MAITREYA 101 –

MORPHOGENETISKA INGENJÖRER

 
 

undersöker de morphogenetiska fältens betydelse för och möjliga användning i inlärning,
marknadsföring och evolution

 
VILKA ÄR DE HUNDRA APORNA?
 
  Den här historien har du säkert hört allaredan…

Den handlar om en grupp med apor på en isolerad ö någonstans i Söderhavet. En dag lyckas en av aporna lära sig ett nytt trick, kanske hur man tvättar bort skalet på en viss frukt. De andra aporna på ön kämpar på ett tag, och lyckas så småningom lära sig tricket de också.

På en annan ö, också isolerad från omvärlden, lever en annan grupp av samma sorts apor. Efter det att aporna på den första ön har förvärvat den nya kunskapen går det mycket snabbare och lättare för grupp nummer två att lära sig samma knep, trots att det inte finns någon kontakt mellan de två grupperna på de olika öarna.

Och i den här historien krävdes det att hundra apor lärde sig hur de skulle tvätta frukten, innan idén spreds till den andra ön.
 
EVOLUTION; FRÅN APA TILL BUDDHA
 
  Teorin är att om tillräckligt många människor på ett ställe ägnar sig åt en viss idé med tillräckligt stor intensitet, kommer andra människor på andra ställen och i framtiden att lättare kunna ta till sig denna nya idé.  
 
MÖSS OCH MÄNNISKOR; ETT EXPERIMENT
 
 

År 1920 inleddes vid Harvard ett experiment med vita råttor som tänktes skola bevisa den lamarckska teorin om att inlärt beteende kan ärvas genetiskt.

En kort beskrivning av experimentets utformning:

Råttorna släpptes ner i en vattenbehållare, där de kunde simma till endera av två landgångar för att ta sig upp. En av landgångarna var skarpt upplyst och en var mörklagd. Om en råtta försökte rädda sig upp på den upplysta landgången fick den en elektrisk stöt som straff. Den upplysta och strömförande landgången bytte då och då plats med den rätta, mörklagda vägen ut. Måttet på råttans inlärningshastighet var det antal fel den gjorde innan den lärde sig att alltid använda den landgång som var mörklagd.

Experimentet pågick i 15 år med 32 generationer råttor, därefter tog experimentets kritiker över och fortsatte liknande försök fram till 1954.

Efter 34 år av blöta elchockade råttor kom man fram till oförklarliga resultat:

Inlärningshastigheten hade genom åren ökat inte bara för råttor vars förfäder gått före dem ner i vattenbehållaren, och inte bara för råttor som hade lätt för att lära, utan även för trögtänkta råttor utan genetiskt minne av elchocker.

 
 
VAD ÄR MORPHOGENETISKA FÄLT?
 
 

De skapas av vanor, upprepningar av tankar, aktiviteter och tal. De gör det lättare för dig att ta till dig ny kunskap.

Men ny kunskap uppstår inte i morphogenetiska fält… så var får du dina idéer ifrån?

 
 
JAG TRODDE ATT JAG VAR KALLE BROLIN
 
 

Vi kan kalla dem för memer, och tänka oss dem som en analog till gener. Memer är idéer, förmågor, vanor, historier och dumma popsånger som vi inte kan få ur huvudet, och de sprider sig mellan människor genom att vi imiterar varandra.

De har fått oss att utveckla större hjärnor och att uppfinna språk för att de ska ha någonstans att bo.

Och, i slutändan, har de gett oss illusionen av att vi har ett jag, en liten personlighet med avsikter, ambitioner, farhågor och förhoppningar, samt åsikter att försvara mot andra, invaderande memer.

Ditt jag är bara historien om ett jag som inte finns.

 
 
Vidare