Mycket dåligt att kursboken ej fanns tillgänglig då kursen startade. Jag tyckte att det var jättesvårt att hänga med eftersom jag inte läst F-matte på gymn. Och hade ingen bok att titta i. Bra med svensk bok i alla fall. Gunnar Johnsson får gärna förbättra sin handstil - det är svårt nog ändå att hänga med om man sitter långt bak. Vad menas med assistenter i fråga 7? Jag efterlyser forum där man i någorlunda lugn och ro kan få hjälp med de problem man inte klarar på egen hand. Det blir enormt mycket bortkastad tid på att pröva olika lösningar som en efter en visar sig vara felaktiga. Den pedagogiska nyttan är helt borta när man efter tillräckligt lång tid bara känner hopplöshet inför uppgifter som enl boken skall vara enkla. Som det är nu har jag engagerat halva bekantskapskretsen för att hjälpa mig med matten. All min "lediga" tid går åt till mattefunderingar, och "har jag valt fel, jag var ju bra i matte förut och valde elektro för att få läsa mer matte"?
---
Kursen har varit upplagd på ett väldigt bra sätt tycker jag. Väldigt nöjd både med Föreläsaren och lektionassistenten. Det som borde utökas är väl att man ska ha mer tillgång till att kunna fråga någon lärare när man fastnat.
---
Saknar verkligen räknestugorna,
sämre nu med färre lektioner.
Kursboken känns skriven "av professorer för professorer"
---
Börje Leander bör spotta upp sina IT-kunskaper något.
---
Inget fel på kursen eller utbildningen i sig,
det jag inte riktigt förstått ligger nog snarare
på mitt eget ansvar - dvs nolleuppdraget tog en
hel del tid från undervisningen de första
veckorna.
En sak som jag gärna hade sett nu,
tiden inför tentan, är att det skulle finnas
"räknestugor" där man som student har
möjlighet att diskutera problem med andra
studenter, samt fråga en assistent av något
slag angåend matematiska problem.
För övrigt tycker jag inte det har varit
någon nackdel att ha fler föreläsningar än
tidigare årskurser, jag anser att Gunnar har
varit jättebra som föreläsare och på något
sätt ökat intresset för kursen (och att
studera), lektionerna har jag snarare sett
som ett tillfälle att repetera kunskap från
föreläsningarna. Det har fungerat bra tycker
jag.
Det som vid vissa tillfällen har saknats är
nog amibion och självdiciplin att sätta sig
att räkna/studera på egen hand, därför kanske
det skulle underlättat för många om det hade
anordnats tillfällen att räkna och diskutera
med en assistent närvarande, typ "räknestugor",
fast under kursens gång.
Man hade kanske blivit mer motiverad, eller
på något sätt mer manad, att göra något om det
är schemalagt. Ett tips bara!
Tack för en bra kurs!
/Anders Karlsson
---
Jag tycker att sättet föreläsningarna var
uppbyggda på var mycket bra. Man fick
både teori och praktik i samma paket.
Mycket bra. Kanske blir den personliga biten
lidande, men där har lektionslärarna spelat en
bra och viktig roll.
---
Fler övningar skulle ju inte skada!
I övrigt en bra kurs som till skillnad från
envariabelanalysen, lyckas få en att förstå de
mer elementära begreppen såsom gränsvärden,
kontinuitet och annat.
Boken är bra om man läst ämnet innan men de
amerikanska böckerna som t ex Calculus, är
betydligt mycket mer pedagogiska och lättförstådda.
Detta mest pga fler exempel, luftigare layout
som gör dem mer lättlästa och enklare att över-
blicka, samt ett språk som är mindre fackmässigt
och mer ägnat åt elevens förståelse.
Bra med separat övningsbok. Bra med ledningar
i övningsboken!!!
än behovet att alltid uttrycka sig korrekt.
---
Bättre genomgång vid kursens start om vad den innehåller och vad som kommer behandlas.
Mer lektioner och mindre föreläsningar!!!
