[disclaimer]





För två månader sedan efterfrågade jag på denna plats (Mitt i Östermalm nr 15, 2002) besked från stadsdelsnämndspolitikerna om hur de kommer att rösta i frågan om Österleden:

  • Vilka vill ha en jättelik trafikplats vid Borgen, med 100.000 fordon/dygn?
  • Vilka vill förvandla Lindarängsvägen till en ny infart till Stockholm, med ett tre gånger så stort trafikflöde som idag?
  • Vilka önskar fördubbla trafiken på Oxenstiernsgatan och trefaldiga den på Valhallavägen mellan Hakberget och Stadion?
  • Vilka i stadsdelsnämnden vill, som stadsbyggnadsborgarrådet Mikael Söderlund (m), ha en tunnelmynning vid Filmhuset?
  • Är det positivt för de boende på Östermalm att öka kaos och trängsel och att försämra luften och tillgängligheten?

Hittills har ett parti besvarat frågorna. I Mitt i Östermalm nr 21 avvisar de socialdemokratiska ledamöterna Lindell och Marklund planerna på Österleden. Detta är glädjande. Fortfarande vet vi dock inte hur övriga nämndledamöter ställer sig:

  • Kommer moderaterna att, som vanligt, följa direktiven från stadshuset? På SvD Brännpunkt skrev gatu- och fastighetsborgarrådet Sten Nordin (m) midsommarafton år 2000 artikeln "Stockholm behöver ännu fler bilar och vägar". I andra sammanhang, bl.a. i SvD, har Nordin deklarerat att Österleden måste byggas. Mikael Söderlund hävdade vid en debatt den 9 februari 2000 att Södra Länken kommer att bli norra Europas dyraste vändplats om inte Österleden byggs. Innebär detta att Helena Bonnier, Peter Lundén-Welden och övriga moderater kommer att göra som de blir beordrade - d.v.s. rösta ja till Österleden? Och hur är det med folkpartiets representanter? Kommer de att, som vanligt, följa moderaterna i hälarna?

  • Kristdemokraternas avgående gruppledare Alf T Samuelsson vägrar ge besked i frågan. Är stadsdelsnämndens kristdemokrater lika hemlighetsfulla? Har de partiets tillstånd till självständiga ställningstaganden?

  • Stockholmspartiet säger sig vara motståndare till leden, men kan vi lita på det? Sp sade sig länge vara emot destruktionsanläggningen bland bostäderna i Hjorthagen, men då sanningens ögonblick var inne i kommunfullmäktige lade man sig platt för moderaterna och röstade ja ....
    Likaså släppte partiet igenom ett reservat för Österleden i översiktsplanen - trots tidigare utfästelser. Stockholmspartiets trovärdighet är därför låg (även om den förbättrats genom avhoppet från koalitionen).

  • Vänsterpartiet och miljöpartiet är sedan länge kända motståndare mot de gigantiska motorvägsutbyggnaderna i Stockholm. Icke desto mindre vore det välgörande att få bindande löften även från dessa partier.

Jag upprepar därför min fråga inför höstens val - och utgår från att alla vågar stå för och redovisa sina ställningstaganden:

HUR STÄLLER SIG STADSDELSNÄMNDSLEDAMÖTERNA TILL ÖSTERLEDEN?

För Arbetsgruppen Rädda Djurgården - Stoppa Österleden
(en del av Nätverket Ur Tid Är Leden [www.urtidarleden.org])
Claes Trygger