[disclaimer]


2 maj 1996

Herrar Redaktörer,

Tuve Johannesson, VD för Volvo Personvagnar, förklarar på DN Debatt den 16 april att Volvo för sin överlevnad är tvingat att satsa på "välutrustade, större kvalitetsbilar för krävande kunder". I klartext innebär detta, att skattebetalarna och miljön förväntas fortsätta att subventionera tunga, bullrande och bensinslukande fordon, med koldioxidutsläpp (opåverkbara med katalysator!) som ligger många gånger högre än vad naturen tål. Att Volvo inte ligger riktigt rätt i tiden kan man ana om man vänder blicken mot utlandet:

General Motors kommer i höst att börja sälja sin elbil EV1 för omkring 35.000 dollar.

Citroën sålde under de tre första veckorna efter introduktionen 900 exemplar av sin 106 Electric.

Tyska postverket testar för närvarande eldrivna Opel Corsa Combo pick-ups och Mercedes-Benz van MB4 10E. Den senares aktionsradie med 1700 kg last är över 32 mil. Om försöket utfaller till belåtenhet avser man att bygga om halva fordonsparken, ungefär 25.000 fordon, till eldrift.

I Norge hinner elbilsföretaget Pivco inte leverera till alla intres serade. Detta är inte ägnat att förvåna: Pivco utpekades nämligen vid förra sommarens elbilsrally mellan Göteborg och Oslo som det företag som i hård internationell konkurrens kommit längst i produktutvecklingen.

Än så länge sover Marknaden, men en dag, förmodligen snart, kommer den att vakna -- med ett ryck. För att förstå vad som då kommer att ske, bör man erinra sig fallet med Facit, Åtvidabergs stolthet: Facit tillverkade mekaniska räknesnurror, och avsåg att fortsätta med detta intill tidens ände. Då de elektroniska räknarna kom, ville man inte inse att en ny era randades. I stället stack man huvudet i sanden, och beskrev nyheten som en övergående modenyck. Facit finns inte mer, och ingen människa använder mekaniska räknemaskiner.

Själv har jag för länge sedan gjort mig av med mina svenska bilaktier.

Claes Trygger

Stockholm