[disclaimer]


Stockholm den 2 april 1998

Läsarnas DN

Björn Sandberg, Täby, hävdar att bötfällning av bilister redan vid blygsamma hastighetsöverträdelser kommer att visa sig verkningslös i kampen mot trafikdöden. Detta är troligen riktigt. Ett studium av statistiken visar nämligen att majoriteten av alla bilförare överskrider gällande hastighetsbegränsning, men att endast 1-2 procent överskrider den med mer än 30 km/tim. Slutsatsen ligger i öppen dag: Risken att åka fast är i det närmaste försumbar, och de böter som blir följden av en måttlig överträdelse upplevs inte som särskilt betungande. Däremot är så gott som alla bilister ytterst angelägna om att inte förlora körkortet.

Om politikerna och Vägverket menar allvar med Nollvisionen krävs uppenbarligen mer kraftfulla åtgärder. Ett naturligt första steg vore att slopa fortkörningsrabatten. Det finns inget rationellt skäl för att behålla en praxis som innebär tolerans för livsfarlig brottslighet. Om körkortet drogs in redan vid hastighetsöverskridanden på 5 eller 10 km/tim skulle medelhastigheterna sannolikt sjunka med ungefär 20 km/tim. Antalet trafikolyckor och därmed antalet döda och skadade skulle härigenom minska dramatiskt. Efter en karenstid i storleksordningen 3-6 månader skulle nytt körkort kunna erhållas efter genomgångna teoretiska och praktiska prov. Innehav av körkort är nämligen inte en mänsklig rättighet utan skall utgöra ett bevis på att innehavaren besitter de kunskaper och färdigheter och det omdöme som krävs för att framföra sitt fordon utan risk för eget och andras liv och hälsa.

Om Nollvisionen skall kunna förverkligas är det av fundamental betydelse att vi frigör oss från den primitiva och felaktiga föreställningen -- tyvärr livligt understödd av bilindustrin -- att bilen är en leksak och vägnätet en passande lekplats. Etthundra års erfarenhet visar att detta mål inte kan uppnås medelst informationskampanjer och frivilliga insatser utan endast genom hårdare regler och mer övervakning. Det är politikernas och Vägverkets ansvar att ge ett tydligt budskap: Vägnätet skall användas för transporter, inte för barnsligt grabbiga, livsfarliga lekar.

Claes Trygger