5B1201-T Komplex

Resultat av kursutvärdering


    Allmänt


  1. Skriv gärna egna kommentarer om kursen, vad som är bra och vad som är dåligt, hur undervisningen skulle kunna förbättras, mm. (Obs! Om du kommenterar undervisningen eller läraren, ange då tydligt om du avser föreläsningarna eller övningarna)

    Svante har varit ruskigt bra som övningsass. En stor eloge till honom.
    Vidare har hemsidan till kursen varit den bästa jag sett hittils på KTH.
    En stor eloge till den som gjort den!

    ---
    Kursmaterialet på www har varit mycket bra.
    Bra att få sammanfattningar över kapitlen.
    Önskvärt vore dock att dessa kom ut lite tidigare
    än måndagen samma vecka de börjar gälla. Men
    det blir säkert inga problem nu när jobbet att sammanställa dessa redan är gjort.

    ---
    Det nya upplägget med endast övningar där vi går igenom teorin och sedan direkt räknar typtal tycker jag är jättebra för en så här svår kurs. Nu kan jag ställa frågor mer personligt och de kan snabbt besvaras, oavsett om det gäller teori eller problem med övningsuppgifter.
    ---
    det går ibland våldsamt fort på övningarna och känns väldigt abstrakt.
    ---
    Lektionerna med "kung" Gunnar är underbara!
    Skitdumt att ha "egna kommentarer" först på en utvärdering, eftersom man inte vet vilka frågor som kommer att ställas!

    ---
    Gunnar är helt suverän på att på ett levande
    och spännande sätt förklara matematiska fenomen
    och regler.

    "På med komplexglasögonen och ta en sväng
    ut i det komplexa...GOD JUL."

    ---
    Bertil låg en lektion (c:a) efter vilket ställde till problem då man inte fick plats i något annat klassrum.
    Om möjligt borde man gå igenom Laurentserier bättre

    ---
    Jag skulle vilja att övningsexempel finns med som alternativ i "viktigaste studieredskap". Jag tycker nämligen att det är först när man tillämpar satser och liknande som man förstår dem. Jag har alltid varit sån att jag haft svårt att lära mig genom teori men lätt praktiskt. Detta har gjort att jag upplevt kurser upplagda med "lektioner" så otroligt mycket lättare och bättre pedagogiskt än de kurser med "föreläsningar och övningar". På Föreläsningar får man lyssna på en "jättebibba" teori som man inte får exempel på förrän på Övningarna. På Lektioner däremot går assistenten igenom en lagom stor mängd teori som sedan tillämpas praktiskt och sedan lite mer teori osv., vilket för mig är perfekt så att jag hinner med och "smälta" teorin. I övrigt vill jag bara säga att Gunnar Johnsson är super.
    ---
    Jag tycker det är synd att vi bara har haft eftermiddagslektioner, 14-17.
    Man är inte alltid så pigg på eftermiddagen. Det hade varit mycket skönare att
    ha lektion 8-11 istället.

    ---
    Fortsätt med lektionerna.Det är bättre med
    mindre klasser, lättare att ställa frågor
    och att hänga med på vad läraren försöker
    förklara.

    ---
    Kursen har varit mycket bra. Det har varit bra med kombinerade föreläsningar/övningar. Svante har varit mycket bra som lärare, kunnid engagerad.
    Dock känns det meningslöst att lära sig formlerna utan till, ett fomelblad vore bra!

    ---
    Jag gick denna kurs först 96. Då upplevde jag att det gick alltför fort fram.
    Jag lyckades inte hänga med och släpte tillslut kursen helt.
    Nu när jag hoppat på den igen har det gått MYCKET bättre. Jag har kunnat följa med och
    förstå innehållet. Dessutom har jag upplevt kursen som givande och rolig.
    Detta beror nog på flera faktorer, delvis på mig själv och dels på att kursen kortats ned och tempot
    sänkts men viktigast av allt har föreläsaren/övningsledaren Gunnar Johnsson varit.
    Gunnar har hållt ett lagom tempo, förklarat med tydlighet och repeterat kursens innehåll med engagemang och
    humor. Gunnar är en suverän föreläsare!

