Kvantitativa data (enligt LADOK)

Moment TEN1 TEN1 TEN1 TEN1
Poäng på moment 6 6 6 6
Momentdatum 2004-03-09 2004-04-13 2004-08-16  
         
         
Civilingenjörsutb i bioteknik, BIO 180p, ffg registrerade vt04 64 registrerade      
Antal godkända på moment 37 1    
Antal tentander / deltagare 40 5    
Antal med slutbetyg 37 38    
Accumulerad presterad poäng på kurs 222 228    
Prestationsgrad 57,81% 59,38%    
Examinationsgrad 57,81% 59,38%    
         

Moment TEN1 TEN1 TEN1 TEN1
Poäng på moment 6 6 6 6
Momentdatum 2004-03-09 2004-04-13 2004-08-16  
         
         
Civilingenjörsutb i kemiteknik, K 180p, ffg registrerade vt04 79 registrerade      
Antal godkända på moment 38 2    
Antal tentander / deltagare 58 19    
Antal med slutbetyg 38 40    
Accumulerad presterad poäng på kurs 228 240    
Prestationsgrad 48,1% 50,63%    
Examinationsgrad 48,1% 50,63%    
       

Analys av ansvarig lärare

(Studenternas synpunkter tas upp längre ner.)

Kursinnehåll

Med det givna antalet timmar och poäng tror jag att kursinnehållet är ganska lagom. Tempot känns ändå ofta högt, eftersom det är så många timmar undervisning per vecka.
Detta är första gången jag har kursen i denna form (med kombinationen linjär algebra och flervariabelanalys), så jag kan inte jämföra med tidigare år. Att läsa dessa delar tillsammans känns i alla fall bra, de kan stödja och motivera varandra.

Kurslitteratur

En vanlig uppfattning bland studenterna (se också deras utvärdering) är att boken i linjär algebra, "Linjär geometri och algebra" är bra, medan boken i flervariabelanalys, "Analytiska metoder II", inte är det.
Det är glädjande att så många uppskattar den ena boken, det hade nog de flesta haft svårt för i höstas. Att den andra boken inte uppskattas är förstås problematiskt.

Examination

Bonusmoment

Bonusmoment har liksom i matte1-kursen varit dels lappskrivningar, dels hemuppgifter med skriftlig redovisning i sal.
Avsikten är förstås att uppmuntra till kontinuerligt läsande. Av reultaten att döma har de bara delvis fungerat så, många har ganska låg bonus (men har förhoppningsvis ändå lärt sig något av att arbeta med lappskrivningar och hemuppgifter), även om det verkar bättre än i matte1.
En idé med hemuppgifterna har varit att uppmuntra till gemensamt arbete, samtidigt som alla skall kunna redovisa lösningen på egen hand. Resultaten på redovisningarna av hemuppgifterna tyder på att en hel del hade behövt lägga ner mer tid på denna del av studierna. Resultaten var i alla fall mindre nerslående än i förra kursen.

Tentamen

Resultatet på den första tentan var ganska bra (särskilt jämfört med matte1!).

Genomförande

Föreläsningarna

De flesta föreläsningarna varade två timmar, vilket oftast ses som en fördel (jämfört med tre timmar).
Det verkar som om de varit något lättare att följa än i den förra kursen, särskilt linjäralgebra-delen.

Lektionerna

Verkar ha fungerat bra. Studenterna har varit positiva i sina omdömen, med viss variation mellan lärarna.

Webbsidorna

Jag har ansträngt mig att hålla informationen aktuell, det verkar ha fungerat. Dessvärre var inte hela planeringen klar när kursen började, vilket en del klagade över.

Förändringar inför nästa kursomgång

Kursen bör (liksom matte1) dras ut över en längre tid.

Stockholm, den 16 juli 2004
Bengt Ek, ansvarig lärare

Studenternas syn på kursen

Kursenkät

Efter drygt halva kursen genomfördes (av studenter) en enkätundersökning för att få in synpunkter på kursen. Den finns (delvis avpersonifierad) här (Wordformat). Totalt svarade 78 personer, dvs en ganska stor andel av kursdeltagarna.

Sammanfattningsvis har kursen av 63% av de svarande getts betyget "godkänd" eller "bra".
Föreläsningarna har fått betydligt bättre omdömen än i den förra kursen, det vanligaste var betyget "godkänd" (något fler än "mindre bra").
Övningarna fick mycket beröm, betyg "mycket bra" var vanligast.
Kurslitteraturen hade "godkänd" som vanligaste omdöme, ganska tätt följt av "mindre bra". Av kommentarerna tycks framgå att det mest var "Analytiska metoder II" som drog ner omdömena.
Lägre tempo i undervisningen efterlystes.