[disclaimer]


14 februari 1998

Läsarnas DN

Nu har det inträffat igen, det som absolut inte får hända. För andra gången på relativt kort tid har hundratals eller kanske tusentals ovetande stockholmare varit en hårsmån från att förvandlas till levande facklor. Utan en nästan otrolig kombination av tursamma omständigheter skulle gasolyckan på Gärdet lett till en ofattbar katastrof. Det borde vid det här laget stå fullständigt klart för alla, att de tiotusentals transporterna varje år av brandfarliga och explosiva ämnen genom tättbebyggt område måste upphöra med det snaraste. De senaste tillbuden har Stockholm undkommit med blotta föskräckelsen. Vad skall hända härnäst? En kollision mellan en finlandsfärja och en fullastad bensintanker? En katastrof vid Stadion under pågående match? En explosion vid Östra Station och Tekniska Högskolan med tusentals döda?

Det ansvariga borgarrådet, gatu- och fastighetsborgarrådet Annika Billström, tror att riskerna försvinner om transporterna görs osynliga. I en TV-kommentar till olyckan förklarar hon att Norra Länken kommer att lösa problemen med det farliga godset. Detta är helt fel. FOA, Försvarets Forskningsanstalt, har studerat ett scenario där en tankbil lastad med tio ton gasol (att jämföra med 14 ton vid fredagens olycka) börjar läcka någon kilometer in i en tunnel. Gasen antänds av bilens heta avgasrör. En eldstorm drar fram genom tunnelröret med en hastighet av 300 meter i sekunden, d.v.s. mer än fem gånger snabbare än en tropisk orkan. All inredning slits loss och slungas genom röret. Bilar vräks över ända. Sekundära bensinbränder uppstår i de demolerade bilarna. Större delen av syret förbrukas vid explosionen; den som inte bränns till döds kommer därför att kvävas. I värsta fall kan tunneln, vilken inte är dimensionerad för dessa påkänningar, komma att kollapsa.

En olycka av denna typ inträffade för några år sedan i Salangtunneln i norra Afghanistan. Antalet dödsoffer uppges till ungefär fyra hundra. I New York och många andra amerikanska städer, där man har långvarig erfarenhet av dessa frågor, är tunneltransport av farligt gods absolut förbjuden.

Det finns bara en lösning på problemet: Olje- och gashanteringen måste flyttas från Stockholm (och Nacka) till helt andra platser. Genomfartstransporterna måste upphöra. Allt annat är oacceptabelt. Om Annika Billström och Ulf Adelsohn inte klarar att genomdriva detta måste de ställa sina platser till förfogande. Oljebolagen kan inte tillåtas fortsätta att tvinga stockholmarna att spela rysk roulette!


Claes Trygger