[disclaimer]





Anna Wersäll fortsätter i SvD den 4/9 Handelskammarens oseriösa lobbyarbete för Österleden. Här några fakta som motvikt :

Enligt Landstingets trafiknämnd och Stockholms gatunämnd skall Ringen sprida trafiken från infartslederna till lämpliga centruminfarter.

Dåvarande stadsbyggnadsdirektören Ulrika Francke beskrev i mars 1993 hur trafikplatsen vid Borgen skulle komma att göra marken betydligt mer attraktiv än den annars skulle varit. Viljan från näringslivet att exploatera kommer att bli mycket stark. När Österledens tunnel sticker upp förvandlas frihamnsområdet till en central del av Stockholms innerstad.

I tjänsteutlåtande från gfk sägs att Tegeluddsvägen och Lindarängsvägen bör rubriceras som huvudgator, eftersom de är anslutningsgator till genomfarten och bär relativt mycket trafik.

Handelskammaren i Nacka kräver att Österleden byggs - av infartsskäl!

Enligt handelskammaren skall genomfartstrafiken ledas förbi innerstaden. Trafikräkningar visar dock att mer än 75 procent av trafiken i innerstaden har start eller mål där och att Essingeleden svarar för 15 procent av den trafik, som passerar innerstadssnittet. Endast 9 procent är alltså äkta genomfartstrafik, huvudsakligen på Centralbron. Är en minskning värd 30 ā 35 miljarder?

Stadsbyggnadskontorets trafiksiffror finns tillgängliga på kontorets hemsida. Vem har högst trovärdighet: lobbyisten Wersäll eller stadsbyggnadskontorets tjänstemän?

Claes Trygger, Tekn Dr
Arbetsgruppen Rädda Djurgården - Stoppa Österleden