    ---
    Bra med lektioner där teori tas upp i samband
    med övningsexempel i stället för föreläsningar
    övningar. Lättare att få en sammanhängande
    bild av kursen då.
    Bra med info på webben. Speciellt med en så
    pedagogisk hemsida som den som nu finns.
    För tidigt senaste inlämningsdatum för
    inlämningsuppgiften.
    Bra med lappskrivningar och inlämningsuppgift
    i allmänhet men för svår 2:a lappskrivning.
    Bra lektionslärare - Bertil "så" Eriksson

    ---
    Jag tycker att det är synd att delar av kursen tas bort.
    Jag tyckar att det är ett genomgående tema på hela teknis att kurserna bantas för att fler ska klara det.
    Man kan inte sänka kraven på högskolan för att gymnasieundervisningen blivit sämre,(om den nu har det?)
    Att ta bort kursdelar på grund av att de inte längre anses behövliga eller att byta ut dem mot andra delar som passar bättre ihop med övriga kurser är naturligtvis en självklarhet, men jag vet inte om så var fallet här?
    Hursomhelst tyker jag att en bred förståelse i matematik är nödvändigt för att man ska kunna följa resonemang och härledningar i andra kurser.
    MER MATTE!!!!

    ---
    Vi har enbart klassundervisning vilket är mer bra än dåligt för man har bättre kontakt med en lärare vilken är bättre insatt i kursen än en "vanlig" övningsassistent. Bra med uppdateringen av hemsidan! Trevligt med en lärare som kan entuiasmera oxå! (Svante). Fast ont om tid verkar det vara hela tiden, det är synd!Kul kurs, fast ganska svår! Finns det alternativböcker att läsa???
    ---
    Bra med lektioner
    ---
    Gunnar Johnsson är strålande, givande övningar,
    utan onödig matematisk formalism. förklarar
    problemen bra, med ett roligt språk.
    Fler Gunnar till KTH.


  2. Tycker du att kursen är intressant och meningsfull?

    1. 21% (6 st) Ja, mycket.
    2. 41% (12 st) Ja.
    3. 31% (9 st) Neutral.
    4. 7% (2 st) Inte särskilt.
    5. 0% (0 st) Nej.


  3. Vad har du använt som viktigaste studieredskap? (markera högst två alternativ)

    1. 66% (19 st) Kursboken/böckerna
    2. 17% (5 st) Övningsboken/böckerna
    3. 0% (0 st) Kompendiet
    4. 59% (17 st) Föreläsningsanteckningar
    5. 17% (5 st) Gamla tentor
    6. 31% (9 st) Kursmateriel på www

  4. Vilken mening skulle du välja för att sammanfatta kursens inverkan på dig?

    1. 10% (3 st) Jag har lärt mig att själv räkna enkla tal.
    2. 17% (5 st) Jag har lärt mig att hänga med när någon annan räknar ett tal eller presenterar ett matematiskt problem.
    3. 34% (10 st) Jag har lärt mig att själv räkna s k typtal.
    4. 24% (7 st) Jag har lärt mig att själv kunna ställa frågor på matematisk vis.
    5. 14% (4 st) Jag har lärt mig att själv formulera och lösa de matematiska frågor som uppstår i ett problem som har beskrivits med ord.


    Undervisning (Obs! Svara de kommande 3 frågorna beroende på vilken undervisningsform/former du har haft)


  5. Vad tycker du om föreläsarens insaster?

    1. 21% (6 st) Mycket bra
    2. 21% (6 st) Ganska bra
    3. 3% (1 st) Acceptabelt
    4. 0% (0 st) Ganska dåligt
    5. 0% (0 st) Mycket dåligt

  6. Vad tycker du om lektionslärarens insaster?

    1. 55% (16 st) Mycket bra
    2. 38% (11 st) Ganska bra
    3. 3% (1 st) Acceptabelt
    4. 0% (0 st) Ganska dåligt
    5. 0% (0 st) Mycket dåligt

  7. Vad tycker du om assistentens insaster?

    1. 31% (9 st) Mycket bra
    2. 21% (6 st) Ganska bra
    3. 0% (0 st) Acceptabelt
    4. 3% (1 st) Ganska dåligt
    5. 0% (0 st) Mycket dåligt

    Övrigt


  8. Vad anser du om Institutionens service (information, handledning, mm)?

    1. 28% (8 st) Mycket bra
    2. 48% (14 st) Ganska bra
    3. 21% (6 st) Acceptabel
    4. 3% (1 st) Ganska dålig
    5. 0% (0 st) Mycket dålig


mario@math.kth.se

Denna sammanställning har genererats med ACE.