Anonyma brev författas av dem, som inte har rent mjöl i påsen och därför inte törs
stå för sina åsikter och påståenden. Situationen är
likartad då det gäller anonyma insändare - de saknar därför värde och bör över huvud
taget inte publiceras utom i mycket extrema
undantagsfall.
I en osannolikt förvirrad och osaklig insändare i Tidningen Östermalm nr 8 gör
signaturen "Miljöfakta" sitt bästa för att desinformera
läsarna. Att bemöta alla felaktigheterna skulle kräva alltför stort utrymme; jag väljer
därför att koncentrera mig på några punkter:
- Det är inte fråga om att köra en portabel anläggning till platser med förgiftad jord.
Tvärtom: förgiftad jord skall köras - genom
Stockholms innerstad - till anläggningen i Hjorthagen. Denna jord kommer från
Hammarby sjöstad (Lugnets industriområde),
Ulvsunda industriområde och Klara sjö (där en gång Johan Olssons Tekniska Fabrik
spydde ut sin kreosot och andra
cancerframkallande polyaromatiska kolväten och sitt kvicksilver).
- För avdrivning och förbränning av gifterna kommer anläggningen att använda
9.000 kbm olja per år. Detta är lika mycket som
förbrukningen för 3.000 normalstora villor. Som jämförelse kan nämnas att det i
Hjorthagens lägenheter bor totalt ungefär 2.000
personer. Tillskottet av svavel- och kväveoxider per capita blir alltså avsevärt.
- Den anonyme skribenten har fortfarande - mer än två år efter det planerna blev
offentliga - inte förstått att den svårt förorenade
Gasverkstomten inte skall saneras; det som skall åtgärdas är jord från helt andra
ställen. Innehållet i de tjärfack på Gasverkstomten,
vilka åberopats som skäl för projektet, skall i själva verket transporteras till SAKAB.
Påståendet att "den viktigaste föroreningen som
anläggningen ska oskadliggöra är tjära" är således fullständigt grundlöst.
- I hittills offentliggjorda planer sägs ingenstans att anläggningen skall användas för
kremering av Hjorthagsbor. Amalgaminnehållet i de boendes tänder saknar därför all
relevans. Det gör däremot inte den omständigheten att kvicksilverinnehållet i de
förorenade
jordmassor som skall destrueras uppgår till ungefär 80 kilo, av vilka omkring 4 kilo
kommer att släppas ut i luften i höjd med daghem
och bostäder.
- Naturvårdsverket har inte "ställt sig bakom miljödomstolens beslut". I stället
skriver man bland annat att det måste finnas bättre
alternativ än nära bostäder och att projektet saknar mål och helhetssyn.
På en punkt finns det dock anledning att hålla med skribenten: bilismen i nuvarande
utformning och omfattning är förvisso ett
gigantiskt folkhälsoproblem. Enbart trafikolyckorna, med 600 döda och 4.000
permanent invalidiserade, tillsammans med de
avgasrelaterade sjukdomarna, kostar samhället 70-80 miljarder kronor årligen. Till
detta kommer kostnader för trängsel, buller,
intrång m.m. Hjorthagen har, på grund av Lidingövägen, sin beskärda del av detta .
Den dag Norra Länken öppnas - utan
överdäckning nedanför Abessinien och med en hamnanslutning långt upp i
Hjorthagen - kommer bekymren att förvärras ännu mer.
De problem biltrafiken förorsakar löser man dock inte genom att ytterligare försämra
Hjorthagsbornas närmiljö!
Claes Trygger