Mellansteget - Voschod och Gemini
Efter att ha nått det första målet, att få upp en människa i rymden, ville man nu gå
vidare och förfina tekniken. Förutom att färdas under längre tid i rymden ville man
även kunna transportera fler människor i taget.
Även den här gången blev Sovjet först, med sin farkost Voschod 1. Den var
egentligen en starkt modifierad Vostok-kapsel som byggts om för att kunna ta tre
passagerare plus de extra förnödenheter det innebar. För att kompensera för den
utrymmesbrist det innebar att vara tre, bar kosmonauterna i Voschod 1 inga
rymddräkter. Resan skedde den 12 oktober 1964.
Ungefär ett halvår senare blev Sovjet först igen, denna gång var det Alexej Leonov
som blev den första människan att utföra en rymdpromenad. Eftersom denna uppgift
krävde rymddräkt fick endast två personer plats i Voschod 2. Det gav också plats för
den uppblåsbara luftsluss i vilken Leonov slussades ut för 10 minuters rymdpromenad.
Voschod 2 var den sista farkosten i den korta Voschodserien.
Den 23 mars 1965 sköts Gemini 3 upp i USA. Det var den första i Geminiserien som
var bemannad, 1 och 2 var obemannade testkapslar. Gemini (eng: tvilling) var som
namnet antyder byggd för två passagerare. Den liknade till utseende och konstruktion
Mercury, men var en helt ny farkost. Liksom Vostok hade Gemini två sektioner, där den
ena var bemannad och den andra hade servicefunktioner och kunde lämnas innan
nedstigning. Andra uppgifter som Gemini skulle kunna utföra var dockning och
banändring, vilket ledde till att den hade utökad utrustning för lägeskontroll samt
en nos byggd för dockning.
I och med Gemini 4, kom USA ikapp Sovjet genom att Edward H White genomförde en 21
minuters rymdpromenad. För att öva dockning skickade USA upp särskilda enheter som
Geminifarkosterna skulle docka med. Efter att Gemini 6 och 7 hade haft problem med
dockningsenheten lyckades Gemini 8 slutligen att docka, vilket var ett viktigt steg
för att klara en månfärd.
|

Voschod 2. Streckad till höger syns den uppblåsbara luftslussen.

Gemini. På bilden syns tydligt den tvådelade konstruktionen med sevice- och passargerardel.
|