[disclaimer]





Sagan om Ringen, tolkad av Anna Wersäll

Anna Wersäll fortsätter i SvD den 4/9 Handelskammarens oseriösa lobbyarbete för Österleden. Utan skymten av motivering eller faktaredovisning sprider Wersäll grundlösa påståenden om Ringens och Österledens föregivet positiva konsekvenser. Själv föredrar jag klart redovisade fakta. Låt mig därför ge några citat:

I rapporten "Effekter av kringfartsleder" (1987) från Landstingets trafiknämnd och Stockholms gatunämnd sägs att "innerstadsringen dels skall ge förbifartsmöjligheter, dels sprida trafiken från infartslederna till lämpliga centruminfarter."

Dåvarande stadsbyggnadsdirektören Ulrika Francke beskrev i DN den 4 mars 1993 den kommande utvecklingen kring trafikplatsen vid Borgen: "Ringen och bebyggelsen som följer i dess spår ska jämföras med den kraftiga expansion av Stockholm som skedde då tunnelbanan byggdes ut. Det är områdena kring de platser där trafiken kommer upp ur tunnlarna som kommer att vara 'heta'. Det beror på att de blir lättillgängliga på ett helt nytt sätt. Ringen kommer att göra marken kring dessa uppfarter betydligt mer attraktiv än den annars skulle varit. Viljan från näringslivet att exploatera kommer att bli mycket stark. Frihamnen är kanske det allra tydligaste exemplet. Än så länge ligger den i stans bakkant och det är krångligt att ta sig dit. Men när Österledens tunnel sticker upp där tror jag att frihamnsområdet förvandlas till en central del av Stockholms innerstad."

En bekräftelse finner man i boken "Stockholm bygger 2000", med förord av stadsbyggnadsborgarrådet Mikael Söderlund (m). I boken föreslås att Ladugårdsgärdet skall bebyggas. Att området är skyddat mot bebyggelse genom lagen om Nationalstadsparken (Miljöbalken 4 kap 7§) spelar uppenbarligen ingen roll.

I Gatu- och Fastighetskontorets tjänsteutlåtande 1993-12-20 rörande detaljplaner för Österleden sägs att "Tegeluddsvägen och Lindarängsvägen bör rubriceras som huvudgator eftersom de är anslutningsgator till genomfarten och bär relativt mycket trafik."

Handelskammaren i Nacka kräver att Österleden byggs - av infartsskäl!

Stockholms handelskammares ständigt framförda budskap är att genomfartstrafiken skall ledas förbi innerstaden. Trafikräkningar visar emellertid att mer än 75 procent av trafiken i innerstaden har start eller mål där. Vidare gäller att Essingeleden svarar för 15 procent av den trafik, som passerar innerstadssnittet. Återstående 9 procent är äkta genomfartstrafik, huvudsakligen på Centralbron. Mätningar finns också för enskilda gator:
genomfartstrafikens andel av den totala vägtrafiken är 3 ā 4 procent på Hornsgatan och på S:t Eriksgatan, 3 ā 5 procent på Strandvägen etc. Dessa fakta kan inhämtas i exempelvis professor Jan Own Janssons bok "Bortom Dennispaketet."

Transek uppskattar Västerledens avlastande effekt på innerstaden till 4 procent år 2015. Andra rapporter talar om en trafikminskning på 1 procent - till en kostnad av minst 11.200 miljoner kronor!

Vad slutligen beträffar stadsbyggnadskontorets uppgifter, föraktfullt avfärdade av Anna Wersäll, kan jag bara uppmana läsarna att bilda sig en egen uppfattning - materialet finns fullt tillgängligt på kontorets hemsida. Vem har högst trovärdighet: lobbyisten Wersäll eller stadsbyggnadskontorets tjänstemän?


Claes Trygger, Tekn Dr
Arbetsgruppen Rädda Djurgården - Stoppa Österleden
(en nod i nätverket Ur Tid Är Leden [www.urtidarleden.org ])