[disclaimer]





Läsarnas DN

Att Per Buskas i Hägersten har problem med läsförståelsen framgår av hans insändare den 2/9. Han påstår där, att jag den 28/8 skulle skrivit att jag inte gillar nya vägar. Min insändare handlade dock om något helt annat, nämligen Handelskammarens enkäter: i undersökning efter undersökning framhålls "kringfartsledernas" (inbillade) positiva effekter, samtidigt som man förtiger (de högst verkliga) negativa effekterna. Naturligtvis får man det väntade svaret.

Allvarligast är nog, att Handelskammaren lyckats sprida föreställningen att lederna syftar till att avlasta innerstaden från genomfartstrafik. Trafikräkningar visar emellertid att mer än 75 procent av trafiken i innerstaden har start eller mål där. Vidare gäller att Essingeleden svarar för 15 procent av den trafik, som passerar innerstadssnittet. Återstående 9 procent är äkta genomfartstrafik, huvudsakligen på Centralbron. Mätningar finns också för enskilda gator: genomfartstrafikens andel av den totala vägtrafiken är 3 ā 4 procent på Hornsgatan och på S:t Eriksgatan, 3 ā 5 procent på Strandvägen etc.

För att reducera denna synnerligen blygsamma trafik vill Handelskammaren använda, lågt räknat, 30 -35 miljarder av skattemedel för att bygga "Ringen" och "Förbifart Stockholm" (tidigare känd som Västerleden). Det är naturligt: Handelskammaren är en lobbyorganisation och värnar bl.a. byggföretagens intressen. För dessa skulle utbyggda leder innebära stora vinster. För skattebetalarna skulle emellertid, enligt samstämmiga samhällsekonomiska utredningar, vägbyggena innebära mycket stora välfärdsförluster - och obetydlig avlastning.

Per Buskas frågar vad jag vill göra åt problemen. Svaret är, att det krävs en kombination av åtgärder. Viktigast är en rejält förbättrad och utbyggd kollektivtrafik, i kombination med framkomlighetsavgifter under dygnets mest belastade timmar. Detta är den självklara, marknadsekonomiska, lösningen. Det är häpnadsväckande att Handelskammaren inte tror på marknadskrafterna! Vidare behövs infartsparkeringar, en ny parkeringspolitik och ett sammanhängande cykelbanenät. Positiva effekter kan också uppnås med transportinformatik och bilpooler.

Mer information finner hr Buskas och övriga intresserade på Ur Tid Är Ledens hemsida www.urtidarleden.org .

Claes Trygger, Tekn Dr (KTH)
Arbetsgruppen Rädda Djurgården - Stoppa Österleden
(en nod i nätverket Ur Tid Är Leden [www.urtidarleden.org ])