2.4 Etisk och intellektuell utveckling enligt Perry
(Ur Gunnel Roman: Kvinnligt lärande på KTH)
Den klassiska texten om studenters intellektuella och etiska utveckling är Perry, Forms of Ethical and Intellectual Development in College Years. A Scheme [1970]. Hans analyser baserar sig på ett stort material bestående av intervjuer huvudsakligen av manliga studenter vid Harvard. De få kvinnor i materialet som accepterades är de som följer de manliga studenternas normer. Perry delar in en students utveckling i nio olika faser eller nivåer.
- Den första nivån kallar han för dualistisk. Det är en nivå där studenten ser på kunskap som en sann eller en falsk utsaga; världen består av tvåpoliga bilder av typen svart - vitt, bra - dåligt, vi - dem. En student förväntar sig att bli "undervisad" av läraren, vars kunskap eller auktoritet aldrig ifrågasätts. Studenten sväljer stoffet oreflekterat för att senare, vid examinationstillfället, återge det exakt. Det blir i sämsta fall en upprepning av fakta utan röd tråd eller förståelse. Egna tankar och alternativa sätt att betrakta fenomen förekommer ej. Studier handlar om hårt arbete, riktiga svar och anpassning. Denna nivå har de flesta lämnat då de börjar studera vid högskola/universitet.
- En student på den andra nivån har blivit varse en mångfald hos kunskapen som ger honom/henne en inre osäkerhet, men ger dåliga lärare skulden för denna obefogade förvirring.
- På nivå tre har studenten accepterat mångfalden och osäkerheten. Men den är temporär och därför kan den tålas. Tron att auktoriteterna så småningom skall ge de riktiga svaren lever dock kvar.
Nivåerna 1 - 3 har det gemensamt att Dualismen består om än i modifierad form; Perry kallar dessa tre nivåer Modifierad Dualism.
- Studenten har insett omfattningen av den legitima osäkerheten. Men: "om auktoriteterna inte kan bestämma sig för vad som är rätt eller fel, så tycker jag vad jag vill och ingen har rätt att påstå att jag har fel." Här lever två fortfarande dualistiska domäner, studentens och auktoritetens, sida vid sida. En inte ovanlig utveckling i detta läge är att en relativism kryper in; studenten börjar fråga efter vad läraren vill att studenterna skall kunna, eller, mer avancerat, hur läraren vill att de skall tänka. Detta är begynnelsen till relativism, visserligen inom en undervisningskontext, men ändock.
- En student på nivå fem har genomgått en drastisk revolution, en synvända. Nu har relativismen blivit regeln, dualismen undantaget. Tidigare var det tvärtom. Kunskaper och värderingar ses nu som kontextuella. Relationen till auktoriteter - lärarna, exempelvis - förändras från att ha varit vertikal till att bli horisontell, dvs. från en hierarkisk relation mellan läraren och studenten till en (nästan) jämställd.
- Studenten har nu insett att han/hon själv måste skapa sig en position i denna värld av kontextuella "sanningar". Det har blivit viktig att skaffa sig en identitet som människa. Denna identitet kan inte vila på opportunism. Viktiga beslut måste fattas.
Nivåerna 4 - 6 har det gemensamt att studenten gradvis upptäcker kunskapens Relativism och behovet av ett personligt förhållningssätt till kunskap.
- En student på nivå sju har delvis, inom en begränsad domän, tagit egna, viktiga beslut. Det kan exempelvis gälla fortsatt inriktning av studierna. Det känns skönt att ha bestämt sig.
- Nya situationer kräver nya beslut. Här kan konflikter mellan olika värdesystem uppstå. När studenten hittar en balans mellan stabilitet och växande, mellan visshet och tvivel är beslutet hans/hennes. Och medvetandet om riskerna. Detta skapar en identitet.
- På nivå nio ser studenten det ansvarsfulla åtagandet som allmängiltigt och fortlöpande. Personligt engagemang har blivit en livsstil.
Nivåerna 7 - 9 kallas med ett sammanfattande namn av Perry för Committment, vilket i denna kontext kan översättas med åtagande eller Engagemang.
Inte alla studenter utvecklas "spikrakt" från en nivå till nästa. Perry beskriver hur studenter av personliga såväl som systemiska skäl kan
- ta en paus för att samla krafter för fortsatt växande. (Temporizing)
- kapsla in sig i bitterhet på någon dualistisk nivå som reaktion på nya, komplexa eller motsägelsefulla erfarenheter. (Retreat)
- odla sitt utanförskap på någon mellannivå genom att undvika att ta personligt ansvar. (Escape)
I analysen nedan av vårt material kommer vi att föreslå ytterligare några skäl till avvikelser från en "normal" utveckling.
Perrys arbete inspirerade till studier av andra studentpopulationer. Belenky et al. [1986] studerade ett akademiskt sett brett spektrum av kvinnor och införde en nivå noll: tystnad, medan Baxter Magolda [1992] i sina studier av kvinnor och män utvecklade en alternativ beskrivning av intellektuell utveckling med tre steg: X, Y och Z.fyra steg: Absolute, Transitional, Independent och Contextual. Se kapitel 4.1 nedan.