[disclaimer]


7 augusti 1996

Läsarnas DN

Naturens grundtillstånd är tystnad. Denna tystnad är allas vår gemensamma egendom. Brist på tystnad gör oss trötta, okoncentrerade och sjuka och sänker vår prestationsförmåga.

Bil- och vägindustrin bestjäl oss på vår tystnad. Med hjälp av smalare däck, med andra mönster, skulle nämligen däcksbullret kunna sänkas avsevärt. Bättre vägbeläggning, t.ex. malda däck i asfalten, skulle ge ytterligare bullerminskningar. Med tystare motorer och avgassystem, eventuellt i förening med aktiv (elektronisk) bullerbekämpning skulle förbättringarna bli ännu större.

En kombination av ovanstående åtgärder, vilka alla bygger på känd teknik, skulle ge en bullerminskning med åtminstone 20 decibel. Ett annat sätt att uttrycka detta är att säga, att den totala bullereffekten skulle minskas med över 99 procent jämfört med idag! Härigenom skulle problemen försvinna för nästan samtliga de 1.5 à 2 miljoner svenskar, som i dag lever i svårt bullerstörda miljöer.

Det bilindustriella komplexets ovilja att vidta ovanstående åtgärder innebär konkret att medborgarna med sitt lidande och sin nedsatta prestationsförmåga får betala företagens vinster, alltmedan Riksdagen -- lagstiftaren -- sover sin vanliga Törnrosasömn: I stället för att låta biltrafiken betala sina verkliga kostnader (enligt den förträffliga principen "polluter pays", förorenaren betalar) genom att åtgärda problemen vid källan, anslår man, bl.a. inom ramen för Dennispaketet, hundratals miljoner av skattemedel till bullerplank, bullervallar och isolerglasfönster, bakom vilka medborgarna skall gömma sig. Som vanligt åtgärdas symptomen i stället för själva sjukdomen!

Hur länge till skall kommunikationsministern och trafikutskottet låta bil- och vägindustrin bestämma dagordningen?


Claes Trygger