---
*Bra föreläsningar! Vi älskar Gunnar!
*Kompetent övn. asse:Bengt Ek är bra! Men vi
måste få mer lektionstid så att vi får tid att
ställa frågor.
*Fler räkneövningar vore önskvärda,
så att det fanns mer tid att få ställa frågor,
och så att man hinna förstå det man antecknar...
eller snarare: så att man hinner anteckna det som
övn.assen skriver på tavlan.
*Maple-projektet var en pedagogisk miss: Alla(?) mina medstuderande
(och dessutom jag själv) skrev av varandras lösningar.
Det var inte 160 elever som löste uppgiften en och en - det
var 160 elever som löste uppgiften om 30 och 30.
Kort sagt: Maple-proj. var på tok för svårt. Nästa gång
kursen ges vore det bättre om störningsräkning
inte ingick i kursen samt att det var flera mindre
Maple-uppgifter istället för en STOR.
*Välj annan studielitteratur: Petermanns bok är
så knapphändig i sina förklaringar att man lika
gärna skulle kunna använda en formelsamling som
kurslitteratur. Förslag på annan kurslitt. som
jag själv använt parallellt m. Petermanns bok:
#Calculus (Adams)
#Envariabelanlys (Hellström, Morander,
Tengstrand: Studentlitteratur).
*Att informera genom kurshemsidan är ett bra
system.
---
Gunnar J är mycket underhållande och rolig på föreläsningarna. Han förklarar bra, men ibland kan det vara svårt att hänga med i tempot, om man råkar missa någon sak.
Börje Leander är också bra som undervisare och ställer gärna upp på frågor.
---
Gunnar Johansson var i min mening en lysande föreläsare. Jag hoppas verkligen att Gunnar kommer att vara vår föreläsare i fler kurser. Vår grundbok är jag inte särskilt förtjust i. Mitt förslag är att hitta ny böcker till nästkommande kurs. Helst då av en annan författare. Anledningen är att boken beskriver problemem lite för komplicerat. Det är inte alltid dåligt om den bara följer upp ordentligt genom att ge exempel på vad den nyss beskrivit. Nu har det blivit så att det är på föreläsningarna, när Gunnar räknar, som jag förstår vad boken menar. Jag har suttit många kvällar och sökt information i boken men inte förstått eller haft möjlighet att applicera den i mitt problem. Jag har faktiskt fått ut mer av föreläsningarna än av lektionerna. Lektioner är bra och jag hoppas de kommer att finnas kvar, men där önskar jag att jag själv kan ta upp problem jag har haft när jag har räknat, inte att läraren ska räkna talen åt oss. Detta har varit mitt livs första kurs på eftergymnasial nivå, och jag är mycket nöjd på det stora hela. Tack Gunnar och Göran.
---
Föreläsningar (Gunnar J): Bra. Lagom mycket bevis och härledningar. Bra att det hela hålls någorlunda konkret med exempel osv.
Lektioner (Göran Hulth): Vi har mest räknat själva eftersom önskemål om det framfördes ... Kanske räknat ett par tal på tavlan varje gång. Jag tycker det vore bättre med mer räkning på tavlan, i alla fall minst en av två timmar. Räkningarna på tavlan går väldigt snabbt, det är svårt att hinna både skriva och förstå. I övrigt bra.
---
Jag tycker att föreläsningarna var mindre bra. Detta på grund av att mycket grund hoppar man över t.ex. gränsvärden när man räknar på dem utan någon lhospital eller taylor hur gör man? Vissa kan man men t.ex. men inte själva tankesättet.
---
Jag saknar vekligen det ni förra året kallade räknestugor. Min övningslärade har gjort det så att vi fått räkna själva på lektionerna men då har vi ju också tyvärr missat en hel del undervisning viborde fått. Men jag anser att det finns ett stort behov av räknestugor så man kan sitta och räkna och få hjälp diret då man kör fast.
---
Föresläsningarna är bra, men det skulle behövas fler övningstillfällen, peciellt i början av kursen.
