F-kurs brukt ved Norra Real.
|
Kursplan för matematik kurs F 70 poäng
Förkunnskapskrav:
Minst betyget godkänd på kurs D och E.
Bakgrund:
I den nya kursplanen har flera av de alternativa områdena i
matematik försvunnit. Vi har därför funnit det
önskvärt att inom ramen för det individuella valet
erbjuda en kurs för att "fylla igen luckorna" och dessutom i viss
mån utöka kunskapsinnehållet efter de
önskemål som finns från våra
avnämare.
Mål:
Målet med kursen är att ge eleven fördjupade och
breddade kunskaper i matematik för att därigenom
underlätta övergången till högre studier på
utbildningar med höga krav på matematikkunskaper.
Betygskriterier:
Se etter innholdsbeskrivningen.
Efter genomgången kurs skall eleven inom området:
Matematisk bevisföring:
Förstå och kunna genomföra bevis av olika slag,
t.ex. motsägelsebevis och induktionsbevis.
Talföljder och serier:
- Ha kännedom om talföljder och serier samt kunna
tillämpa kunskaperna vid problemlösning.
Funktionslära:
- Kunna bestämma asymptoter (vågräta, lodräta
och sneda) till funktionsgrafer.
- Vara förtrogen med begreppet invers funktion och vid
problemlösning kunna använda de inversa trigonometriska
funtionerna.
- Kunna använda olika integrationsmetoder, såsom
variabelsubstitution, partiell integration och
partialbråksuppdelning.
- Ha kännedom om generaliserade integraler.
- Kunna approximera funktioner med Maclaurinpolynom,
resp. Taylorpolynom.
Vektorer och matriser:
- Kunna räkna med vektorer i koordinatform.
- Kunna ställa upp och vid problemlösning använda
ekvationer för räta linjer och plan i rymden.
- Kunna använda sig av skalärprodukt och vektorprodukt
samt kunna beräkna plana vinklar i rymden.
- Förstå vad en matris är samt kunna utföra
olika räkneoperationer.
- Kunna utnyttja invers matris för att lösa
ekvationssystem med och utan räknetekniska hjälpmedel.
- Kunna använda matriser i några tillämpade
problem.
Betygskriterier:
Godkänd:
- Eleven har insikt i de begrepp, lagar och metoder som
ingår i kursen. Dette innebär, att eleven inte får
helt utelämna något av kursens delmoment, även om
förståelsen inte alltid är
fullständig.
- Eleven löser uppgifter i vilka problemformuleringen är
klart definierad.
- Eleven kan göra en för den välvillige läraren
begriplig skriftlig redovisning där tankegången kan
följas, även om formella krav på stringens inte
är helt uppfyllda. Figurer som behövs för redovisningen
skall vara tydliga och av acceptabel kvalitet.
- Eleven kan med visst stöd och med hjälp av ledande
frågor muntligt redovisa lösningen av ett problem,
även om språket inte är helt korrekt.
Väl godkänd:
- Eleven skall förstå de grundläggande
begrepp, lagar och metoder som ingår i kursen.
- Eleven kan behandla uppgifter av olika svårighetsgrad och
art, d.v.s. även uppgifter där problemställningen inte
är välkänd och av rutinkaraktär. Därvid skall
eleven vid behov kunna kombinera kunskaper från olika
områden inom matematiken.
- Eleven skall också själv kunna avgöra om uppgiften
kan lösas algebraiskt eller om grafisk ellernumerisk lösning
bör användas.
- Eleven skal också ha god förmåga att kontrollera
sitt resultat (t.ex. rimlighetskontroll; kontroll av algebraisk
lösning med grafisk/numerisk metod osv.)
- I både skriftliga och muntliga redovisningar skall eleven ge
en klar framställning, i förekommande fall med hjälp av
tydliga figurer av god kvalitet. Språket skall vara
acceptabelt. Nivån på redovisningen skall vara
sådan, att en annan elev på samma utbildningsnivå
utan svårighet skall kunna förstå den.
Last updated July 21., 97.
laksov@math.kth.se