Svenska system
På grund av det inbyggda
felet på ca 100 m har det kommit nya svenska system som fixar denna
felmätning. Bla finns ett system som heter DGPS eller Svenska Teracoms
tjänst Epos. Dom kallas för differentiell GPS, som är ett
trix för att gå runt de här störsignalerna.
Man har placerat en GPS-mottagare på
ett ställe, punkt A (fyren på bilden), som man är helt
säker på var det är någonstans. På så
sätt kan den räkna ut vilket fel satelliterna sänder ut
och skicka ut en rättningssignal. Problemet är bara att felet
ändras hela tiden och därför måste man skicka ut nya
rättningssignaler varje sekund. Nu säger visserligen USA att
de ska ta bort den här störsignalen innan år 2006, men
är det inte ändå lite osäkert att ha GPS-apparater
i alla fartyg, flygplan och andra maskiner om alla är beroende av
amerikanska satelliter? Jo, det tycker i alla fall Ryssland som redan har
sina egna satelliter och europeiska unionen, EU, planer också att
skicka upp sina egna.
Nästa sida
Startsida