Läsarnas DNI broschyren "Dennispaketet", utgiven 1991 av staden, landstinget, Banverket och Vägverket finns en prislista för de planerade vägprojekten i Ringen och Yttre Tvärleden:
Om utbyggnadsförespråkarna hade rätt i sitt påstående att dessa stadsmotorvägar är vad som behövs för att få fart på tillväxten i Sverige, skulle kanske landets alla skattebetalare med glädje betala den svällande notan. Så är emellertid inte fallet: trafikforskarna är överens om att kösituationen i Stockholm, även med så dyrbara vägutbyggnader, kommer att bli ännu mycket värre än i dag. Detta framgår av utredningar från SIKA, Transek, Naturvårdsverket och Svenska Vägföreningen. Kostnaden för trängseln uppgår till mellan 6.000 och 8.000 miljoner - varje år. Betalar, med förlorad tid, gör köande bilister, försenade kollektivtrafikanter och näringslivet. Betalar med sin hälsa gör alla stockholmare. Till detta kommer miljöförstöringen i form av växthuseffekt och försurande utsläpp. Lösningen på problement har tre huvudkomponenter: rejält utbyggda, välbevakade infartsparkeringar i goda kollektivtrafiklägen, ökad turtäthet och förbättrad tillförlitlighet hos kollektivtrafiken (vilken dessutom måste byggas ut) samt införandet av framkomlighetsavgifter. Dessa åtgärder bör kompletteras med bl.a. trafikinformation, en rimlig och rättvis parkeringspolitik och ett sammanhängande cykelbanenät. Kostnaden för infartsparkeringar rör sig om några hundra miljoner; detta är även kostnaden för ett fungerande avgiftsssystem. (Som jämförelse kan nämnas att enbart projekteringskostnaden för Norra Länken enligt Vägverket uppgår till mer än 500 miljoner2)!) Förbättringar i kollektivtrafiken blir naturligtvis betydligt dyrare. Detta beror emellertid i stor utsträckning på att SL under många år snålat in på underhållet av spår och vagnar och därför har ett ackumulerat underskott på åtskilliga miljarder. Vinsterna med ett system med framkomlighetsavgifter skulle bli avsevärda: dels skulle köerna - och därmed kökostnaderna - reduceras avsevärt, dels skulle systemet generera ett årligt överskott i storleksordningen 2.500 - 3.000 miljoner. Dessa pengar måste naturligtvis återföras till medborgarna, lämpligen i form av infrastrukturinvesteringar. Härigenom kommer i stort sett alla att bli vinnare. Att åtgärden dessutom skulle ge Stockholm internationell ryktbarhet för trafikpolitisk framsynthet gör inte saken sämre!
Claes Trygger, Tekn Dr
2)Vägverket uppger i januari 2003 projekteringskostnaden till 700 miljoner.
|