Rymdfärjorna
Efter att man under en längre tid både i USA och Sovjet arbetat med
rymdstationer, insågs snart fördelarna med en rymdfärja som kunde ta sig ner
och landa intakt på en landningsbana. Detta till skillnad från Apollo och
Sojus som båda lämnade sin servicedel innan nedfärd.
I USA bestämde man sig efter försök med diverse testplan för en modell där
rymdfärjan startades med extra raketsteg. Dessa användes för färden upp till
atmosfären och fälldes sedan. Under nedstigningen glidflög färjan och kunde
landa som ett normalt flygplan. I april 1981 provades för första gången det
nya systemet i sin helhet med färjan Columbia, och det fungerade perfekt.
Systemet har därefter använts frekvent i USA för att föra upp satelliter samt
resor och leveranser till rymdstationer, och är det system som fortfarande
används idag.
I Sovjet satsade man på ett liknande system kallat Buran. Det testflögs
obemannat för första och enda gången i november 1988. Trots att försöket var
mycket lyckat, lades projektet ned direkt efteråt p.g.a. ekonomiska skäl.
Var står vi idag?
Det som visat sig vara det största problemet med rymdfärder är den oerhört
stora kostnaden. Därför utvecklas projekten i allt större grad internationellt.
Det projekt som just nu är aktuellt är den internationella rymdstationen (ISS).
Den sätts samman av sektioner från olika länder vilka transporteras upp med
USA:s rymdfärja. Man har även skickat sonder till Mars, vilka studerar dess yta
för en kanske förstående bemannad resa.
|

Rymdfärjorna Challenger (ovan) och Buran (nedan). För att ha utvecklats separat är likheten slående.
|