---
www sidorna har varit bra men kan bli bättre. En förebild borde vara tommy ekola som har gjort en mycket bra handledning. Kanske en tanke för matte 2 kursen.
Inlämningsuppgifterna har också varit lärorika
---
Det är svårt att ge kommentarer när man inte har ngt att jämföra med. Fler lektioner skulle vara önskvärt, men inte färre föreläsningar.
---
Kurs innehållet är bra.
Tyvärr var det alldeles för få övningar, detta har medfört att det blivit svårare att ligga i fas.
---
Bra baskunskaper i matte. Relativt lätt som första mattekurs - bra så att man inte fick en chock efter gymnasiematten. Och Gunnar är jättebra!
---
Föreläsningarna borde ske på en högre pedagogiskt
nivå...
---
Jag tycker att föreläsningarna har varit jättebra, fast lektionerna har inte bidragit till något bra. Lektionsläraren var jättedålig (opedagogisk, svår att följa i resonemang).
---
Jag har kryssat för assistentens insats som mycket dålig eftersom vi inte har haft några räknestugor med assistenthjälp. Med risk för att låta tjatig tillsammans med mina kurskamrater vill jag påpeka att bristen på räknestugor har varit oerhört jobbig för oss studenter. Framförallt till denna kurs, vår allra första matematikkurs, har behovet av räknestugor varit stor. Det är svårt nog att börja en helt ny utbildning och vi skulle ha haft en ovärdelig hjälp av att kunna gå och sätta oss och räkna med andra i en bokad sal där assistenthjälp skulle finnas. Det är svårt att räkna hemma, köra fast och sedan inte ha någon att fråga om hjälp. Motivationen till att ge sitt yttersta sjunker då känslan av att inte riktigt hänga med infinner sig.
Utöver detta vill jag påpeka att vår föreläsare Gunnar Johnsson har varit mycket bra, pedagogisk, inspirerade, engagerande och roligt, vilket jag hoppas att han får höra via denna enkät.
---
Det har varit alldeles för få tillfällen att ställa frågor eller ventilera sig i allmänhet. Det blir för mycket föreläsningar/miniföreläsningar i förhållande till den mängd tal man räknar själv.
---
På lektionerna borde man räknat färre tal men
mera nogrant. Resten kunde man fått på papper.
Det borde också funnits mera tid att ställa
frågor till Lektionsledaren/föreläsaren om
sådant man kört fast på där hemma,det fanns mycket lite tid till detta. På rasterna var
lekionsledaren/föreläsaren överhopad av
teknologer med frågor. Jag fick aldrig själv
chansen att fråga om det jag kört fast på hemma eftersom rasterna aldrig räckte till.
Vidare vill jag ge ett gott betyg till
både föreläsaren och lekionsledaren
---
Bra upplagd kurs med intresserad lärare! Tycker att samtliga lärare gör sitt bästa för att öka förståelsen hos eleverna. Bra med många föreläsningar, det är de som man lär sig på!
---
för få typexempel i matteböckerna
---
Mycket bra kursmaterial och informationsforum på internet-sidan. Att man kan titta på overhead-bilderna i förväg gör det lätt att följa med på föreläsningarna.
---
Alltär jättebra utom att man inte kan ställa frågor, för det är aldrig någon som har tid, telefonsupport tycker jag inte är ett alternativ, det tar 30 min att förklara något man i vanliga fall förklarar på 5 min.
---
Jag tycker att det har blivit lite förmånga föreläsningar...de skulle vara bättre med mer lektioner, eftersom matte lär man sig genom at räkna å räkna....
---
I början tyckte jag att föreläsningarna var lite tråkiga för att man inte förstod så mycket och tempot var ganska hög. Men när man väl började få in studietekniken, så blev det genast mer intressantare. Personligare tyckte jag att föreläsningarna blev bara bättre och bättre. Det som jag saknade var den personliga kontakten med läraren, som man hade under gymnasiet och som jag tycker är så viktig. Tid till frågor fanns det inte heller, inte ens på lektionerna eftersom de var so ont om tid. Inte ens där fick man en personlig kontakt med sin lärare. Lite synd. Men som jag ser det kan det bara bli bättre. Lite synd att man lägger en alldeles ny kurs som inte har några gamla tentor, för ettor som aldrig har tenterat förut.
