K-portföljernas användarbarhet. (En påminnelse)
Avsikten med K-portföljer är framförallt att de skall
utgöra personliga, överblickbara informationssammanställningar
i olika ämnen.Den praktiska användningen beror av sammanhanget:
- Under inläsningen av en kurs kan konstruktionen av en
K-portfölj fungera som en del av instuderingen eftersom arbetet
med att strukturera ett visst faktastoff är ett sätt att
nå förtrogenhet med innehållet.
- Under de vidare
studierna av andra ämnen ger en K-portfölj i ett ämne
möjlighet att snabbt hämta information som kan
behövas i ett annat ämne. Dessutom får man möjligheten
att naturligt relatera olika ämnen till varandra.
- Efter fullbordade studier uppstår behovet att återvinna
och aktivera den kunskap som under studierna delvis har passiviserats
eller helt glömts bort.En K-portföljsamling (som väl
också kan kallas E-folio) får då kanske i första
hand funktionen att påminna om detta delvis bortglömda stoff,
i andra hand att snabborientera om innehållet och i tredje hand,
efter uppdateringar och finslipningar, att fungera som ett kraftfullt,
individuellt kunskapsverktyg.
Vad bör då en K-portfölj innehålla?
Ja enligt den ursprungliga idén är det ju du som bestämmer
det.Och eftersom perspektivet på portföljen skiftar beroende
på vilken fas i utbildningen man befinner sig i, kommer den
förhoppningsvis att fortlöpande byta utseende.
Dock vågar man kanske komma med några gissningar
om vad som kan vara praktiskt
.
- Varje ämne
innehåller några huvudidéer.
Det är förmodligen nyttigt att försöka
ge en egen formulering av dem i termer av någon instruktiv
tolkning ( derivata =lutning el. hastighet osv. )
tillsammans med en hänvisning till den exakta definitionen.
Detta gäller kanske inte de allra mest basala begreppen
som definitivt bör ha fastnat i ryggmärgen men det finns
ju fler.
Förakta inte fysikaliska eller andra tolkningar av
matematiska begrepp. Också välgjord grafik kan
i detta sammanhang vara ett bra komplement.
- Det är alltid lättare att förstå hur
delarna i en mekanism fungerar när man ser mekanismen i funktion.
.
Överflyttat till matematiken betyder det att matematiska
begrepp ofta förstås bäst när de uppträder
i fungerande resonemang, dvs i förståeliga bevis eller
problemlösningar.En bra samling överskådliga
sådana, gärna med åtföljande kommentarer,
bör alltså vara en tillgång i en portfölj.
- En typ av problem är de där Maple eller liknande
program används i lösningen. Eftersom Maple-lösningar
ofta kan användas för större beräkningar är
de tacksamma att lägga in som exempel på ett kraftfullt
verktyg och dessutom belyser de ofta grundbegreppen från ett
nytt håll.
Se bara till att det som utförs av Maple förklaras tydligt
i portföljexemplen.. Dessutom har Maplesessioner den
fördelen att de lätt kan översättas till HTML
och därmed införlivas i en K-portfölj.
- Vissa fakta kan samlas i lätt överblickbara listor.
För matematikens del gäller det formler och liknande.
Formelsamlingar kan visst höra hemma i en K-portfölj,
men se till att det klart framgår vad samlingen innehåller.
- Vissa fakta kan bestå av udda men väsentliga detaljer
av den typ som förekommer som svar till FAQ
(frequently asked questions; svenska VAF, vanliga frågor).
Varför inte en egen VAF-avdelning med svar på
självupplevda problem?
- Det är an vanlig iakttagelse
att man har lättare att komma ihåg sådant som
kan förknippas med någon mer eller mindre dramatisk
händelse.
Nu är det kanske ovanligt svårt att hitta sådana just i
en matematikkurs, men varje associationsmöjlighet som leder in i
ämnet bör ju utnyttjas i en K-portfölj: traumatisk
upplevelse på en tenta, läraren som kom av sig mitt i
en härledning, när jag hade rätt och de andra
fel om en integralsubstitution osv.
Det gäller bara att utforma dessa heta länkar så att denna
effekt utnyttjas.
- Det kan på flera sätt vara upplivande med någon
annorlunda strukturering av stoffet.
Det finns exempelvis det historiska perspektivet som ,
använt på rätt sätt, mycket väl kan ge
en välstrukturerad faktasamling.
Även tillämpningsperspektivet kan vara till nytta,
om du har en bra samling slående och för dig själv instruktiv
samling av matematiska beskrivningar med åtföljande eleganta
problemlösningar.
- Bland webbsidorna för kursens första del fanns en avdelning
för kursflanering som avsågs innehålla en del belysande stoff
med anknytning till ämnet utan något krav på inlärning eller full förståelse.
Flaneringen skulle kunna fungera , var det tänkt, som en mental förberedelse för
mer målinriktade studiesessioner.
Sådant material kan ju mycket väl också fungera i en K-portfölj,
särskilt om materialet är grafiskt tilltalande.
Förmodligen är sådant material lättare att hitta på nätet
än mycket annat av det som nämnts här.
Slutligen några mer formella synpunkter.
- K-portföljen består i sin
grundform troligen av en eller flera listor med länkar.
Användbarheten ökar sannolikt om varje länk
förses med information utöver den som får plats
i länkens (klickbara) namn.
Kommentarer som karakteriserar innehållet i det avsnitt som
länken leder till bör alltså vara till nytta.
Även på innehållssidan (dvs i de dokument som länkarna leder till)
är textanvändningen viktig.
Om dokumentet ex.vis är en grafikfil bör den nog helst läggas in
i ett HTML-dokument där en beledsagande text kan anknytas.
Detta för att framtida sökmotorer ska få chans att hitta i portföljen när
du själv har glömt detaljerna.
- Länkarna bör nog leda till överblickbara
avsnitt som portföljkonstruktören (du) har eller har haft
en viss förtrogenhet med.
Du har förmodligen själv en samling
bokmärken/favoriter i din webbläsare som efter
en tid förlorat sin aktualitet genom att du helt enkel
har glömt vad de innehöll och som innehåller
så pass mycket information att det är svårt
och tidskrävande att återfå överblicken
över dem. Sådana problem uppstår sannolikhet
inte om man använder ett modulsystem vid utformningen
av länkarna.
Modul betyder i detta sammanhang något avrundat, överblickbart helt.
Grovt sett bör nog eftersträvas en modul per länk och en huvudidé per modul.
- Senare under studiernas gång kommer det nog att bli behov av att finna
särskiljande effekter som kan karakterisera enskilda ämnen och som
hindrar hindrar den samlade kunskapsmassan att flyta ihop till en
amorf smet.
Om man dessutom lyckas avspegla eventuella relationer mellan
ämnena på E-Folions startsida vore det naturligtvis ett extra bonus.
Här har den grafiska kreativiteten (och skickligheten att hantera
grafikprogram) stor betydelse för resultatet.
Med c:a 20 ämnen att hålla reda på borde det dock vara en utmaning
att hitta någon metod som hjälper dina egna associationer att flyta
i rätt riktning.
|