[disclaimer]


17 juli 1997

Läsarnas DN

Sveriges motorfordonsförare och deras intresseorganisationer har haft exakt ett hundra år på sig att visa sin mognad och förmåga till ansvarstagande. De har misslyckats fullständigt. Som en följd härav skadas varje år ungefär 25.000 människor i trafiken; av dessa drabbas 4.000 av livslång invaliditet medan 600 avlider mer eller mindre omedelbart. Samhällets kostnad för trafikolyckorna uppgår till 45.000 miljoner kronor årligen. Härtill kommer stora men svåruppskattade kostnader för buller, intrång och naturförstöring (utsläpp av klimatpåverkande och försurande gaser liksom även tiotusentals viltolyckor). Ett transportsystem med dessa karakteristika kan inte med bästa vilja beskrivas som välfungerande.

En stor del av skulden vilar på tillverkarna, inte minst Volvo och Saab, som hänsynslöst struntar i bränsleförbrukningen och som använder de orimligt överdimensionerade fartresurserna som försäljningsargument.

Stor skuld har även den riksdagsmajoritet, som tvingar oss alla att subventionera förmånsbilisterna, dvs innehavarna av bilar i "prestigebilssegmentet" (i klartext: bilar som förarna inte har råd att äga och köra utan ekonomiskt stöd från samhället).

Det yttersta ansvaret måste dock alltid utkrävas av den enskilde användaren. Det ankommer på varje bilist att -- uppbackad av polis och rättsväsende -- efterleva lagar och förordningar. Årtiondens släpphänthet har emellertid lett till ett tillstånd där anarki och laglöshet råder på våra vägar. Tiden är för länge sedan mogen att ta itu med hårdhandskarna med detta -- trafikbrottslingar skall inte behandlas mildare än ekobrottslingar, tjuvar och våldsmän. Följande åtgärder kan utgöra en lämplig början:

Avskaffa fortkörningsrabatten. Idag respekteras en 70-skylt av ungefär var femte bilist medan tre bilister av fyra håller mellan 70 och 100 km/tim. Situationen är likartad på andra vägar. Det finns ingen anledning att acceptera dessa förhållanden. Den som överskrider hastighetsgränsen har visat att han sätter sig över lagen, och bör befrias från sitt körkort. Nytt kort bör endast utfärdas efter genomgånget körkortsprov.

Plugga motorcyklarna, så att de inte kan framföras i mer än 110 km/tim. Det finns ingen anledning att upplåta det allmänna vägnätet till lekstugeverksamhet i 200 km/tim.

Inför regelbundet återkommande teoretiska och praktiska körkortsprov för alla fordonsförare utan hänsyn till ålder. Den som inte klarar proven skall naturligtvis inte släppas ut på vägarna. Körkortsinnehav skall inte ses som en mänsklig rättighet, utan som ett bevis på innehavarens förmåga att köra bil.

Claes Trygger

Stockholm