5B1115-E Matematik-I

Resultat av kursutvärdering


    Allmänt


  1. Skriv gärna egna kommentarer om kursen, vad som är bra och vad som är dåligt, hur undervisningen skulle kunna förbättras, mm. (Obs! Om du kommenterar undervisningen eller läraren, ange då tydligt om du avser föreläsningarna eller övningarna)

    övningar-bra
    ---
    Det måste återinföras lärarleddalektioner då en lärare går igenom tal på tavlan.
    ---
    Tycker allmänt att det har varit för lite övningar och för många "massföreläsningar". Dialogen mellan student och lärare har har varit nästan obefintlig. Jag är av den uppfattningen att matematikundervisning ger bättre resultat i mindre undervisningsgrupper. Hur mycket lär man sig när man på en föreläsning sitter och skriver av bevis som föreläsaren i sin tur skriver av från boken?

    Ett plus med denna kursen är Gunnar som är "underhållande" och motiverande. Informationen på hemsidan har också varit ett plus.

    ---
    Vi har fortfarande inte fått tillbaka varken IL1, IL2 eller Maple-uppgiften!
    Föreläsningarna var bra, men det blev oftast en onödig tempoökning i slutet så att man inte hängde med alls sista halvtimmen. Bättre skulle det vara om man hade samma tempo hela föreläsningen igenom. Det skulle också vara bra om det på hemsidan fanns en beskrivning om varje enskild kommande föreläsning (så att man kan förbereda sig bättre) än som nu när endast info för hela veckan finns.
    Och det behövs LEKTIONER! Borde inte Kungliga Tekniska högskolan kunna ge sina elever mattelektioner? Det är ju spektakulärt, otroligt skrattretande!

    ---
    Räknestugorna borde bytas ut mot övningar
    där en lärare går igenom det som vi tagit
    upp på föreläsningarna och svara på frågor
    o.s.v.

    ---
    Jag tycker att ursen var väldigt bra. Tycker
    det är synd att tretimmars föreläsningarna
    försvann då Gunnar var som bäst under dessa
    och de räknestugor som hölls under föreläsningarna
    var väldigt motiverande.

    ---
    Alldeles för lite räknestugor/övningar/lektioner
    ---
    Det här är en kurs som skulle varit så mycket bättre om det hade funnits lektionstillfällen för att befästa sina kunskaper samt ges möjlighet att mer ingående gå igenom det som sagts på föreläsningarna. Att som föreläsare tro att studenterna pluggar för dåligt när det går dåligt på en kontrollskrivning tycker jag är naivt. Vem ska man fråga när man sitter fast med sina funderingar? Alla är ju inte begåvade med de "matematikglasögon" som vår föreläsare anser att man ska ha. Det har inte varit dåligt att ha räknestugor, men de kan inte på något sätt ersätta lektioner. Detta oavsett hur duktig assistenten än anses vara. En assistent gör ju bara vad han/hon blir ombedd att göra och som elev är det då svårt att säga vad man ska ta upp för något. Det blir lite moment 22 över det hela. Tyvärr! Jag hoppas innerligt att nästa matematikkurs blir lite bättre strukturerad än den som just har varit.
    ---
    Jag är besviken på den bristande undervisningen. En räknestuga i veckan föreläsningar ger inte studenten möjlighet att förstå ämnet på djupet, så kallad "ytinlärning" är en direkt konsekvens av detta. Dessutom tycker jag att man borde ägna betydligt mer tid åt integralmodulen; vi "stressade" igenom stora delar av den, vilket är synd eftersom den verkar utgöra en stor del av kursen (att döma efter tentamen).
    Dock bra föreläsningar i allmänhet.

    ---
    Föreläsaren (Gunnar) var mycket bra, men jag hade velat haft mer undervisning i små grupper (lektioner), även om det skulle inkräkta på antal föreläsningstimmar.
    ---
    Föreläsningarna har varit bra, bra föreläsare. Ibland har de dock varit aningen för långa, och då har det blivit stökigt i salen.
    Ett stort minus för att vi inte har haft några lärarledda lektioner. Räknestugor räcker ej.

