[disclaimer]





Stadsbyggnadsborgarrådet Söderlund svindlar stockholmarna

Valrörelsen har dragit igång och stadsbyggnadsborgarrådet Mikael Söderlund agnar desperat sin långrev med härsket valfläsk. På annat sätt kan man svårligen tolka hans utspel om gigantiska byggprojekt i Värtahamnen - från Loudden i söder till Husarviken i norr. Söderlunds lockrop till de bostadslösa och de bilbundna saknar emellertid i viktiga avseenden verklighetsförankring. Eftersom utrymmet inte tillåter en fullständig genomgång inskränker jag mig till två av projekten: bostäder på Gasverkstomten och Österledsplanerna.

Hela gasverksområdet är oerhört förorenat, och måste saneras till en kostnad av 500-1.000 miljoner kronor. Vid byggnation av de 4.000 lägenheter stadsbyggnadsborgarrådet talar om, kommer alltså saneringskostnaden att ligga i intervallet 150.000-250.000 kronor per lägenhet. Notan skall betalas av Stockholms skattebetalare. Söderlund har tydligen ingenting lärt av kostnadsutvecklingen i Hammarby sjöstad.

Storleken på projektet är emellertid gripen helt ur luften. I själva verket finns, utöver föroreningarna, ett antal hinder för bebyggelse i denna omfattning. En del av dessa är självförvållade: Kommunfullmäktige har gett bygglov för en destruktionsanläggning på Gasverkstomten för förgiftad jord från andra delar av Stockholm. På samma plats har staden även beslutat anlägga en stenkross för krossning av bergmassor från bygget av Norra Länken. Byggloven är naturligtvis överklagade, och handläggningen kan förväntas dra ut på tiden. Till detta kommer en planerad flyttning av Gasverkets lager, vilket - av säkerhetsskäl - lägger begränsningar på bostadsbyggandet. Kostnaden per lägenhet kommer därför att bli väsentligt mycket högre än uppskattningen ovan - eller också måste en stor del av marken förbli svårt förorenad.

Kanske kan Söderlund trots allt finna några desperata bostadslösa, vilka vill bo bland giftiga och cancerframkallande ångor, buller från en stenkross och granne med ett högtryckslager för stadsgas. Om stadsbyggnadsborgarrådet anser att planerna uppfyller det nationella miljömålet om god bebyggd miljö, bör han likväl betänka att gränsen till Nationalstadsparken går genom Gasverkstomten, och att lagen förbjuder uppförandet av nya bostadsområden inom Parken. Inte heller får sådana åtgärder vidtagas i Parkens randområden, vilka skadar Parken. Till yttermera visso utgör delar av området en känslig ekologisk spridningskorridor, där Stockholm enligt en gemensam rapport från Boverket, Naturvårdsverket och Stadsbyggnadskontoret aktivt måste förstärka skyddet för viktiga biotoper.

Vid en debatt på ABF-huset den 9:e februari 2000, förklarade Mikael Söderlund att Södra Länken kommer att bli norra Europas dyraste vändplats om inte Österleden byggs. För att undgå att bli medskyldig till att skattebetalarna varje år fram till 2030 tvingas lägga 500 miljoner på en meningslös vändplats, vill han nu damma av Österledsplanerna. Österleden - för vilken det inte finns något reservat i översiktsplanen - är emellertid inte någon förbifart mellan Nacka och Danderyd, utan en ny infart till Stockholm. Om detta var både Österledskonsortiet, Landstingets trafiknämnd och Stockholms gatunämnd tidigare överens. Exempelvis säger Gatu- och Fastighetskontoret i ett tjänsteutlåtande rörande Österleden att "Tegeluddsvägen och Lindarängsvägen bör rubriceras som huvudgator eftersom de är anslutningsgator till genomfarten och bär relativt mycket trafik."

Verkligheten är nämligen att Österleden inte alls planeras gå i tunnel under Värtahamnen. Tvärtom skall i öppet läge vid Borgen anläggas en jättelik trafikplats, vilken kommer att passeras av 100.000 fordon varje dygn. Ett stort antal av dessa kommer att, via ovannämnda gator, söka sig till Valhallavägen, Oxenstiernsgatan och Lidingövägen och därifrån vidare in på Östermalm. Stockholmarna kommer alltså att få en ytterligare förvärrad trafiksituation om Söderlund lyckas genomdriva sina planer - till en kostnad av åtminstone 600 miljoner om året i trettio år. Detta är stadsbyggnadsborgarrådets alternativ till vård, skola och omsorg ...


För Arbetsgruppen Rädda Djurgården - Stoppa Österleden
och Skattebetalare mot Motorleder
Claes Trygger, Stockholm