[disclaimer]


4 februari 1997

Läsarnas DN

Regeringsrättens utslag rörande Norra Länken ger utrymme för behövlig eftertanke och konstruktivt nytänkande. Man kan då lämpligen börja med observationen att ett av länkens huvudsyften är, att leda trafiken till och från Värtahamnen och Frihamnen. Eftersom ungefär nittio procent av finlandsgodset inte har start eller mål i Stockholm kan denna funktion fyllas på enklare sätt: Flytta -- i enlighet med många kloka bedömares förslag -- godstrafiken till uthamnarna Kapellskär, Hargshamn, Nynäshamn och Oxelösund. Detta sparar Stockholms skärgård, och leder samtidigt till mindre föroreningsutsläpp i själva staden. Något intäktsbortfall av betydelse behöver inte bli följden, eftersom Stockholm redan äger två av hamnarna. Den verkligt stora vinsten med ett sådant arrangemang vore emellertid att den värdefulla, men illa utnyttjade marken i Värtahamnen skulle kunna tas i anspråk för andra, mer angelägna ändamål. Ett sådant är, givetvis, bostadsbyggande. Minst lika viktigt är emellertid att tillgodose de högre utbildningsanstalternas expansionsbehov. Eftersom varken Tekniska Högskolan, Stockholms Universitet eller Vetenskapsakademin kan påräkna bygglov för vidare expansion in i Nationalstadsparken måste -- om inte talet om kompetenssamhället skall framstå som ett dåligt skämt -- dessa institutioner tillåtas växa i en annan riktning. Det enda större område som står till buds på rimligt avstånd är just hamnområdet. Ett första konkret steg mot ett ekologiskt orienterat kunskapssamhälle och tillika en viktig symbolisk gest skulle kunna vara att flytta det planerade Fysikcentrum från det kontroversiella läget i Nationalstadsparken till ett blivande campusområde i Värtan.

Claes Trygger

Stockholm