[disclaimer]


Läsarnas DN

Sent omsider är nu bygget av Södra Länken i full gång, trots den ekofascistiska kulturelitens högljudda men okunniga protester. Det är verkligen inte en sekund för tidigt. Äntligen kan Stockholm komma i åtnjutande av den trafikökning som Dennispolitikerna så hett åstundat. Bilförsäljningen och bensinkonsumtionen får återigen möjlighet att öka. Tack vare den berömda multiplikatoreffekten kommer hela den svenska ekonomins hjul att snurra snabbare. Aktiekurserna kommer att nå nya, oanade höjder. Nöjda svenskar, från Smygehuk i söder till Treriksröset i norr, kan glädjas åt att deras skattekronor används på bästa sätt -- d.v.s. i Stockholm. Ulf Adelsohn i sitt landshövdingeresidens kan vara stolt som en tupp över resultatet av sin lobbyverksamhet till vägindustrins fromma. Byggfackets Roland Larsson kan med glädje i sinnet skörda frukterna av företaget Blåkläders långvariga och osjälviska kampanj för Södra Länken. Snart kommer även Österleden upp på dagordningen igen -- Ringen måste nämligen slutas om Stockholm skall placeras på kartan.

Men det räcker inte med detta: Södra Länkens räddningstunnlar kan ge tak över huvudet åt stadens växande skara hemlösa. I stället för att trakassera tunnelbaneresenärer och förfula parkerna med sin närvaro kan de utslagna breda ut sina madrasser djupt nere i det varma och sköna tunnelsystemet. Fyra kilometer tunnelrör kan erbjuda ett härbärge åt tusentals hemlösa. Rätt besett är därför Södra Länken i själva verket ett storslaget välfärdsprojekt! Under dessa omständigheter kan endast den som saknar hjärta i kroppen beskärma sig över kostnaderna för bygget: 6.500.000.000 kronor, d.v.s. 1.500.000 kronor per meter (ungefär 4.000.000 kr om man räknar in amorteringar, räntor, drift och underhåll). Tack vare vår sanerade ekonomi behöver vi minsann inte vända på slantarna då det gäller de utslagnas behov. Vår generösa kombinerade trafik-, stadsbyggnads- och socialpolitik åstadkommer vad Mats Hulth eftersträvade med OS-ansökan: Äntligen placeras Stockholm på kartan.

Claes Trygger