Nils Trowald:Seminarium om examination 4/3 03 (LL).1.Pedagogiska trender.
2a. Pedagogisk modell:![]() I ramen ingår ekonomi, juridik, attityder, tid. Används så att Mål och Utvärdering jämförs i relation till ramen, individerna, metoderna. 2b. Om språketHävda språket och logiken.-Tips för rättare: 3(5) betyder att du hade fått 5p om du uttryckt dig bättre. Kanske med möjlighet att komplettera med en bättre formulering i efterhand. -Utöka skrivtiden med 1 timme i samband med ökade krav på språket. -Invandrare har konstaterats vilja få krav på språket.
3. Lärandet.De tre viktigaste aspekterna:3a. Holism-atomism Man behöver spikar att hänga upp kunskapen på
(GJ:"Man minns fungerande helheter.") Tre ex. på misslyckad/lyckad undervisning relaterad till fokuserin på helheten.
Carolina hade läst på om 30-åriga kriget. Hade resonerat med pappa om varför det började, de viktigaste följderna. Fick flervalsfrågan: Vad hette GIIA:s häst?
3b. Studentperspektivet
(Jfr Martons tes ' ..ur studentens perspektiv.'
Taxi-exemplet:- Hur tar jag mig till Stureplan? -Ja, var är du nu? Vägbeskrivningen till bonden (-Tredje avtagsvägen till vänster. -Men det var faktiskt den fjärde!. -Ja, men den vägen gick ju bara till golfbanan.) Har att göra med hur man lägger upp undervisningen då studenterna har mkt skiftande förkunskaper. Men också med att man glömmer fort om ens eget perspektiv saknas. Bo Furugren (kemiprofessor) upptäckte att eleverna efter ett år hade glömt precis all kemi.
(Han tog reda på det genom att bjuda in dom ett år efter tentan och ge en ny
liknande tenta).
Nästa år lät han studenterna rita och berätta om sina föreläsningar i kemi.
Det blev trer ganska naturliga grupper, varav en (med flera högbetygare) var
helt ute och cyklade.
Aktivitet betyder här aktivitet i hjärnan (mest): Hjärnbarken cortex tar emot stimuli, men måste först aktiveras av RAS (Retikulära aktiveringssystemet) för att kunna ta emot stimulit. Och sedan aktiveras RAS av cortex i sin tur (som när man jagar upp sig i mörkret ensam hemma). Så därför kan det vara gynnsamt att föraktivera hjärnbarken med lagom fysisk aktivitet, klia sig i huvudet eller lyssna på musik (!) Detta leder till att bearbetning av kunskap kan vara gynnsam, både förbearbetning och efterbearbetning. Förbearbetningsexempel:Mental förbearbetning. Efterbearbetningsexempel: Fredagsboken. 4. Examination.Några allmänna punkter:( Mer utförligt i Nils Trowalds utmärkta skrift Råd och idéer för examinationen inom högskolan (Högskoleverket 1997:14S). )
Pedagogiska fakta:
|