[disclaimer]





Läsarnas DN

För elva år sedan gick oljetankern Exxon Valdez på grund i Alaska. Orsaken var, som så ofta, "den mänskliga faktorn" - d.v.s. slarv och grov försumlighet. Konsekvenserna blev förödande: De 39.000 ton olja som rann ut förorenade 200 mil stränder och slog ut djur- och växtlivet inom ett mycket stort område. Nyligen fastställde Högsta Domstolen slutnotan. Exxon tvingas betala ett skadestånd på 5 miljarder dollar - femtio tusen miljoner kronor.

För tio månader sedan bröts rostholken Erika itu utanför den franska atlantkusten. 16.000 ton olja förorenade 40 mil stränder. Turistindustrin och fisket har slagits ut på obestämd tid. Oljebolagets saneringskostnader uppgår hittills till en miljard; hur stor den slutliga notan blir är ännu okänt.

I Östersjön sker varje år hundratals oljeutsläpp. De flesta är ganska små, men kan trots detta orsaka stora skador. Exempelvis uppskattas storleken på det utsläpp, som nyligen förorenat stora delar av Gotska Sandön, till blygsamma 70 ā 100 ton. Samma - eller ett nytt - utsläpp har i dagarna förorenat kuststräckan från Nynäshamn till Svenska Högarna.

Året runt går oljetankers i skytteltrafik genom Stockholms skärgård. Varje år sker hundratals fartygsrörelser längs den 90 km långa inseglingsleden från ytterskärgården till Louddens oljehamn.

Stockholms kommunfullmäktige har beslutat att oljehanteringen skall flyttas från Loudden till mindre känsliga lägen. Oljebranschens intresseorganisation, SPI, och dess styrelseordförande, förre folkpartiledaren Bengt Westerberg, motsätter sig energiskt detta. För att inte behöva nagga på aktieägarnas vinster är bolagen beredda att dagligen riskera Stockholms unika skärgård.

Skärgårdens användare - bofasta och sommarstugeägare såväl som tillfälliga besökare - bör avkräva Bengt Westerberg svar på följande frågor:


Claes Trygger
Stockholm