[disclaimer]


Läsarnas DN

Bör en skattefinansierad kollektiv nyttighet användas för livsfarliga lekar? Skall samhället stillatigande tolerera att missbruk av det allmänna vägnätet varje år skördar närmare 600 liv och ger 4.000 människor livslånga handikapp? Åligger det inte i själva verket politiska organ och berörda myndigheter att förhindra och beivra den brottslighet som får sådana konsekvenser?

Vägverkets nye trafiksäkerhetsdirektör har redan givit upp. Enligt hans mening är inte ens de åtgärder, som skulle göra det möjligt att nå det blygsamma delmålet om högst 400 dödade och 3.700 invalidiserade, praktiskt genomförbara. Trafiksäkerhetsdirektören menar uppenbarligen att riksdagens, regeringens och vägverkets så kallade nollvision endast är ett spel för gallerierna.

Varför denna defaitistiska inställning? Varför inte kräva att de politiska organen fattar de beslut som krävs för att förverkliga den nollvision de själva formulerat?

Den självklara utgångspunkten härvidlag är inte att sänka alla hastighetsgränser. Det viktiga är i stället att se till att nuvarande bestämmelser följs. Det har sagts förr, men det tål att sägas igen: Avskaffa fortkörningsrabatten! Återkalla omedelbart körkortet redan vid blygsamma hastighetsöverträdelser, och höj bötesbeloppen rejält. Samhället måste tydligt visa att det är ett brott, inte en förseelse, att medvetet riskera andra människors liv. Eftersom trafikolyckorna kostar samhället mellan 20.000 och 40.000 miljoner kronor årligen, skulle ökad laglydnad dessutom innebära stora samhällsekonomiska vinster.

Det är hög tid att de partier som gärna orerar om lag och ordning, respekt för livet och rättvisa och jämlikhet går från ord till handling. För inte kan väl ens den mest bilfixerade riksdagsman försvara en ordning som innebär att var 200:e svensk omkommer i trafiken, att var 30:e invalidiseras och att var 7:e någon gång tas in på sjukhus på grund av trafikskador?

Eller är den bistra sanningen helt enkelt den, att riksdagen inte har någon makt över trafikpolitiken? Har man i själva verket abdikerat och överlåtit beslutanderätten till den billobby som, genom att marknadsföra allt snabbare och motorstarkare fordon, är i högsta grad vållande till blodbadet på våra vägar?


Claes Trygger