Projekthemsida ~ M13


PROGRAM: TIEDB, 180 hp
Högskoleingenjörsutbildning i elektronik och datorteknik



projektdefinitionen


Bakgrund

Bakgrunden till detta projekt är att tidigare resultat har varit under förväntan på de nyanlända studenter till KTH i kursen IX1304. Därför startades ett valbart Matematik-projekt i kursen Ingenjörsmetodik.


Syfte

Syftet med Matematik-projektet är att förbättra dels vår egen kunskap i.o.m att vi undersöker andras och egna brister. Och dels att förbättra och underlätta för kommande elever med skapandet av matematiska moduler.


Mål

Resultatmålet i detta fall är att skapa lättanvända matematiska moduler för studenter där du kan testa och förbättra dina matematiska kunskaper inför kommande tentamen i kursen IX1304.
Effektmålet är att förbättra statistiken på IX1304-kursen, dvs att flera klarar kursen och att den matematiska kunskapen på nyanlända studenter höjs.


Organisation

Vi har en provisorisk gruppledare och en schemaläggare för möten tillsvidare. Vi kommunicerar inom projektgruppen via Supertext, där vi har en SMS-grupp M13. Så har vi också tillgång till samtliga telefonnummer ifall det skulle vara något brådskande.


Intressenter

KTH är en intressent som har en direkt påverkan till projektet. Dels för studenter som valt Matematikprojektet som samtidigt läser IX1304 kursen, och dels framtida studenter som möjligtvis får ta del av alla matematikmoduler som skapas under Ht 2016. Mattecentrum är en intressent från vår sida då vi letar inspiration och kunskap från deras hemsida.
Vår handledare, Fredrik Lundevall är ock en intressent.


Tid och Resursplan

Huvudfasen just nu är att välja en modul, av dom fyra vi presenterar. Efter det kommer vi att skapa en mer detaljerad plan för hur och vad som bör göras enligt WBS-struktur.
v.37 Handledning 2
v.43 Kursrapport


Kostnadsplan

I vårt fall handlar detta om kostnad i form av tid. Vi kan lägga 16h i veckan som är schemalagd, men utöver det så får vi jobba under eget ansvar och rapportera tiden i vår gemensamma kalender. Det är viktigt att vi lägger upp en tidplan att förhålla oss till när modulen är vald, så vi inte över eller under-arbetar.


Riskanalys

  1. Hög: Tidsbrist.(Troligt) - Försök att hålla dokumentering och kortare men flera delmål.
  2. Mellan: För avancerad modul.(Troligt) - Försöka att planera och förutse misstag eller problem.
  3. Låg: Låg motivation i gruppen. (Troligt) -

Förändringsplan

Förändringar ska ske i samråd med projektgruppen men för att hålla ordning och reda i projektet och projektmappen bör enbart gruppledaren genomföra förändringar. Eller i samråd med någon i gruppen.


Dokumentplan

Dokumenten som skapas ska ligga i vår gemensamma Google Drive Projektmapp M13. De ska signeras av editeraren och sparas i rätt mapp med ett TNR - ex. 1609151342 = 2016-09-15 kl13:42. Ev. versions nr. Vid uppdatering.


Utbildningsplan

Vi bör avsätta viss projekttid för att fördjupa oss i matematiken för att kunna skapa en lärarmodul utifrån en god förståelse.


Rapportering & granskningar

Rapporteringar som tidplanering, eget arbete och sjukskrivningar/förhinder ska rapporteras i vår SMS-grupp M13.





Projekt:

Webbaserat test

Rolig och interaktiv mattesida med självrättande frågor liknandes Adams Calculus.

Länk till Appen




PERT:





WBS:





Resultatet av reflektionen (Reflektions-/minnesanteckningar)

Planering inför kursavslut

Arbetsfördelningen fortsätter som tidigare där vi fördelar arbetet så jämnt som möjligt.