[disclaimer]





Mitt i Östermalm
Insändarredaktören


Jan Ellsén sjunger i nummer 15 av tidningen kringfartsledernas lov. Hr Ellsén har naturligtvis helt rätt: där det finns mycket genomfartstrafik är förbifarter ofta den rätta lösningen. Detta gäller många svenska samhällen. Stockholm är emellertid ganska speciellt: nästan all den trafik som passerar tullsnittet har start- eller målpunkt i innerstaden. Utbyggda leder löser inte detta problem. Vill man minska trängseln medelst utbyggnader måste man i stället riva hus, bredda gator, avverka esplanaderna och asfaltera parkerna.

Ringen, till en kostnad av - lågt räknat - 25 miljarder, skall främst fungera som en matarled till innerstaden, inte som en kringfart. Detta framgår klart av dokument från Stockholmsleder AB, Gatu- och fastighetskontoret, Regionplane- och trafikkontoret m.fl. Jarl Ellséns inlägg visar f.ö. att det är just på detta sätt han själv använder Périfériquen!

Washington och Paris har sina ringleder, London har sina två (och planerade tidigare för en tredje). I samtliga fall har vägarna genererat ny trafik, och är nu - precis som Autobahn - igenkorkade stora delar av dygnet. Ökad infartskapacitet löser alltså inte trängselproblemen. Det gör däremot framkomlighetsavgifter (även kallade trängselavgifter). Den som betvivlar detta kan lämpligen gå in på Singapores hemsida. För en tämligen blygsam avgift kan i Singapore både privatpersoner och företag köpa bristvaran framkomlighet - en självklar lösning i en marknadsekonomi! Vem inbillar sig att el- och telesystemen skulle fungera med nolltaxa? Vem är beredd att avskaffa hyrorna och i stället satsa på jättelika husbyggnadsprojekt för att lösa bostadsproblemen ....?

Hur kan någon tro, att de planekonomiska lösningar som i decennier visat sin oduglighet i stora delar av världen, skall fungera just då det gäller stockholmstrafiken?


Claes Trygger
Tekn Dr, Östermalm/Gärdet


P.S. Hr Ellsén frågar vad som bör göras med gods- och petroleumhanteringen i Värtan och Loudden. Svaret är enkelt: den bör med det snaraste flyttas från Värtan till andra hamnar i regionen. Dessutom bör högsta tillåtna hastighet i innerstaden minskas till 30 km/tim och miljözonen utvidgas betydligt. Detta har dock ingenting med Ringen att skaffa.