    ---
    lite mer konkreta exempel istället för bara teori med bevis
    ---
    Bra i allmänhet. I slutet av föreläsningarna är det lätt hänt att det blir stressigt och det hela går på tok för fort. Vanligtvis brukar den akademiska kvarten var lite mer än en kvart, i värsta nära 25 min. Jag tror att om man lät den akademiska kvarten förbli en kvart så skulle inte det stressmoment på slutet vara lika svårt att hänga med på. Övningsboken är bra, men läroboken kan ibland vara lite kryptisk, och gå omvägar.
    ---
    Gunnar måste ha bättre koll på tiden. Det går alldelse för fort på slutet för att hinna med allt innan tiden är slut. Och så måste han stiga åt sidan ibland så att man kan läsa, annars ligger man en tavla efter hela tiden samtidigt som man skall lyssna. Det blir rörigt. Annars bra.
    ---
    För att kunna ta till sig den kunskap som krävs för att bli godkänd på kursen krävs en större insats från skolan avseende lektioner.
    Föreläsningarna är inte täckande vad gäller lösningsteknik. Då det inte heller finns några andra sätt att lära sig den tekniken tvingas man hålla sig till läroboken, vilken är mycket opedagogisk och rent av dålig.

    Så för att sammanfatta det hela så har skolan med all rätt ställt krav på eleven, MEN inte gett eleven de nödvändiga förutsättningarna.

    Självklart skall en vuxen högskoleelev ta sitt ansvar och studera hemma. Men hur gör man när svaren på frågorna varken finns i föreläsningsanteckningarna eller i boken?

    Återinför lektioner i matematik och skärp upp räknestugorna så att mer arbete blir gjort!

    Till sist vill jag nämna att föreläsaren gjort ett bra jobb i att orientera eleven i kursen Matematik 1.
    Detta räcker tyvärr inte för att instutitionen skall få godkänt på utvärderingen.

    ---
    Förelösningarna var bra, men det är också allt. Det behövs lektioner också! Jag är mycket förvånad och främst besviken över att det som vill kallas Sveriges främsta tekniska högskola inte ens kan ge mattelektioner!!! Räknestugorna gav inte mycket mer än när man pluggar med enbart kamrater. Assistenten var väl kunnig, men gjorde inget om man inte kom med direkta frågor, och en enda assistent per 20-30 elever som alla har sina egna frågor ger inte så mycket. Det är kanske det som är innebörden av räknestuga, men varför inte göra något mer av det än så? (Dessutom har vi fortfarande inte fått tillbaka varken Maple-uppgiften eller IL2. Det senaste vi hörde var att vi skulle få tillbaka dem på onsdag - EFTER tentan! Detta gäller grupp 4. Jag vet inte hur det är för övriga grupper.)
    ---
    Jag tycker att det var jättedumt att de tog bort 3h föreläsningarna. I brist på lektioner så var den gamla hederliga salsundervisningen med räkning under föreläsningen bra. Att gå från föreläsningen och känna att man greppat vad han sa för att man fått prova på att räkna lite själv mitt i var betydligt trevligare än gå därifrån fullpumpad med bevis.
    ---
    Det har varit väldigt intressanta föreläsningar, om man undantar de tillfällen då vi skulle sitta och räkna själva. Den formen av undervisning lämpar sig bäst för lektionstillfällen - även om det inte har funnits några sådana till matematiken, vilket är en STOR miss. Allt man skulle behöva få rekapitulering och omformulering - för att kunna testa sina egna funderingar och tankar på försvann. Det känns som en stor förlust att inte ha lektioner i samband med matematiken!!!!!!!
    ---
    Tack för rasande trevliga föreläsningar.
    Gunnar har med sitt glada humör räddat åtskilliga
    mornar och mörka eftermiddagar. tycker dock att ni kunde
    bjudit på lite fler modelltentor. då det här är första tentan
    för oss. Har vi inte riktigt fått vanan att sålla information.

    ---
    Bra: Föreläsarens genomgångar.
    Dåligt: Räknestugsassistenten gick inte igenom någonting,han var väldigt passiv och dålig pedagog.
    Kan förbättras: Blanda lätta tal med svårare uppgifter på föreläsningar.

