Läsarnas DN
Bilen är en leksak. Det budskapet har under åratal trummats in av världens
bilindustrier och s.k. motorjournalister. Att budskapet gått hem kunde vi se ett tydligt
exempel på i helgen. Oansvariga spolingar riskerade då, med berått mod, sina
medtrafikanters liv och hälsa genom att i infantil tävlan - och sannolikt
alkoholpåverkade - grovt missbruka det allmänna vägnätet. Polisen stod, som vanligt,
maktlös och oförberedd - trots att denna vansinnesfärd i långt över 200 km/tim runt
Östersjön uppenbarligen pågått under flera dygn. Kanske bör man dock inte förvånas
över ordningsmaktens uppgivna attityd: De symboliska böterna på 2000 kronor torde
fördras med jämnmod av dessa företagssponsrade hjärndöda ligistyngel.
Händelsen sätter ånyo obarmhärtigt strålkastarljuset på Riksdagens beklämmande
trafikpolitik. Som så ofta gynnar man brottslingarna på de laglydigas bekostnad. Att
fara fram på detta vis behandlas som en bagatellartad förseelse. I själva verket borde
det naturligtvis jämställas med mord- eller dråpförsök. Att såväl fordon som körkort
omedelbart borde beslagtas är en självklarhet - den som beter sig så här har klart
demonstrerat sin totala olämplighet som bilförare.
Helgens tilldragelse är emellertid bara den spektakulära toppen på ett isberg. Dagligen
överträder en majoritet av de svenska bilförarna de tillåtna fartgränserna. I
kombination med det raskt ökande missbruket av alkohol bakom ratten leder denna
laglöshet till mellan 230 och 400 döda och tusentals mer eller mindre allvarligt
skadade på våra vägar. Den samhällsekonomiska kostnaden för detta blodbad uppgår
till 20-35 miljarder kronor årligen - sorg och lidande oräknat.
Riksdagen beslutade i oktober 1997 att Nollvisionen skall vara vägledande för
trafiksäkerhetsarbetet: "Det långsiktiga målet för trafiksäkerheten skall vara att
ingen skall dödas eller skadas allvarligt till följd av trafikolyckor inom
vägtransportsystemet." Om detta beslut skall bli mer än tom politisk retorik måste
Riksdagen och Vägverket sätta kraft bakom orden. Omedelbar konfiskation av
fordonet vid grov vårdslöshet, återkallande av körkortet redan vid måttliga
hastighetsöverträdelser och obligatoriska alkolås är några självklara och billiga
åtgärder.
Ingen torde längre hysa några illusioner om att Björn Rosengren kommer att lyfta ett
finger. Törs man hoppas att justitieminister Thomas Bodström skall visa sig ha en
mognare attityd till bilen än näringsministern?
Claes Trygger
Tekn Dr, Stockholm