---
Det har varit en bra kurs i allmänhet... Det som jag dock tänker klaga på är projektuppgiften i maple som jag tyckte var riktigt dålig... Den tog lång tid och man lärde sig i princip ingenting av den.. Varken hur att hantera maple eller något ur kursen i allmänhet.. Meningen borde ju ha varit att lära oss hantera maple om jag förstod rätt, då kanske det hade varit bättre att ge oss diverse inlämningsuppgifter fast baserade på att man ska använda maple..jag vill däremot säga att inlämningsuppgifterna var riktigt bra då de tvingade en att verkligen förstå allt om man skulle klara av dom..!!!
---
Jag tycker att Gunnar ska ta mera övningar och mindre bevis i föreläsningarna, och lite lägre tempo så att man hänger med, föratt jag gör inte det hela tiden.
När det gäller lektionerna så tycker jag också att läraren ska räkna mera på tavlan (speciellt gäller för grupp 5, Göran), övningar finns det massor av, och att räkna själv kan man göra det hemma.
---
Jag tycker det är synd att det lagts ett så stort fokus på föreläsningar. Den har gången funkade det tack vare utomordentliga insatser
från föreläsarens sida, men långt ifrån alla
lärare hade klarat det.
---
Hemsidan är väldigt bra och ambitiös, även om kanske felfrekvensen på IL-uppgifterna kunde minskas något... Kursboken är bedrövligt tillkrånglad. Speciellt ogillar jag alla satshänvisningar till olika sidor i bevis och andra resonemang som gör det svårare att följa med i vad man vill säga. Det kanske vore bra att ge avkall på fikonspråket för att gynna en mer pedagogisk framställning. Övningsboken, föreläsningarna tillsammans med de mer konkreta övningarna på lektionenrna är det som ger något.
---
Jag skulle vilja haft en lektion fredagen eller måndagen innan tentan för repetition och muntliga frågor. Annars har jag lärt mig mycket på föreläsningarna och lektionerna. Websidan var till oerhört stor hjälp när jag satt hemma och plugga!
---
Räknestugor med närvarande asse skulle ha behövts vid de tillfällen so man kört fast. Flera "gamla" tentor som man kunnat räkna innan tentan. Inlämingsuppgifterna var nyttiga då man tvingades räkna.
---
Föreläsningarna är många och ofta går det mycket fort, så att man inte riktigt hinner med, både när det gäller att förstå och tillfälle att ställa någon fråga. Jag föreslå att öka antalet övningar mycket mera så att man får en chans att öva det man har lärt sig under föreläsningen och dessutom har möjlighet att få sina frågor besvarade. Tack
---
Det allra bästa med kursen, efter en jämförelse med mina tidigare studier, är den hemsidan på nätet. Det här är första gången jag har varit med om ett moment där nätet verkligen utnyttjas (inte bara till att läraren förutom telefonnummer också har en mailadress som man kan skicka frågor och dyl till), mycket bra!
Mycket bra att man kan kolla vad man gått igenom vissa föreläsningar om man inte varit närvarande osv.
---
Mycket bra kurs! Bra kursstöd på Internet.
Räknestugor skulle dock verkligen behövas,
då det ofta kan vara ganska svårt att
motivera sig själv att plugga på egen hand.
Dessutom vore det intressant att ha fler
praktiska tillämpningar så att man får ett
hum om vad man egentligen ska ha sina
mattekunskaper till.
---
Det var för många elever under varje föreläsning, man var nästan tvungen att slåss för att få bra platser... räknestugor saknade man eftersom frågor och enstaka problem till vissa uppgift sällan kan frågas då man inte har satt sig in i själva problemet. Så som det är nu så skriver man bara av förläsaren och under lektionenrna skriver man bara av utna att riktigt ha förstått vad som skrivits ned.
