[disclaimer]


31 januari 1997

Dagens Nyheter

Stockholm Debatt

Herr Redaktör,

En hörnsten i den nutida moderata -- d.v.s. nyliberala -- ideologin är tesen om Marknadens saliggörande förmåga. Tack vare prismekanismens informerande och reglerande verkan kommer tillgång och efterfrågan alltid att sträva mot jämvikt.

Tidigare moderate gatu- och fastighetsborgarrådet Carl-Erik Skårman är uppenbarligen en fritänkare av stora mått. I en artikel på Stockholm Debatt (31/1) hävdar han att det saknas åtminstone 10.000 parkeringsplatser i Stockholm. Skårman avvisar emellertid helt kätterskt en höjning av parkeringsavgifterna som ett medel att uppnå balans mellan tillgång och efterfrågan. Kanske är i Skårmans föreställningsvärld just bilismen undantagen från marknadsmekanismerna?

Vilka är Skårmans alternativ? Utökad snedkantparkering, vilken ytterligare minskar körbanorna och bidrar till trafikinfarkt? Parkeringsplatser i stadens parker och grönområden? Detta får vi, naturligt nog, inte veta. Som valfläsk fungerar den populistiska parollen "Gratis parkeringsplatser åt alla" säkert bättre.

Skårman tar i artikeln även upp problemet med rundkörningar. Det är oklart om detta kan lösas genom ändringar av parkeringsavgifterna. Lyckligtvis finns emellertid en utmärkt metod för att minska rundgången, nämligen bilavgifter av typ "road pricing", där man får betala i proportion till körsträckan. Med hjälp av sådana kan trafikarbetet i innerstaden minskas till i stort vilken nivå som helst.

Carl-Erik Skårman är hjärtligt välkommen att verka för ett road pricing-system i Stockholm!

Claes Trygger

Stockholm