[disclaimer]


28 april 1998

Läsarnas DN

Någonstans i Sverige ligger en bullrande och illaluktande fabrik. Arbetsmiljön vid fabriken är så undermålig att var 200:e anställd omkommer på grund av arbetsolyckor. Var trettionde anställd invalidiseras och var sjunde måste någon gång föras till sjukhus till följd av arbetsskador. Kostnaden för den misskötta verksamheten är hög: Om olyckorna eliminerades skulle varje anställd få många tusentals kronor mer i plånboken varje år.

Skyddsombudet gör emellanåt lama och halvhjärtade försök att komma till rätta med eländet, dock utan framgång. Facket och företagsledningen motsätter sig nämligen alla förändringar. För dem är friheten att omkomma i olyckor en mänsklig rättighet och ett övergripande värde. Det anses dessutom att risken att dödas ger en nödvändig krydda åt en händelsefattig tillvaro.

Är detta verkligen möjligt? Tillåter Arbetarskyddsstyrelsen dylika missförhållanden i dagens Sverige?

Naturligtvis inte. En fabrik med så urusla förhållanden skulle omedelbart stängas. Anmärkningsvärt nog ger emellertid beskrivningen en helt korrekt bild av läget inom vägtrafiken. Där tillåts en laglöshet som medför att hundratals dödas och tusentals invalidiseras varje år Sent omsider har detta föranlett Vägverket att formulera Nollvisionen: Noll dödade och noll allvarligt skadade i trafiken. För att uppnå detta krävs bland annat rejält sänkta hastigheter. Kommunikationsministern har därför framfört det högst rimliga -- rent av självklara -- förslaget att fortkörningsrabatten skall sänkas från 30 till 5 à 10 km/tim.

Ingen anständig människa borde kunna opponera sig mot ett förslag som så uppenbart skulle minska sorg och lidande och samtidigt ge en samhällsekonomisk vinst på tiotals miljarder. Likväl framförs högljudda protester från olika håll. Det är därför viktigt att förslaget utsätts för en ingående offentlig debatt, så att förespråkarna för laglöshet och fortsatta blodbad får ordentliga möjligheter att framföra sina argument. Ingen kan ju önska att de skall känna sig överkörda!

Claes Trygger