    ---
    Alldeles för kort tid ägnades åt integraler, trots att integraler verkar vara ett av de viktigaste momenten. Det skulle sparat oss en del tid om sluppit sitta och läsa om något vi knappt känner igen.
    ---
    Jag skulle vilja ge en eloge till Gunnar som utan tvekan har varit min bästa matematik lärare någonsin. Ditt engagemang ger inspiration.
    ---
    Utöka antalet räknestugor eller lägg kanske in lektioner. 3 timmars föreläsning i ett sträck har oftast blivit för långt. Dessutom så är det svårare att själv plugga igen en 3 timmars föreläsning än en 2 timmars. För om man missat en föreläsning så har man oftast missat ganska mycket och viktiga saker.
    ---
    Kurshemsidan var väldigt bra och nyttig
    Tretimmarsföreläsningarna var för mycket
    Gunnar måste ge mer överblick när han ska gå igenom nya saker
    Ibland pratar Gunnar för snabbt, bara rinner iväg

    ---
    Bra föreläsningat, någonting gunnar dock bör tänka på är att inte öka takten ju mindre man har kvar. Det är bättre att förstå och sitta kvar lite längre än att inte hinna förstå allt. Annars jättebra jobbat gunnar.
    Saknar mer lektioner i mindre klasser. De kan inte ersättas med räknetimmar.

    ---
    Föreläsningarna har varit i ett väldigt högt tempo. Det har varit svårt att hinna förstå och skriva egna kommentarer, man har haft fullt upp med att hinna skriva av. Mycket bra materiel på hemsidan, alla "OH" och tillgång till gamla tentor m.m tummen upp för det.
    ---
    Det var väldigt bra att bara ha två timmars föreläsning i taget, då blir man inte lika trött, och kan utnyttja tiden mer effektivt!
    ---
    2 timmars föreläsning blir för kort, första timmen går åt för att komma igång, andra timmen så tittar alla på klockan. Dessutom så blir det alldeles för många extra timmar.

    Det blev lite knappt om tid till sista Inlämningsuppgiften när det gäller uppgift 9 resp. 10. I övrigt tycker jag allt har varit bra.
    Jag måste berömma Gunnar (föreläsnings läraren) för ett mycket bra material på matematik hemsidan, det hjälpte mycket.

    ---
    För att kunna få en bättre fårståelse för det vi har gått igenom så måste det ske en ändring i uppläget av antalet förläsnings h / övnings-räknestuge h. Att inte kunna få enklare direkt hjälp och genomgång av problem understött av djupare genomgång under föreläsningarna har gjort att man ofta famlat i blindo och det har varit svårt att få något bra samanhang i kursen, då allt för mycket tid går åt till långa utdragna föreläsningar där man försöker att hinna med allt och ofta inte hinner ägna sig åt det viktigaste, den enda andledningen till att amn överhuvud taget har fått ut något av denna kurs är att vi har haft en så pass bra föreläsare som försökt rädda situationen . skärpning!
    ---
    Föreläsaren har säkert gjort det bästa av situationen. Eftersom vi inte har haft stora tillgångar till hjälp har det kännts som att "ingen annan än vår föreläsare kan vår matte", frågor som "vem kan jag fråga" har förekommit. Rs har tydligen bara varit till för att kunna räkna och fråga på ngt specifikt tal, större frågor har inte varit välkommet.
    Skulle ha varit väldigt bra om varje Rs hade en genomgång av veckans föreläsningsinneh. så tillfälle att kunna fråga finns. Skulle dessutom vara oerhört bra med fler Rs/Ö-tillfällen /vecka.

    ---
    för mycket föreläsningar och för lite undervisning i mindre grupper
    ---
    Svårt att hänga med och få förståelse.
    ---
    Läroboken av eikke (eller vad han nu heter) är ett hån och det antagligen sämsta läromedel jag någonsin har varit i kontakt med. Jag vet att flera håller med. Vi har tvingats köpa andra läromedel för att kompensera hans inkompetens. Hoppas han får läsa det här.
    ---
    Jag är mycket nöjd med kursen. Föreläsningarna har varit, i de flesta fallen, mycket genomgående och tydliga. Dock har stress ibland lett till att vissa avsnitt gått alltför fort.
    Men överlag har kursen varit, som sagt , mycket bra.

    ---
    Personligen föredra jag lektioner där lärare går igenom tal och resonemang knuten till föreläsningarna, på en godtycklig hastighet. RS som vi nu enbart ha är inte idealisk, bl.a för få ass./elev och lite väl slapp.

