För två månader sedan efterfrågade jag på denna plats (Mitt i Östermalm
nr 15, 2002) besked från stadsdelsnämndspolitikerna om hur de kommer att
rösta i frågan om Österleden:
- Vilka vill ha en jättelik trafikplats vid Borgen, med 100.000
fordon/dygn?
- Vilka vill förvandla Lindarängsvägen till en ny infart till Stockholm,
med ett tre gånger så stort trafikflöde som idag?
- Vilka önskar fördubbla trafiken på Oxenstiernsgatan och trefaldiga den
på Valhallavägen mellan Hakberget och Stadion?
- Vilka i stadsdelsnämnden vill, som stadsbyggnadsborgarrådet Mikael
Söderlund (m), ha en tunnelmynning vid Filmhuset?
- Är det positivt för de boende på Östermalm att öka kaos och trängsel
och att försämra luften och tillgängligheten?
Hittills har ett parti besvarat frågorna. I Mitt i Östermalm nr 21
avvisar de socialdemokratiska
ledamöterna Lindell och Marklund planerna på Österleden. Detta är
glädjande. Fortfarande vet vi dock inte hur övriga nämndledamöter
ställer sig:
- Kommer moderaterna att, som vanligt, följa direktiven från stadshuset?
På SvD Brännpunkt skrev
gatu- och fastighetsborgarrådet Sten Nordin (m) midsommarafton år 2000
artikeln "Stockholm behöver ännu fler bilar och vägar". I andra
sammanhang, bl.a. i SvD, har Nordin deklarerat att Österleden måste
byggas. Mikael Söderlund hävdade vid en debatt den 9 februari 2000 att
Södra Länken kommer att bli norra Europas dyraste vändplats om inte
Österleden byggs. Innebär detta att Helena Bonnier, Peter Lundén-Welden
och övriga moderater kommer att göra som de blir beordrade - d.v.s.
rösta ja till Österleden? Och hur är det med folkpartiets
representanter? Kommer de att, som vanligt, följa moderaterna i hälarna?
- Kristdemokraternas avgående gruppledare Alf T Samuelsson vägrar ge
besked i frågan. Är
stadsdelsnämndens kristdemokrater lika hemlighetsfulla? Har de partiets
tillstånd till självständiga
ställningstaganden?
- Stockholmspartiet säger sig vara motståndare till leden, men kan vi
lita på det? Sp sade sig länge
vara emot destruktionsanläggningen bland bostäderna i Hjorthagen, men då
sanningens ögonblick var inne i kommunfullmäktige lade man sig platt för
moderaterna och röstade ja ....
Likaså släppte partiet igenom ett reservat för Österleden i
översiktsplanen - trots tidigare utfästelser. Stockholmspartiets
trovärdighet är därför låg (även om den förbättrats genom avhoppet från
koalitionen).
- Vänsterpartiet och miljöpartiet är sedan länge kända motståndare mot
de gigantiska
motorvägsutbyggnaderna i Stockholm. Icke desto mindre vore det
välgörande att få bindande löften även från dessa partier.
Jag upprepar därför min fråga inför höstens val - och utgår från att
alla vågar stå för och redovisa sina
ställningstaganden:
HUR STÄLLER SIG STADSDELSNÄMNDSLEDAMÖTERNA TILL ÖSTERLEDEN?
För Arbetsgruppen Rädda Djurgården - Stoppa Österleden
(en del av Nätverket Ur Tid Är Leden [www.urtidarleden.org])
Claes Trygger