Svenska system


På grund av det inbyggda felet på ca 100 m har det kommit nya svenska system som fixar denna felmätning. Bla finns ett system som heter DGPS eller Svenska Teracoms tjänst Epos. Dom kallas för differentiell GPS, som är ett trix för att gå runt de här störsignalerna.
  Man har placerat en GPS-mottagare på ett ställe, punkt A (fyren på bilden), som man är helt säker på var det är någonstans. På så sätt kan den räkna ut vilket fel satelliterna sänder ut och skicka ut en rättningssignal. Problemet är bara att felet ändras hela tiden och därför måste man skicka ut nya rättningssignaler varje sekund. Nu säger visserligen USA att de ska ta bort den här störsignalen innan år 2006, men är det inte ändå lite osäkert att ha GPS-apparater i alla fartyg, flygplan och andra maskiner om alla är beroende av amerikanska satelliter? Jo, det tycker i alla fall Ryssland som redan har sina egna satelliter och europeiska unionen, EU, planer också att skicka upp sina egna.
   
Nästa sida

Startsida