Pedagogiskt.Här kommer fortlöpande att läggas in kommenterade länkar med
pedagogiskt material.
| |
1. Om samarbete eller 'MAKING EFFECTIVE USE OF YOUR PEERS'. |
Detta är ett utdrag ur ett kapitel i boken STUDYING ENGINEERING: A ROAD MAP TO A REWARDING CAREER, av Raymond B. Landis, California State University. (Hämtad som artikel 338 från Stanfords stora pedagogiska artikelsamling. ) Artikeln innehåller en del provokativa omdömen om storföreläsningar (Ordet 'peer' betyder här närmast 'medstudent'.) |
2. Kvinnligt lärande på KTH |
Gunnel Roman, matematiklärare på KTH, gjorde 1997 en intervjustudie med
33 kvinnliga studenter varav 23 gick på E och de övriga på V.
Detta är en sammanfattning av den rapport som studien resulterade i. Intervjuerna kom mycket att handla om de intervjuades intryck från de första åren. hur deras
förväntningar på KTH hade varit och hur dessa hade slagit in. Trots att intervjuerna endast gällde kvinnliga studenter är svaren ofta så allmängiltiga att de bör vara av stort intresse även för manliga studenter. För den som just börjat på KTH kan det vara intressant att jämföra med sina egna första intryck utan att därför allt för mycket fastna i förutfattade meningar om KTH-studier. |
3.
Om ytinlärning |
Artikeln heter egentligen The New Conversations About Learning och är skriven av Ted Marchese, en sociolog
som tidigt i sin karriär fick rycka in som lärare i statistik. Resultatet blev lysande. Alla 28 elever klarade tentan. Marchese ansattes dock av tvivel på den långsiktiga effekten av kursen: "What these students were good at - and I played right into this - was feeding back correct answers; they had mastered the arts of short-term memory and recall. The whole class was a wonderful example of what the British call "surface learning." But very little "deep learning" - which comes with time, depth, practice, and reinforcement - seems in retrospect to have occurred."Detta med ytinlärning är förmodligen ett problem även på KTH. Marcheses ganska långa artikel handlar om olika förslag till botemedel som kommer från olika pedagogiskt relaterade discipliner. Läs framförallt inledningen, där problemet ställs, och försök hitta egna sätt att verka för mer djupinlärning. |
4.
Om lärostilar (VARK) |
Den här sajten härstammar från Neil Fleming, upphovsmannen till den lärostilsteori
som använder kategorierna V,A,R och K.
Om man vill testa sig själv finns ett frågeformulär (questionnaire) som är avsett att visa vilken kategori man tillhör:
(som fordrar Netscape 6, IE 5,6 eller Mozilla, inte Netscape 4.) Har man ingen tydlig inriktning på någon av VARK, kallas man multimodal (multimodulär). Efter diagnosen hänvisas man till 'help sheets' där det finns studietips avpassade för respektive lärostil. Dessa webbsidor kan fungera som en uppföljning om lärostilar för dem som var med på studietekniksseminariet den 16/9 02, men är helt fristående och kan användas av vem som helst som intresserar sig för pedagogik. |
5. Om SI |
Denna artikel från 1998 är skriven av David Arendale, University of Missouri-Kansas City, alltså från det universitet där metoden SI (Supplemental Instruction) utvecklades. Artikeln börjar med en allmän översikt över några trender i modern undervisning : lärandecentrerad utbildning snarare än lärarcentrerad, kontinuerlig examination (continuous assessment) snarare än en sluttentamen osv. Längre ned i artikeln beskrivs SI närmare med bl.a. några citerade elevreaktioner: Artikeln är en aning tung (tips: minska fönsterbredden om du vill läsa från skärmen). Några förstrykningar gjorda av GJ är avsedda att fokusera på SI-modellen. |