[disclaimer]





11 mars 2002


Tidningen Östermalm
Insändarredaktören


JA TILL ÖSTERLEDEN!

Det högerpopulistiska trafik- och gatuborgarrådet Sten Nordin, känd som Gat-Sten, anser att Stockholm har alltför litet trafik. Som ett led i sin upplysnings- och omvalskampanj lyckliggjorde han därför på midsommarafton år 2000 stockholmarna med Brännpunktsartikeln "Stockholm behöver ännu fler bilar och vägar." I en artikel i SvD den 27 februari i år framför Nordin - Carl Cederschiölds sannolike efterträdare - samma gamla kravlista som tidigare. Bland annat säger han: "Jag har mitt parti bakom mig när jag ger mitt fulla stöd för en hel ringled runt Stockholm." Han avslutar artikeln med att kräva ett socialdemokratiskt ja till Österleden.

Det vänsterpopulistiska oppositionsborgarrådet Annika Billström, vanligen kallad Ankan Bilström, är inte sen att haka på. För en knapp vecka sedan svarar hon Sten Nordin i en artikel med rubriken: "Visst bygger vi Österleden, Sten!" Att det socialdemokratiska representantskapet är fullständigt splittrat i frågan bekymrar uppenbarligen inte Annika Billström.

Vad är det då dessa populistborgarråd är överens om? Hur ser egentligen planerna för Österleden ut?

Österleden, vars sex filer dimensionerats för att klara 100.000 fordon per dygn, avses gå i tunnel från Nacka fram till Borgen på Ladugårdsgärde, en sträcka på c:a 4 kilometer. Vid Borgen anläggs i markplanet en trafikplats med avfarter till Frihamnen, Tegeluddsvägen och Lindarängsvägen. Ursprungligen uppgavs ledens huvudsakliga funktion vara att avlasta innerstaden från genomfartstrafik. I ett utlåtande från Gatu- och Fastighetskontoret rörande detaljplaner för Österleden sägs emellertid att

"Tegeluddsvägen och Lindarängsvägen bör rubriceras som huvudgator eftersom de är anslutningsgator till genomfarten och bär relativt mycket trafik."

Österleden kommer alltså att fungera som matarled till Östermalm. Via Lindarängsvägen kommer tiotusentals fordon att spridas till Valhallavägen, Oxenstiernsgatan, Karlavägen och Strandvägen. Trafiksituationen liksom situationen för de boende på Östermalm kommer att bli allvarligt försämrad.

Smakar det så kostar det: I december 1991 angavs anläggningskostnaden till 2.560 miljoner kronor, i september 1992 hade den stigit till 4.340 Mkr och ett år senare var summan uppe i 5.620 Mkr. Stockholmberedningen talar nu om en kostnad på 8.500 miljoner - ett tusen kronor för varje svensk; spädbarn och åldringar inräknade. För detta belopp får alla medborgare, från Treriksröset till Smygehuk, var sin halva millimeter av Österledstunneln. Till detta kommer förstås kostnader för drift och underhåll.

Ingen känner ännu slutnotan. Det finns dock några relevanta jämförelseobjekt:

  • Tunneln under Hallandsås beräknades från början kosta omkring en miljard; om den byggs färdig hamnar prislappen på åtminstone 5 ā 6 miljarder.

  • Tunneln under Engelska kanalen skulle kostat 45 miljarder, men räkningen slutade på 120 miljarder.

  • I Boston bygger man sedan ett tiotal år en slags Dennisring, den s.k. Central Artery & Logan Airport Tunnel. Kostnaden har under byggtiden gått upp från 25 miljarder kronor till 110 miljarder. Kanske kommer bygget att stå färdigt en vacker dag ....?

Betongborgarråden räknar med Björn Rosengrens stöd för att få alla Sveriges skattebetalare att ställa upp med pengar till Österleden. Precis som då det gäller Södra Länken torde dock även stockholmarna själva få punga ut med en eller annan miljard - pengar som annars kunde använts till vård, skola och omsorg.

Vill vi ha det så här? Vill vi, som bor på Östermalm och Gärdet bli överkörda av de socialmodekratiska betångvältarna Gat-Sten och Bilström? Vill vi se Ladugårdsgärdet och området kring Borgen skövlade av buller och avgaser från en gigantisk trafikplats med ett trafikflöde i samma storleksordning som Essingeledens? Vill vi se Ladugårdsgärdet kluvet av en fyra- eller sexfilig motorledsbarriär? Vill vi ha en dramatiskt ökad trängsel på gatorna?

Om svaret är nej är det hög tid att agera. Det är val om ett halvår.


Claes Trygger
Arbetsgruppen Rädda Djurgården - Stoppa Österleden
(Mejla trygger@math.kth.se om du vill kontakta nätverket)