---
1)Orättvist bonussystem där social kompetens och datorvana premieras utöver mattekunskaper. Bättre med lappskrivningar/KSar som visar individuella kunskaper. Också dåligt att bonuspoäng kan användas för att nå högre betyg än tre då inget kontrollrerar vem som utfört uppgifterna.
2) Svårt att hitta tid ochtillfällen att fråga.
---
Gunnar: Bra föreläsare! Lagom snabb.
Övningslärare: De har andra metoder att lösa tal än gunnar, vilket blir förvirrande. Ha gärna ett möte eller liknande där ni går igenom på vilka sätt ni skall lösa diverse tal så ni ej säger olika saker. För mig var de sista övningarna helt värdelösa då övningslärarna krånglade till talen genom att använda onödiga metoder som du ej nämnt på föreläsningarna. Vad sägs om en räknestuga med Gunnar(föreläsaren) som asse? Då har man gott om tid att formulera och få svar på ev. frågor. I dagsläget har vi stått i kö i den där paus-kvarten och frågat ytterst kortfattat, då det står minst fem andra bakom och väntar.
Sätt gärna ihop minst två ex-tentor till nästa kurs! De är väldigt bra och lärorika, då talen i övningsboken inte alltid stämmer överens med de på tentorna
---
Kurshemsidan med OH-bilder är ett suveränt hjälpmedel, det överlägset bästa sättet för en snabb överblick som jag hitintills stött på. Däremot är jag inte speciellt glad över det faktum att alla bonuspoäng (mindre än 24 timmar före tentan) fortfarande inte kommit upp på nätet. Sjävklart har jag förståelse för att ni har mycket att göra, men ändå. Det känns lite värdelöst att sitta och knåpa på en portfölj om man inte vet hur många bonuspoäng man har innan. Annars: tack för en bra kurs!
---
M.k.t Positivt med Börje Leanders lektioner som fungerat som en repetition, vi har legat "lite efter" under hela kursen vilket varit bra. Gunnar har gjort det bästa av de medel han har att förfoga över. Synd bara att tidsbristen blivit så påtaglig. Man förväntar sig lite mer av en så välrenomerad skola som KTH. Det är mycket svårt att "växa in" i det matematiska tänkandet när man har fullt upp med att hinna anteckna.
---
Bra föreläsningar. Bra lärare. Plottrig läro-
bok. Dåligt med tid för frågor.
---
Föreläsningar:
Pedagogiska
Lektioner (Grp. 2):
- Det går väldigt fort, kan vara svårt att hänga med.
Man får ner många olika tal på papper som man kan gå tillbaka till.
Nya sätt att lösa talen på.
---
Föreläsningarna: Gärna mer grafiska förklaringar.
Övningarna: Förberedda anteckningar skulle uppskattas så man kan koncentrera sig mer på vad som sägs. Fast egentligen är det nog något som man blir bättre och bättre på efter hand, d.v.s. anteckna och lyssna
samtidigt.
Mer lektioner/räknestugor mindre förläsningar. Lektionerna är mycket mer effektiva. Dessutom så ger förläsningarna ganska litet om man är dåligt föreberedd, vilket inte är fallet med lektionerna.
Föreläsningarna kräver att man har räknat en del på kapitlet. OH-bilderna på nätet är inte nog för att hänga med ordentligt på föreläsningarna.
---
Uppgifter som är eget arbete borde skiljas från de som läraren räknar. Fler tentatal önskvärt
---
Jag saknade s.k. räknestugor där man kan räkna tal och fråga på sånt man inte förstår.
Jag tycker ocskå att jag lärt mig mer på lektionerna än på föreläsningarna och anser därför att antalet föreläsningar borde minskas och lämna plats åt fler lektioner.
