svårt och riskfyllt.

Den utlösande faktorn för denna ohyggliga katastrof tycks ha varit något så banalt som en läckande dieseltank på en splitter ny Volvolastbil, lastad med livsmedel.

I Stockholm planeras och byggs samtidigt Ringen -- en tolv kilometer lång biltunnel under staden. Ett av tunnelförespråkarnas argument är, att en ringled kan avlasta ytvägnätet från farliga transporter. I klartext innebär detta, att man avser frakta frätande, giftiga, brännbara och explosiva ämnen -- exempelvis olja och bensin från Louddens oljehamn -- genom tunnelsystemet. Huvuddelen av dessa transporter kommer att ske samtidigt som bussar och personbilar trafikerar tunneln.

Mont Blanc-tunneln stod klar för 34 år sedan och representerar således den tidens teknik. Man bör därför fråga sig vilka erfarenheter som vunnits under den tid som gått, och hur dessa tagits till vara:

I USA, med betydande erfarenhet av biltransporter, är sedan länge tunneltransport av "hazmat" -- hazardous material -- förbjuden. För att till fullo förstå det berättigade i detta, räcker det att erinra sig tillbudet med en gasolbil på Tegeluddsvägen fredagen den 13 februari 1998. En explosion på ytan skulle varit katastrofal, men samma händelse i en tunnel skulle varit sjufalt värre.

Trots ovan nämnda (och andra liknande) händelser tar man i det mer provinsiella Stockholm inte varningarna på allvar. Av skriften "Tunnelstandard för Ringen", utgiven av Stockholmsleder AB och Stockholms Gatukontor, framgår t.ex. att tunnlarna skall dimensioneras för en timmes brand med en högsta temperatur på 800 grader Celsius. Detta anses beskriva en oljebrand. Fläktsystemet skall tåla 250 grader under minst en timme. Dessa villkor anses tillräckliga för att alla tunnelresenärer skall hinna sätta sig i säkerhet.

Katastrofen i Mont Blanc-tunneln visar med mer än önskvärd tydlighet att tunneltransporter är riskfyllda -- t.o.m. om de bara gäller livsmedel. Farligt gods måste hanteras på annat sätt. För Stockholms del är en uppenbar slutsats att oljehanteringen på Loudden måste avvecklas med det snaraste. Oljetransporter, liksom andra transporter av farligt gods, måste ske via uthamnar, inte genom Stockholms skärgård och innerstad.

Än finns det tid för politikerna att tänka om!


Claes Trygger


Mer läsning:

http://www.fhwa.dot.gov/BRIDGE/prevent1.htm
http://www.railways.detr.gov.uk/ctsa/18nov96/
http://www.firetest.com/