[disclaimer]


Brännpunkt, SvD


"Verkligheten är socialdemokratins värsta fiende." Att Olof Palmes ord fortfarande är aktuella framgår av Annika Billströms och Leif Rönngrens inlägg på Brännpunkt (25/6). I stället för en seriös diskussion om problem och risker med oljehantering i tätort framför B&R ett antal felaktiga och/eller missvisande påståenden.

- Mont Blanc-tunneln har förvisso en lägre säkerhetsnivå än Norra Länken. Denna invändning kan emellertid inte riktas mot Eurotunnel - tunneln under Engelska Kanalen - vilken består av två tågtunnlar med en mellanliggande servicetunnel. Av haverikommissionens rapport efter tågbranden 1996 framgår att branddetektorerna inte fungerade, att dörrarna till servicetunneln inte var ordentligt stängda, och att den täta röken gjorde det mycket svårt att lokalisera nödutgångarna. Samtliga ombordvarande rökskadades. För att nedkämpa branden krävdes en insats av över 450 personer under sju timmar.

- Stockholms brandförsvar uppger att man inte kommer att tillåta bensintransporter i Södra Länken. I bl.a. Holland är tunneltransport av bensin förbjuden. I Tyskland förbereds t.o.m. förbud mot farliga transporter i tätbebyggt område. Är Annika Billström beredd att axla det fulla ansvaret för en tankbilskatastrof i tunneln?

- Förra året hanterades 1.3 miljoner ton petroleumprodukter vid Loudden. Gävle, Södertälje och Oxelösund har outnyttjad kapacitet om över 2 miljoner ton.

- Louddens oljehamn, med dess cisterner på 350.000 kbm och utnyttjade bergrum på 130.000 kbm representerar en föråldrad teknik med låg omsättningshastighet. Omständigheterna vid nyanläggning är helt andra. Exempelvis utgör volymen hos cisternerna vid Arlandas nya depå, vilken skall hantera 650.000 ton flygbränsle årligen, endast 15-20 tusen kubikmeter. Enligt uppgift från ett av världens ledande företag inom oljelagring uppgår anläggningskostnaden för nya cisterner till US$ 150 per kbm (riktvärde). Billströms och Rönngrens kostnadsuppskattningar är således gripna helt ur luften.

- Hamnverksamheten ger upphov till ett tusental mycket tunga och störande långtradartransporter genom innerstaden varje dygn. Av dessa innehåller 170 petroleumprodukter. Socialdemokraterna vill flytta oljehanteringen från Kvarnholmen i Nacka till Loudden och härigenom öka antalet tankbilstransporter längs Valhallavägen till 300. Billström och Rönngren ser inte detta som något problem. Denna uppfattning torde inte delas av många av de boende.

- Endast 15% av de oljeprodukter som passerar Loudden har mål i Stockholms innerstad. Resten skall till andra delar av Mälardalen; t.ex. skall 35% till Arlanda. Det mesta talar således för att nya transportvägar bör väljas.

I mitt första inlägg begränsade jag mig av utrymmesskäl till frågan om Loudden. B&R vidgar perspektivet till att omfatta hela hamnen. Följande upplysningar kan vara av värde:

- Den egentliga hamnverksamheten går, precis som före bolagiseringen, med en betydande förlust. Endast på grund av hamnledningens fastighetsaffärer - t.ex. hyr ett tjugotal medieföretag lokaler i området - kan hamnen uppvisa en bokslutsvinst på drygt 50 miljoner.

- För att öka intäkterna planerar hamnens tjänstemän för en omfattande kontorsbebyggelse i Södra Värtan. Jag har vid flera tillfällen framfört uppfattningen att marken hellre borde utnyttjas till bostäder, högskolor (bl.a. "Campus för konst") och vetenskapliga institutioner, något som skulle ge tusentals årsarbeten åt byggnadsarbetare och stora intäkter till staden. Av någon anledning finner socialdemokraterna denna åsikt synnerligen förgriplig.

- Billström och Rönngren framhåller värdet av inkomsterna från de 3.9 miljoner turister som årligen anländer med finlandsbåtarna. Förvisso är turismen av stor betydelse för Stockholm. Man bör dock inte glömma att ungefär lika många svenskar reser bort med färjorna - och därvid exporterar motsvarande miljardbelopp till Finland och Baltikum.

Det är beklämmande att se hur socialdemokratin och den fackliga rörelsen utvecklats till Sveriges mest reaktionära kraft. I stället för att inse att verkligheten ändrats, stirrar man nostalgiskt tillbaka på den tidiga industrialiseringens era. Varför inte pröva att ge upp motståndet mot all förändring? Kom upp ur skyttegravarna med en positiv attityd till det kommande årtusendet och ge ett konstruktivt bidrag till Stockholms utveckling!

Claes Trygger
Tekn Dr, ersättare (sp) i hamnstyrelsen