---
Mycket bra både föreläsare och lektions-lärare! (Grupp 3: Börje)
---
jag tycker att kursen har varit mycket bra och upplägget har varit föredömligt, det är bra att börja med en riktigt grundläggande kurs som denna så att man kommer in i tänkandet.
för övrigt så har föreläsaren varit mycket bra och mina värsta tankar har raderats ut vad det gäller undervisnings sätt.
det har varit mycket givande och man har känt sig trygg, det har alltid funnits möjlighet att ställa frågor och få svar.
alltså får det hela ett mycket högt betyg av mig..
---
Se för sjutton till att ha bättre sidoanpasning när uppgifter och lösningar läggs ut på webben!! Det är inte kul att stå med en utskrit på tjugo sidor och tio av dom består av endast EN rad högst upp på sidan! Det blir en djävla massa spill med papper och dyligt. Använd vidare pdf- format när det läggs ut och INTE html.
---
Bra: Websidorna, bra med färsk information, rättelser, uppgifter m.m.
Dåligt: För stor del föreläsningar.
OBS! OH-bilderna på webben borde göras mer utskriftsvänliga, kommentarerna hamnar ofta delvis utanför sidan.
---
Bra:
Väldigt bra med material på internet! Man kan se vad som ska gås igenom och studera OH-bilderna i förväg. Man kan på så sätt planera studierna bättre.
Kursen är varierad, men känns ändå sammanhängande pga att man får använda nya kunskaper även längre fram i kursen.
Mindre bra:
Det vore bra om föreläsaren kunde ta upp bakgrunden till nya avsnitt och sätta in dem i sammanhang till tidigare genomgångna områden lite mer.
På lektionerna borde man koncentrera sig på att lösa lite svårare problem och inte bara de första typuppgifterna i varje avsnitt.
Om omfattande formler (t.ex. MacLourin utvecklingarna, standardgränsvärden etc.) kan behövas, borde man få ut ett blad med dessa på tentan. Detta är ju ren faktakunskap som man ändå inte kommer ihåg en längre tid.
---
Det hade varit bra med räknestugor som
komplement till övningarna. Man hinner
nämligen inte räkna på egen hand under
övningarna. Hade det funnits räknestugor,
eller i alla fall ett par bokade salar att
hålla till i, så skulle det varit lättare
att motivera sig till att räkna alla de
uppgifter som rekomenderats.
---
=========================================================
=========================================================
Läroboken av eikke (eller vad han nu heter) är ett hån och det antagligen sämsta läromedel jag någonsin har varit i kontakt med. Jag vet att flera håller med. Vi har tvingats köpa andra läromedel för att kompensera hans inkompetens. Hoppas han får läsa det här.
---
Svårt att hänga med och få förståelse.
---
för mycket föreläsningar och för lite undervisning i mindre grupper
---
Föreläsaren har säkert gjort det bästa av situationen. Eftersom vi inte har haft stora tillgångar till hjälp har det kännts som att "ingen annan än vår föreläsare kan vår matte", frågor som "vem kan jag fråga" har förekommit. Rs har tydligen bara varit till för att kunna räkna och fråga på ngt specifikt tal, större frågor har inte varit välkommet.
Skulle ha varit väldigt bra om varje Rs hade en genomgång av veckans föreläsningsinneh. så tillfälle att kunna fråga finns. Skulle dessutom vara oerhört bra med fler Rs/Ö-tillfällen /vecka.
---
För att kunna få en bättre fårståelse för det vi har gått igenom så måste det ske en ändring i uppläget av antalet förläsnings h / övnings-räknestuge h. Att inte kunna få enklare direkt hjälp och genomgång av problem understött av djupare genomgång under föreläsningarna har gjort att man ofta famlat i blindo och det har varit svårt att få något bra samanhang i kursen, då allt för mycket tid går åt till långa utdragna föreläsningar där man försöker att hinna med allt och ofta inte hinner ägna sig åt det viktigaste, den enda andledningen till att amn överhuvud taget har fått ut något av denna kurs är att vi har haft en så pass bra föreläsare som försökt rädda situationen . skärpning!
---
Gunnar är en bra pedagogisk föreläsare som även är rätt rolig.
