Pedagogik (se P e d a g o g), vetenskapen om uppfostran i vidsträckt bemärkelse. Man kan skilja mellan följande hufvuddelar af pedagogiken: 1. h i s t o r i s k p e d a g o g i k, uppfostrans och uppfostringsväsendets historia, en del af den allmänna kulturhistorien; 2. s t a t i s k p e d a g o g i k, som studerar uppfostran och uppfostringsväsendet i nutiden i samband med de olika folkens bildningsideal och samhällsskick och med psykologisk förklaring af de olika uppfostringsformernas resultat; 3. t e l e o l o g i s k p e d a g o g i k, som söker fastställa uppfostrans ändamål 4. t e k n i s k p e d a g o g i k, som anvisar medlen för att nå ändamålet. -- Från annan synpunkt har man skilt mellan: 1. p e d a g o g i s k d i e t e t i k, som handlar om vården af barnens kroppsliga utveckling; 2. d i d a k t i k, om undervisningens ändamål och medel; 3. p e d e u t i k, om uppfostran i inskränkt bemärkelse. -- Den del af den tekniska pedagogiken eller didaktiken, som handlar om undervisningsmetoderna, kallas metodik. -- Så väl behofvet af pedagogiska teorier som också möjligheten af en vetenskaplig pedagogik har ofta förnekats. Man har påstått, att en lärare endast behöfver ega kunskaper i de ämnen, i hvilka han skall undervisa; det ändamålsenlig undervisningssättet är en följd af ämnets innehåll och kräfver ingen särskild teori....

Läs själv vidare i Ugglan (Nordisk Familjebok), band 21, Stockholm 1915!