[disclaimer]





Läsarnas DN

Ombyggda stridsfordon från Kuwaitkriget för laglösa färder över stock och sten.
Stadsjeepar, s.k. Östermalmsrollatorer, med en tjänstevikt långt över två ton och en bränsleförbrukning på 1.5 ā 2 liter per mil.
Vanliga personbilar med toppfarter på bortåt 250 km/tim.
Motorcyklar, som gör över 300 km/tim, framförda av omdömeslösa unga män.
Låga, breda, hårda, högbullrande högfartsdäck, konstruerade för hastigheter långt över 200 km/tim, vilka förgiftar människor och djur med cancerframkallande polyaromatiska kolväteföreningar.
Ständigt stigande dödssiffror i trafiken till följd av kronisk polisbrist.
Inga alkolås, trots det snabbt ökande rattfylleriet.
Höjda hastigheter på motorvägarna - med ännu mer buller, utsläpp, dödade och invalidiserade som följd.
Detta är uppenbarligen regeringens och bilindustrins svar på riksdagens miljö- och trafiksäkerhetsmål.
Är det inslag i Göran Perssons hemliga plan för övergången till ett hållbart samhälle?
Kommer Björn Rosengren att presentera ett tiopunktsprogram för en trafik med mänskligt ansikte, nu då valet nalkas?
Eller har vi att se fram emot ytterligare fyra år av tomt pladder och till intet förpliktande utspel?

Claes Trygger
Stockholm