[disclaimer]


25 juni 1998

Brev till Redaktören

Susanne Berger uppmärksammar i torsdagens SvD den orimliga kostnaden för Södra Länken -- 6.400 miljoner kronor för ungefär fem km motorvägstunnel, d.v.s. 1.3 miljoner kr per meter! För Sveriges skattebetalare innebär detta räntor och amorteringar på en miljon kronor om dagen, varje dag året runt i 25 år. (Till detta kommer förstås drift och underhåll.) För att verkligen förstå vilka summor det handlar om, kan man notera att årskostnaden för Södra Länken motsvarar kostnaden för ungefär 1.800 undersköterskor eller 1.500 lärare.

Saken är emellertid värre än så. Som Berger observerar har kostnaden för tunneln genom Hallandsås gått upp från beräknade 1.2 miljarder till 5 miljarder. Detta slags kostnadsöverskridanden är regel snarare än undantag vid stora projekt. Exempelvis kostnadsberäknades tunneln under Engelska kanalen till 45 miljarder kr; slutnotan blev 120 miljarder. Central Artery i Boston -- sex km motorväg och sex km tunnel -- skulle ha kostat 25 miljarder men slutade på över 60. Prislappen för den omdiskuterade Centraltunneln i Malmö var nyligen 4.95 miljarder; idag beräknas tunneln kosta 6.1 miljarder. Situationen för Norra Länken är likartad: 1992 beräknades kostnaden till 2.150 miljoner; för ett halvår sedan hade priset stigit till 4.000 miljoner -- ändå är bygget inte ens påbörjat.

Riksrevisionsverket har visat att Vägverkets projekt blir i genomsnitt 86 procent dyrare än beräknat. Överfört på Södra Länken innebär detta att vi kan vänta oss en slutnota på 12 miljarder, med räntor och amorteringar motsvarande kostnaden för närmare 3.500 sköterskor. Det är knappast ägnat att förvåna att projektet av ledande trafikekonomer anses utgöra en svårartad samhällsekonomisk belastning. Att stoppa Södra Länken vore det enda kloka!

Claes Trygger