MAITREYA
101
MORPHOGENETISKA
INGENJÖRER
|
|
 |
|
undersöker
de morphogenetiska fältens betydelse för och möjliga användning
i inlärning,
marknadsföring
och evolution
|
|
VILKA
ÄR DE HUNDRA APORNA? |
|
|
Den
här historien har du säkert hört allaredan
Den handlar om en grupp med apor på en isolerad ö någonstans
i Söderhavet. En dag lyckas en av aporna lära sig ett nytt
trick, kanske hur man tvättar bort skalet på en viss frukt.
De andra aporna på ön kämpar på ett tag, och
lyckas så småningom lära sig tricket de också.
På en annan ö, också isolerad från omvärlden,
lever en annan grupp av samma sorts apor. Efter det att aporna på
den första ön har förvärvat den nya kunskapen
går det mycket snabbare och lättare för grupp nummer
två att lära sig samma knep, trots att det inte finns någon
kontakt mellan de två grupperna på de olika öarna.
Och i den här historien krävdes det att hundra apor lärde
sig hur de skulle tvätta frukten, innan idén spreds till
den andra ön. |
|
|
|
EVOLUTION;
FRÅN APA TILL BUDDHA |
|
|
Teorin
är att om tillräckligt många människor på
ett ställe ägnar sig åt en viss idé med tillräckligt
stor intensitet, kommer andra människor på andra ställen
och i framtiden att lättare kunna ta till sig denna nya idé. |
|
|
|
MÖSS
OCH MÄNNISKOR; ETT EXPERIMENT |
|
|
År
1920 inleddes vid Harvard ett experiment med vita råttor som
tänktes skola bevisa den lamarckska teorin om att inlärt
beteende kan ärvas genetiskt.
En
kort beskrivning av experimentets utformning:
Råttorna
släpptes ner i en vattenbehållare, där de kunde
simma till endera av två landgångar för att ta
sig upp. En av landgångarna var skarpt upplyst och en var
mörklagd. Om en råtta försökte rädda sig
upp på den upplysta landgången fick den en elektrisk
stöt som straff. Den upplysta och strömförande landgången
bytte då och då plats med den rätta, mörklagda
vägen ut. Måttet på råttans inlärningshastighet
var det antal fel den gjorde innan den lärde sig att alltid
använda den landgång som var mörklagd.
Experimentet
pågick i 15 år med 32 generationer råttor, därefter
tog experimentets kritiker över och fortsatte liknande försök
fram till 1954.
Efter
34 år av blöta elchockade råttor kom man fram till
oförklarliga resultat:
Inlärningshastigheten
hade genom åren ökat inte bara för råttor
vars förfäder gått före dem ner i vattenbehållaren,
och inte bara för råttor som hade lätt för
att lära, utan även för trögtänkta råttor
utan genetiskt minne av elchocker.
|
|
|
|
VAD
ÄR MORPHOGENETISKA FÄLT? |
|
|
De
skapas av vanor, upprepningar av tankar, aktiviteter och tal. De
gör det lättare för dig att ta till dig ny kunskap.
Men
ny kunskap uppstår inte i morphogenetiska fält
så var får du dina idéer ifrån?
|
|
|
|
JAG
TRODDE ATT JAG VAR KALLE BROLIN |
|
|
Vi
kan kalla dem för memer, och tänka oss dem som en analog
till gener. Memer är idéer, förmågor, vanor,
historier och dumma popsånger som vi inte kan få ur
huvudet, och de sprider sig mellan människor genom att vi imiterar
varandra.
De
har fått oss att utveckla större hjärnor och att
uppfinna språk för att de ska ha någonstans att
bo.
Och,
i slutändan, har de gett oss illusionen av att vi har ett jag,
en liten personlighet med avsikter, ambitioner, farhågor och
förhoppningar, samt åsikter att försvara mot andra,
invaderande memer.
Ditt
jag är bara historien om ett jag som inte finns.
|
|
|
|
Vidare
|
|