[disclaimer]





Mitt i Östermalm
Insändarredaktören

På 50-talet skövlades stora delar av Stockholms innerstad av (s), (m) och (fp) i ohelig allians med ett antal handgångna tjänstemän. Staden skulle förvandlas till en trafikmaskin och bilen skulle ersätta medborgaren som alltings mått. Framsynt? Inte många skulle idag hålla med om det.

För några decennier sedan skulle Österleden byggas på högbro över Djurgården. I den då planerade motorvägsringen ingick en åttafilig Valhallaväg som en länk. För att förverkliga trafikledsplanen skulle de dubbla trädraderna behöva tas bort för att ge plats åt körbanor i nedsänkt läge och enkelriktade körbanor i ett övre plan på ömse sidor, ett tjugotal broar samt av- och påfartsramper.

Nu är vi där igen. Den här gången är det bl.a. Djurgården och Lovön som skall offras åt bilismen. Gigantiska vägbyggnadsprojekt marknadsförs som förbifarter, men utgör i verkligheten matarleder till såväl befintlig bebyggelse som till hittills oexploaterade områden. För Östermalms del handlar det om Österleden. Trafikplatsen vid Borgen kommer att passeras av 100.000 fordon per dygn, av vilka tiotusentals kommer att söka sig till Östermalm. I tjänsteutlåtande från Gatu- och Fastighetskontoret rörande planerna för Österleden sägs att "Tegeluddsvägen och Lindarängsvägen bör rubriceras som huvudgator eftersom de är anslutningsgator till genomfarten och bär relativt mycket trafik." I färskt material från Stadsbyggnadskontoret kan vi inhämta att trafiken på Lindarängsvägen kommer att trefaldigas, och att trafiken på Valhallavägen öster om Lidingövägen kommer att öka från 25.000 till 75.000 fordon per dygn. Stora trafikproblem förutses på Strandvägen och Nybroplan.

I Mitt i Östermalm nr 26 förklarar sig de moderata representanterna Lillemor Lindberg och Helena Bonnier i Östermalms stadsdelsnämnd helt stå bakom dessa planer. Som skäl anförs att "Moderaterna anser att hela ringen runt Stockholm skall byggas, och det inkluderar Österleden". Lindberg och Bonnier kunde även åberopat Sten Nordins Brännpunktsartikel midsommarafton år 2000: "Stockholm behöver ännu fler bilar och vägar". För moderaterna är - precis som för femtio år sedan - ökad bilism ett självändamål. Att Östermalmsborna kommer att drabbas av ytterligare luftföroreningar, trängsel och kaos bekymrar inte de moderata stadsdelsnämndsrepresentanterna. Inte heller spelar det någon roll att Ladugårdsgärdet med Sportfältet och stora delar av området kring Borgen kommer att bli oanvändbara för rekreation.

På samma sätt som då det gällde bygglovet för en destruktionsanläggning för förgiftad jord mitt inne i Hjorthagen ser sig moderaterna på Östermalm i första hand som representanter för centralmakten, d.v.s. Stadshuset.

Moderaterna hymlar inte med sitt ställningstagande. Det är välgörande. Nu väntar vi på besked från koalitionsbröderna (fp) och (kd). Kommer även deras stadsdelsnämndsrepresentanter att följa direktiv från högre ort? Eller kommer de att se till Östermalmsbornas intressen?

För Arbetsgruppen Rädda Djurgården - Stoppa Österleden
(en nod i Nätverket Ur Tid Är Leden [www.urtidarleden.org])
Claes Trygger