    Föreläsaren Gunnar J. är ganska bra, men ibland bör han nog sakta ner lite, så han hinner ta med de "trick" som han använder för uträkningarna. Det är svårt för en ovan och pressad teknolog att försöka lista ut dessa. Annars är jag väldigt nöjd med honom. Han ska ha ett TACK för den tid han har lagt ned för oss ( bla. kurshemsidan för E).

    ---
    Gunnar är en bra pedagogisk föreläsare som även är rätt rolig.

    Inlämningsuppgifterna var bra så fortsätt med det i matteII

    Jag tycker att det gick alldeles för sakta fram i början av kursen och att det mesta som Gunnar gick igenom på föreläsningarna är väldigt grundläggande.

    Det borde satsas mer på olika metoder att lösa svårare uppgifter. Jag tycker att de som inte kan det som de förväntas kunna från gymnasiet får skylla sig själva.

    Sen gick kapitel 9 för fort typ en och en halv förläsning. När vi i början av kursen kunde använda en vecka till t ex derivering. Känns konstigt när det är en viss skillnad i svårhetsgrad.

    ---
    Gick lite väl fort när vid bevis och härledningar på föreläsningarna. Tycker oxå att mer tid borde lagts på integraler som var en såpass viktig och stor del av kursen
    I övrigt mkt bra

    ---
    För mycket nytt under sista veckan. Man hinner inte arbeta in seriers konvergens. För mycket tid gick då åt att göra ilu2.


  2. Tycker du att kursen är intressant och meningsfull?

    1. 27% (17 st) Ja, mycket.
    2. 52% (32 st) Ja.
    3. 15% (9 st) Neutral.
    4. 3% (2 st) Inte särskilt.
    5. 3% (2 st) Nej.


  3. Vad har du använt som viktigaste studieredskap? (markera högst två alternativ)

    1. 29% (18 st) Kursboken/böckerna
    2. 53% (33 st) Övningsboken/böckerna
    3. 0% (0 st) Kompendiet
    4. 74% (46 st) Föreläsningsanteckningar
    5. 21% (13 st) Gamla tentor
    6. 32% (20 st) Kursmateriel på www

  4. Vilken mening skulle du välja för att sammanfatta kursens inverkan på dig?

    1. 16% (10 st) Jag har lärt mig att själv räkna enkla tal.
    2. 21% (13 st) Jag har lärt mig att hänga med när någon annan räknar ett tal eller presenterar ett matematiskt problem.
    3. 29% (18 st) Jag har lärt mig att själv räkna s k typtal.
    4. 15% (9 st) Jag har lärt mig att själv kunna ställa frågor på matematisk vis.
    5. 18% (11 st) Jag har lärt mig att själv formulera och lösa de matematiska frågor som uppstår i ett problem som har beskrivits med ord.


    Undervisning (Obs! Svara de kommande 3 frågorna beroende på vilken undervisningsform/former du har haft)


  5. Vad tycker du om föreläsarens insatser?

    1. 44% (27 st) Mycket bra
    2. 47% (29 st) Ganska bra
    3. 6% (4 st) Acceptabelt
    4. 3% (2 st) Ganska dåligt
    5. 0% (0 st) Mycket dåligt

  6. Vad tycker du om lektionslärarens insatser?

    1. 6% (4 st) Mycket bra
    2. 15% (9 st) Ganska bra
    3. 19% (12 st) Acceptabelt
    4. 10% (6 st) Ganska dåligt
    5. 11% (7 st) Mycket dåligt

  7. Vad tycker du om assistentens insatser?

    1. 10% (6 st) Mycket bra
    2. 27% (17 st) Ganska bra
    3. 32% (20 st) Acceptabelt
    4. 24% (15 st) Ganska dåligt
    5. 3% (2 st) Mycket dåligt

    Övrigt


  8. Vad anser du om Institutionens service (information, handledning, mm)?

    1. 8% (5 st) Mycket bra
    2. 29% (18 st) Ganska bra
    3. 42% (26 st) Acceptabel
    4. 16% (10 st) Ganska dålig
    5. 2% (1 st) Mycket dålig


mario@math.kth.se

Denna sammanställning har genererats med ACE.