[disclaimer]





Den ohämmade och laglösa bilismen har förstört Sverige. Detta framgår med skrämmande tydlighet under en paddeltur från Katrineholm till Nyköping. Över större delen av detta natursköna och i grunden oerhört fridfulla naturområde lägger vägtrafiken sin enformigt malande bullermatta. Ett flertal faktorer bidrar till den sorgliga situationen:

  • Upptrissade hastigheter: 90 ā 100 km/tim även nära tät bebyggelse är snarare regel än undantag.

  • Övertunga fordon: 1500 kg plåt för att frakta 75 kg fläsk är närmast löjliga proportioner.

  • Patetiska ärthjärnor: Man blir varken en ny Kenny Bräck eller sexig av att köra med breda, felmönstrade däck.

  • Snålhet och prestige: Vägverket finner det roligare att bygga nytt än att underhålla det befintliga vägnätet.

En följd av det ovanstående är att 1.600.000 svenskar utsätts för oacceptabla bullernivåer från vägtrafik vid sin bostad. Kostnaden för störd nattsömn, nedsatt arbetsfömåga etc är svår att uppskatta, men Vägverket angav för några år sedan den samhällsekonomiska vinsten av att bullerisolera en lägenhet till 270.000 kronor. Om uppskattningen är riktig skulle det betyda att dagens samlade kostnader för trafikbuller uppgår till åtminstone 200 miljarder kronor!

Är det verkligen så här vi vill ha det? Inte många privatbilister torde tillbringa mer än en timme per dag i bilen. Återstående del av dygnet är dessa bilister faktiskt fäder, mödrar, fotgängare, semesterfirare o.s.v. Trots detta tar alltså samhällsplaneringen sedan decennier sin utgångspunkt i hur en högljudd minoritet av befolkningen använder mindre än fyra procent av sin tid!

Den främsta orsaken till dagens situation är förmodligen Svenska Vägföreningen. Detta är en rent kommersiell lobbyorganisation för biltillverkare, bilförsäljare, åkare och vägbyggare, ledd av en avdankad finansminister och en slipad lobbyist. Vägföreningens yttersta mål är att asfaltera hela Sverige, kosta vad det kosta vill för medborgarna. På det sättet maximeras nämligen både framkomligheten och vägindustrins intäkter.

Trafikpolitiken måste ges en ny, förnuftig, inriktning - lämpligen i den kommande trafikpropositionen. Några enkla och i grunden självklara åtgärder borde vara

  • generell sänkning av fartgränserna, möjligen med undantag av de största vägarna

  • avskaffad fortkörningsrabatt

  • kraftigt utökad polisövervakning

  • effektivare utnyttjande av existerande lagrum

  • regler för maximala bullerutsläpp från hela fordonen, inte enbart från motorerna

  • vägbeläggning av bullerdämpande asfalt

Ett genomförande av dessa åtgärder skulle ge dramatiskt sänkta bullernivåer. Som grädde på moset skulle åtgärderna därutöver leda till stora minskningar av antalet döda och invalidiserade i trafiken, rejäla utsläppsminskningar och lägre underhållskostnader för bilisterna.

Klarar Göran Persson och Björn Rosengren uppgiften att ge Sverige en bilism med mänskligt ansikte?


Claes Trygger
Stockholm