Generell informasjon. |
---|
Kurs: | Vektorer og matriser. |
---|---|
Termin: | Høst/vår 2004/2005 |
Tid: | Se timeplan (/~laksov/gymnaset/courses/linalg/frames.html) |
Sted: | Se timeplan (/~laksov/gymnaset/courses/linalg/frames.html) |
Første forelesning: | Tirsdag 31 august kl. 15.30 i seminarierum 3733 på KTH. |
Foreleser: | Dan Laksov |
Forkunskaper: | A-B programmet på gymnaset |
Språk: | Norsk/Svensk |
Lærebok: | Notater om vektorer og matriser. |
Forfatter: | Dan Laksov |
Utgiver: | Matematiska Institutionen KTH, 2002 |
Kursinnhold: | Se kursinnhold(/~laksov/gymnaset/courses/linalg/frames.html) |
Eksamen: | Hjemmeoppgaver. |
Liten test: | Et test på skolen, på slutten av hver termin.. |
Karakterer: | Se betygskriterier nedenfor. Betygene vurderes ut fra hjemmeoppgaver, som læreren kontrollere og nærvær ved forelesningene. |
Informasjon: | http://www.math.kth.se/~laksov |
Kontor/telefontid: | Telefonsvarer på 790 6236 hele døgnet og e-post. |
Kursbeskrivelse og utformning: |
Hensikten med kurset er å gi en introduksjon til det innledende
kurset i lineær algebra på KTH og Stockholms
Universitet. Det gir en enkel fremstilling av teorien for vektorer og
matriser for gymnaselever som er interesserte i matematikk. Kurset er
basert på eksempler og på regning, men skal også
oppmuntre til dypere forståelse av de
prinsippene som ligger bak eksemplene.
Det kommer til å bli forelesninger hver annen uke på på KTH gitt av Dan Laksov. I ukene det ikke er forelesninger er det meningen at læreren skal komplettere kursene, eller at elevene selv arbeider med kurset. Hver annen uke blir det gitt hjemmeoppgaver. Det er læreren som skal kontrollere at hjemmeoppgavene blir gjort, og det er læreren som gir betyg. Ved forelesningene på KTH blir det ført nærværeliste . |
---|
LOKAL KURS: Beviljad av UTBILDNINGSFÖRVALTNINGEN, Stockholms stad, kommunkod 0180 |
ÄMNE: Matematik KURS: Matematik, linjära avbildningar i och utanför matematiken. KURSKOD: MA511 POÄNG: 50 FÖRKUNSKPSKRAV: Matematik A och B INITIERAD AV: Östra Reals gymnasium BEVILJAD: 2000-05-02 |
---|
MÅL: |
Kursen ska ge elementära kunskaper inom områdena
Linjära avbildningar och ge en inblick i hur undervisning bedrivs
vid en högskola.
Etfter genomgången kurs skall eleven Kunna utföra multiplikationer av matriser och vektorer och beräkna determinanter. Förstå hur matriser och determinanter används vid linjära avbildningar. Kunna utföra enklare beräkningar inom områdena translationer, totationer, speglingar, kvadratiska former och egenkvoter. Känna till begreppen vektorrum, bas och generatorer. |
---|
Betygskriterier: |
Godkänd Ha viss insikt i de moment som ingär i kursen. Självständigt kunna lösa enklare standardproblem. Kunna ta del av enkel matematisk text med viss insikt och förståelse. På ett acceptabelt sätt redovisa muntligt och skriftligt. Figurer ska vara tydliga och diagram ska vara tydliga och lättlästa. Aktivt deltage i lektonsarbetet när centrala moment behandlas. Väl godkänd Ha god insikt i de moment som ingår i kursen. Rdeovisa skriftliga lösningar till fördjupningsuppgifterna. Självständigt kunna lösa sammansatta standardproblem. Kunna ta del av enkel matematisk text med god insikt och förståelse. På{ ett korrekt sätt redovisa skriftligt och muntligt. Ha viss kännedom om genomförda fördjupningsmoment. Mycket väl godkänd Vara förtrogen med de moment som ingår i kursen. Ha god insikt i gjorda fördjupningsuppgigter. Självständigt kunna lösa uppgigter som ej är av stnadardtyp. Kunna förstå matematisk text av mer avancerad karaktär. Kunna förstå tankegången bakom och redogöra för matematiska bevis. Ha god kännedom om genomförda fördjupningsmoment. |
---|
LOKAL KURS: Beviljad av UTBILDNINGSFÖRVALTNINGEN, Stockholms stad, kommunkod 0180 |
ÄMNE: Matematik KURS: Matematisk cirkel (the Mathematical Circle) KURSKOD: MA1503 POÄNG: 50 FÖRKUNSKAPER: Matematik A och B INITIERAD AV: Östra Reals gymnasium BEVILJAD: 2001-05-30 |
---|
MÅL: |
Kursen ska ge elementära kunskaper i matematik och en inblick i
matematisk tankegång inom områdena linjär algebra,
kombinatorik talteori, algebra och analys. En avsikt med kursen är att eleverna ska få förståelse för hur man arbetar på universitet och högskolor och då speciellt i matematik. Etfter genomgången kurs skall eleven
|
---|
Betygskriterier: |
Godkänd Ha viss insikt i de moment som ingär i kursen och kan på ett godtagbart sätt redovisa valda delar av kursen både muntligt och skriftligt. Detta kan ske genom att eleven håller föredrag för sin klass eller lämnar en rapport till sin matematklärare. Väl godkänd Eleven har god insikt i flera moment från kursen. Eleven kan redovisa dessa moment både skriftligt och muntligt och dessutom uppvisa lösningar på problem som givits på kursen. Detta kan ske genom att eleven håller föredrag för sin klass eller lämnar en rapport till sin matematiklärare. Mycket väl godkänd Eleven har mycket god insikt i flera moment av kursen och eleven lämnar skriftlig redovisning av flera delar av kursen eller lämnar lösningar på problem som givits på kursen. Detta kan ske genom att eleven håller föredrag för sin klass eller lämnar en rapport till sin matematiklärare. |
---|