[disclaimer]





INGA MOTORVÄGAR GENOM BELLEVUE!

På åttiotalet planerades Norra Länken [1, 2] gå i den naturliga sträckningen, d.v.s. under Cedersdalsgatan. Av hänsyn till byggföretaget Skanskas planer på ett hotell - den så kallade Japanskrapan [3, 4 och 5] - flyttades länken in i Bellevueparken. Att planerna på jättehotellet för länge sedan kollapsat har inte påverkat Vägverkets planering.

På uppdrag av Stockholms stad har nu verket, under betydande motstånd och utan att göra sig någon brådska, ånyo låtit utreda en dragning av Norra Länken under Cedersdalsgatan. Till skillnad från verkets tidigare förslag respekterar den nya planen lagen om Nationalstadsparken, Regeringsrättens dom och kommunfullmäktiges beslut beträffande länkdragningen. Vägverket, ett av Sveriges tyngsta särintressen och en stat i staten, fortsätter likväl att driva sin linje om en tunnel genom världens första nationalstadspark. Huvudargumentet den här gången synes vara att cedersdalslösningen skulle bli 500 ā 600 miljoner kronor dyrare. Det finns anledning att noga granska detta argument:

Enligt Vägverkets ursprungliga beräkningar skulle Norra Länken kosta 2150 miljoner. Prislappen uppges nu [i MKB för Norra Länken, nov 1999] till 4500 miljoner för det billigaste alternativet. Den beräknade kostnaden har alltså stigit med över etthundra procent - innan bygget ens börjat! Att följa lagen om Nationalstadsparken skulle innebära en fördyring med ytterligare tio ā femton procent, något som närmast är att betrakta som felräkningspengar. Enligt en rapport från Riksrevisionsverket blir nämligen Vägverkets projekt i genomsnitt 86 procent dyrare än beräknat [RRV 1994:23 Infrastrukturinvesteringar - en kostnadsjämförelse mellan plan och utfall i 15 större projekt inom Vägverket och Banverket; finns inte på Nätet]!

Ett annat intressant jämförelseobjekt utgörs av tunneln genom Hallandsås [6, 7 och 8 m.fl.], vilken från början kostnadsberäknades till ungefär 1000 miljoner; de senaste beräkningarna pekar mot ett pris på minst 6000 miljoner. I det här fallet är det ett annat av verken i näringsminister Björn Rosengrens fögderi, nämligen Banverket, som ansvarar för de felaktiga kalkylerna ...

Södra Länken kommer varje år att kosta skattebetalarna 500 miljoner i räntor, amorteringar, drift och underhåll (en summa för vilken man kunde fått 1800 lärare eller 2000 sjuksköterskor eller ... [9, 10 och 11 ]).
Det här förutsätter förstås att inte kalkylerna spricker.

I Boston pågår sedan 1982 ett väg- och tunnelbygge, det så kallade Central Artery/Logan Airport Tunnel , vilket är av nästan samma dimensioner som dennispaketets [12 och 13 eller 14] vägdelar. Kostnaden beräknades från början till tre miljarder dollar, något som då svarade mot 25 miljarder kronor. Slutdatum har stadigt förskjutits framåt i tiden och uppges nu till år 2004 [15]; samtidigt har kostnaden stigit till 110 miljarder. Finns det anledning tro, att amerikanerna är sämre tunnelbyggare än svenskarna, eller bör vi räkna med en motsvarande utveckling här?

Att närighetsministern gärna offrar en del av Nationalstadsparken [16 och 17] för att dra uppmärksamheten från Vägverkets ömkliga misslyckande med Nollvisionen [18 och 19] kan man förstå. Låt därför oss hoppas att det parti, som säger sig stå för lag och ordning - d.v.s. moderaterna [20 eller 21] - inte låter sig förledas av kortsynta ekonomiska lockrop, utan förmår leva upp till sina stolta paroller även då det handlar om en sådan lag som lagen om den världsunika Parken!


Claes Trygger
[a.k.a. G Ruda (d.y) på Gubben Rudas Rabulistcafé ]