EN UNDERVISNINGSMODELL FÖR TEORETISKA HÖGSKOLEKURSER - ÖVERSIKT

Exempel: Vektoranalyskurs, 3p, 1 period

6 x (2F+2Ö+2R) dvs 36 h totalt

PEDAGOGIK:
  • Teknologens inlärningssituationär i fokus
  • Motivation till kontinuerlig aktivitet
  • Förståelseprioriterad
  • KURSENS UTFORMNING

  • PM + information

     

  • Fortlöpande examination

  • FÖRELÄSNINGAR:
        - målinriktade
        - hemuppgifter*
        - feedback

  • ÖVNINGAR

     

  • RÄKNESTUGOR

     

  • Formativ kursutvärdering

  • Repetition av kursen

  • Tentamen

     

  • Summativ kursutvärdering

  •  
     
    ->
     
     
    ->
     
     
    ->
    ->
    ->
     
    ->
     
     
    ->
     
     
    ->
     
    ->
     
    ->
     
     
    ->

     
     
    Första timmen: beskrivning av kursens upplägg + motivering (bl.a. i form av exempel på koppling till andra ämnen)

    GODKÄND om tillräcklig poäng på stjärnmärkta (*) moment nedan

     
    Frågeställning (förberedd) besvaras m.h.a. ny matematik
    Täcker obehandlade delar av teorin
    Flervalsfrågor besvaras direkt av alla m.h.a."färglappar"

    Halva tiden lösning av uppgifter, halva tiden "minigrupparbeten*" (grupper om ca tre diskuterar uppgift, skriver ner lösningsskiss och lämnar in)

    Individuell hjälp fås vad gäller allt inom kursen. Föreslagna uppgifter beräknas, lösning till given uppgift inlämnas*

    Möte med teknologrepresentanter två gånger under kursens gång

    Genomgång för att se om vi uppnått kursmålen

    Om hittills underkänd eller om önskar betyg 4 eller 5. Diskussion av lösning direkt efter tentamen, därefter rättar teknologerna själva och lämnar in

    Enkät besvarad av samtliga studenter, som underlag för kursanalysen


    Jan Scheffel, Alfvénlaboratoriet-2001