Inlämningsuppgifterna var bra så fortsätt med det i matteII
Jag tycker att det gick alldeles för sakta fram i början av kursen och att det mesta som Gunnar gick igenom på föreläsningarna är väldigt grundläggande.
Det borde satsas mer på olika metoder att lösa svårare uppgifter. Jag tycker att de som inte kan det som de förväntas kunna från gymnasiet får skylla sig själva.
Sen gick kapitel 9 för fort typ en och en halv förläsning. När vi i början av kursen kunde använda en vecka till t ex derivering. Känns konstigt när det är en viss skillnad i svårhetsgrad.
---
2 timmars föreläsning blir för kort, första timmen går åt för att komma igång, andra timmen så tittar alla på klockan. Dessutom så blir det alldeles för många extra timmar.
Det blev lite knappt om tid till sista Inlämningsuppgiften när det gäller uppgift 9 resp. 10. I övrigt tycker jag allt har varit bra.
Jag måste berömma Gunnar (föreläsnings läraren) för ett mycket bra material på matematik hemsidan, det hjälpte mycket.
---
Det var väldigt bra att bara ha två timmars föreläsning i taget, då blir man inte lika trött, och kan utnyttja tiden mer effektivt!
---
Föreläsningarna har varit i ett väldigt högt tempo. Det har varit svårt att hinna förstå och skriva egna kommentarer, man har haft fullt upp med att hinna skriva av. Mycket bra materiel på hemsidan, alla "OH" och tillgång till gamla tentor m.m tummen upp för det.
---
Bra föreläsningat, någonting gunnar dock bör tänka på är att inte öka takten ju mindre man har kvar. Det är bättre att förstå och sitta kvar lite längre än att inte hinna förstå allt. Annars jättebra jobbat gunnar.
Saknar mer lektioner i mindre klasser. De kan inte ersättas med räknetimmar.
---
Personligen föredra jag lektioner där lärare går igenom tal och resonemang knuten till föreläsningarna, på en godtycklig hastighet. RS som vi nu enbart ha är inte idealisk, bl.a för få ass./elev och lite väl slapp.
Föreläsaren Gunnar J. är ganska bra, men ibland bör han nog sakta ner lite, så han hinner ta med de "trick" som han använder för uträkningarna. Det är svårt för en ovan och pressad teknolog att försöka lista ut dessa. Annars är jag väldigt nöjd med honom. Han ska ha ett TACK för den tid han har lagt ned för oss ( bla. kurshemsidan för E).
---
Jag är mycket nöjd med kursen. Föreläsningarna har varit, i de flesta fallen, mycket genomgående och tydliga. Dock har stress ibland lett till att vissa avsnitt gått alltför fort.
Men överlag har kursen varit, som sagt , mycket bra.
---
Kurshemsidan var väldigt bra och nyttig
Tretimmarsföreläsningarna var för mycket
Gunnar måste ge mer överblick när han ska gå igenom nya saker
Ibland pratar Gunnar för snabbt, bara rinner iväg
---
Utöka antalet räknestugor eller lägg kanske in lektioner. 3 timmars föreläsning i ett sträck har oftast blivit för långt. Dessutom så är det svårare att själv plugga igen en 3 timmars föreläsning än en 2 timmars. För om man missat en föreläsning så har man oftast missat ganska mycket och viktiga saker.
---
Jag skulle vilja ge en eloge till Gunnar som utan tvekan har varit min bästa matematik lärare någonsin. Ditt engagemang ger inspiration.
---
Alldeles för kort tid ägnades åt integraler, trots att integraler verkar vara ett av de viktigaste momenten. Det skulle sparat oss en del tid om sluppit sitta och läsa om något vi knappt känner igen.
---
Bra: Föreläsarens genomgångar.
Dåligt: Räknestugsassistenten gick inte igenom någonting,han var väldigt passiv och dålig pedagog.
Kan förbättras: Blanda lätta tal med svårare uppgifter på föreläsningar.
Denna sammanställning har genererats med ACE.