11 mars 2002
Det högerpopulistiska trafik- och gatuborgarrådet Sten Nordin, känd som Gat-Sten,
anser
att Stockholm har
alltför litet trafik. Som ett led i sin upplysnings- och omvalskampanj lyckliggjorde han
därför på midsommarafton
år 2000 stockholmarna med Brännpunktsartikeln "Stockholm behöver ännu fler bilar
och
vägar." I en artikel i
SvD den 27 februari i år framför Nordin - Carl Cederschiölds sannolike efterträdare
-
samma gamla kravlista
som tidigare. Bland annat säger han: "
Det vänsterpopulistiska oppositionsborgarrådet Annika Billström, vanligen kallad
Ankan
Bilström, är inte sen att
haka på. För en knapp vecka sedan svarar hon Sten Nordin i en artikel med rubriken:
" Vad är det då dessa populistborgarråd är överens om? Hur ser egentligen planerna för Österleden ut? Österleden, vars sex filer dimensionerats för att klara 100.000 fordon per dygn, avses gå i tunnel från Nacka fram till Borgen på Ladugårdsgärde, en sträcka på c:a 4 kilometer. Vid Borgen anläggs i markplanet en trafikplats med avfarter till Frihamnen, Tegeluddsvägen och Lindarängsvägen. Ursprungligen uppgavs ledens huvudsakliga funktion vara att avlasta innerstaden från genomfartstrafik. I ett utlåtande från Gatu- och Fastighetskontoret rörande detaljplaner för Österleden sägs emellertid att "Tegeluddsvägen och Lindarängsvägen bör rubriceras som huvudgator eftersom de är anslutningsgator till genomfarten och bär relativt mycket trafik." Österleden kommer alltså att fungera som matarled till Östermalm. Via Lindarängsvägen kommer tiotusentals fordon att spridas till Valhallavägen, Oxenstiernsgatan, Karlavägen och Strandvägen. Trafiksituationen liksom situationen för de boende på Östermalm kommer att bli allvarligt försämrad. Smakar det så kostar det: I december 1991 angavs anläggningskostnaden till 2.560 miljoner kronor, i september 1992 hade den stigit till 4.340 Mkr och ett år senare var summan uppe i 5.620 Mkr. Stockholmberedningen talar nu om en kostnad på 8.500 miljoner - ett tusen kronor för varje svensk; spädbarn och åldringar inräknade. För detta belopp får alla medborgare, från Treriksröset till Smygehuk, var sin halva millimeter av Österledstunneln. Till detta kommer förstås kostnader för drift och underhåll. Ingen känner ännu slutnotan. Det finns dock några relevanta jämförelseobjekt:
Betongborgarråden räknar med Björn Rosengrens stöd för att få alla Sveriges skattebetalare att ställa upp med pengar till Österleden. Precis som då det gäller Södra Länken torde dock även stockholmarna själva få punga ut med en eller annan miljard - pengar som annars kunde använts till vård, skola och omsorg. Vill vi ha det så här? Vill vi, som bor på Östermalm och Gärdet bli överkörda av de socialmodekratiska betångvältarna Gat-Sten och Bilström? Vill vi se Ladugårdsgärdet och området kring Borgen skövlade av buller och avgaser från en gigantisk trafikplats med ett trafikflöde i samma storleksordning som Essingeledens? Vill vi se Ladugårdsgärdet kluvet av en fyra- eller sexfilig motorledsbarriär? Vill vi ha en dramatiskt ökad trängsel på gatorna? Om svaret är nej är det hög tid att agera. Det är val om ett halvår.
|