DENNISPAKETET
- katastrof eller frälsning för Stockholm?

Som vanligt överlämnar vi avgörandet till läsaren.

Till stöd ger vi en kort sammanfattning och tipsar om några länkar:

Avtalet innebär en satsning på så kallad infrastruktur, främst vägar och järnvägar. Bilismen och kollektivtrafiken får enligt avtalet lika mycket vardera. Detta betyder i praktiken
  • 24 miljarder till nya vägar

  • 8 miljarder till nya kollektivtrafiksatsningar, samt

  • 8 miljarder till eftersatt underhåll av kollektivtrafiken
Kollektivtrafiksatsningarna betalas med skattemedel.

Vägarna betalas med biltullar enligt ett system som var väl utprövat redan då Visby ringmur byggdes. Intäkterna -- 2.2 miljarder om året i minst trettio år, dvs ungefär 8.000 kronor per familj under vart och ett av dessa år -- går till byggindustrins och kreditinstitutens aktieägare.

Finansieringen förutsätter att biltrafiken i stockholmsregionen ökar med 30-50% på 20 år -- eljest måste betalning ske via skattsedeln.

En folkomröstning om avtalet utlovades av socialdemokraterna i kommunalvalet 1994; detta löfte har sedermera brutits.

Eftersom avtalets förespråkare, dvs (s), (m), (fp) och (kd), saknar argument som tål dagsljuset har man -- på samma sätt som då det gäller kampanjen för OS 2004 -- anslagit några tiotal miljoner av skattemedel till propaganda. En del av resultatet kan beskådas på DENNISKANSLIETS HEMSIDA. Av speciellt intresse är Nyhetssammandraget, som speglar folkmeningen.

Motståndarna saknar pengar, men förvisso inte argument. Några av dessa finns på UR TID ÄR LEDEN:s HEMSIDA.

NATURSKYDDSFÖRENINGEN har en betydligt billigare och bättre lösning då det gäller bilavgifter.

FRODOPLANEN utgör ett väl genomtänkt förslag till kollektivtrafikutbyggnad.

Även GMS har ett flertal goda förslag

För allmänna miljöfrågor ber vi att få hänvisa hit.

Frågor eller synpunkter kan du skicka till din favoritpolitiker, om du har någon.

Exempel:

Är Dennisavtalet svaret på dagens och morgondagens trafikproblem i Stockholm?
Eller utgör det en tickande bomb för miljö, hälsa och ekonomi?



[disclaimer]