[disclaimer]


25 mars 1997

Brev till Redaktören

Att den fossilbränsledrivna massbilismen medför kostnader för intrång och buller, trängsel och olyckor samt för utsläpp av försurande ämnen, gifter och växthusgaser torde inte längre ifrågasättas av någon. (Till detta kommer bilens skadliga inverkan på förarens psyke, moral och allmänna beteende, något som lätt kan observeras i varje bilkö. Att värdera detta i reda pengar låter sig nog inte göra.) Trots detta väcker Kommunikationskommitténs (KomKom) i dagarna framlagda betänkande, enligt vilket bilisterna skall betala åtminstone en del av dessa kostnader, en storm av protester. Ett avfärdande av förslaget innebär emellertid inte att kostnaderna försvinner, utan endast att de flyttas från bilanvändarna till andra medborgargrupper. Naturligtvis kan man anse detta vara sunt och riktigt; exempelvis har ju socialdemokratin och vänstern alltid ansett det rimligt att pungslå så kallade höginkomsttagare för att gynna andra kategorier. Principen är därför sedan länge knäsatt.

Vad man kan ha rätt att begära är emellertid ett slut på hyckleriet. Socialdemokratin bör inte utge sig för att värna om barn, åldringar och sjuka, allt medan man genomför besparingar på dessa grupper för att kunna subventionera bilistkollektivet och bilindustrin. Inte heller bör man, som Göran Persson, tala om övergång till ett långsiktigt hållbart samhälle, samtidigt som man vältrar över kostnaderna för dagens konsumtion på kommande generationer. Av samma skäl bör moderaterna upphöra med sitt skenheliga prisande av marknadskrafternas välsignelsebringande egenskaper. I en sann marknadsekonomi betalar nämligen envar den verkliga kostnaden för de varor och tjänster han eller hon konsumerar. Den moderata trafikpolitiken har således ingenting med marknadsekonomi att skaffa.

Det tänkande som förenar socialdemokrater och moderater kan bäst beskrivas med devisen "Konsumera i dag -- låt barn och barnbarn betala i morgon. Efter oss syndafloden." Är det med denna inställning vi skall inträda i det tredje årtusendet?

Claes Trygger

TeknDr, Stockholm