Spelaren med flest pjäser på spelbrädet vid spelets slut vinner.
Ett drag går ut på att flankera motspelarens
pjäser och därefter vända den eller de flankerade
pjäserna så att de får ens egen färg. Se Fig. 1-2
Att flankera betydet att placera en pjäs
på spelplanen så att en eller flera av motspelarens
rader av pjäser i båda ändar är omgivna av
dina pjäser. En rad kan bestå av en eller
flera pjäser.
![]() |
Fig. 1 Vit spelare kan utföra de med kryss markerade dragen. Fig. 2 Vit spelare har utfört ett av dessa drag. Svart spelare kan nu utföra ett av de med kryss markerade dragen. |
Svart lägger alltid först.
Om en spelare inte kan flankera någon pjäs
så går turen över till motspelaren. Om spelaren
kan uföra ett drag och vända någon av motspelarens
pjäser måste han dock göra det.
En pjäs kan vända obegränsat antal pjäser
i en eller flera rader i olika riktningar
samtidigt.
Du får inte hoppa över någon egen pjäs som
redan ligger när du vänder din motspelares
pjäser.
Pjäser kan bara bli utflankerade som ett
direkt resultat av ett drag och måste vara
i direkt linje med den placerade pjäsen.
Alla pjäser som blir utflankerade i ett drag
måste vändas, även om det vore bättre för
spelaren att inte vända några av dem.
När det inte längre är möjligt för någon spelare att lägga någon pjäs är spelet över. Pjäserna räknas och spelaren med flest pjäser i egna färgen vinner.